Wewnątrz szkolny system oceniania

 

WEWNĄTRZSZKOLNY  SYSTEM  OCENIANIA 

W  SZKOLE  PODSTAWOWEJ  NR 1  W  WOLSZTYNIE

 

Wewnątrzszkolny system oceniania jest integralną częścią Statutu

Szkoły Podstawowej Nr 1 w Wolsztynie.

 

Obowiązują  podstawy  programowe  zawarte  w  Rozporządzeniu  Ministra  Edukacji  Narodowej i Sportu z  26.02.2002 r.  w  sprawie  podstawy  programowej  kształcenia  ogólnego  (załącznik  do  rozporządzenia  MENiS Dz. U. Nr 50, poz. 451) z późniejszymi zmianami, podstawy programowe zawarte w rozporządzeniu MEN z 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. nr 4, poz. 17),  oraz  Rozporządzenie  Ministra  Edukacji  Narodowej  z  dnia  30 kwietnia 2007 r. z późniejszymi zmianami  w  sprawie  zasad  oceniania, klasyfikowania  i promowania uczniów  i  słuchaczy  oraz  przeprowadzania  egzaminów  i  sprawdzianów  w  szkołach  publicznych.

 

Cele  i  zakres  oceniania

 

§ 1

Ocenianiu podlegają:
 1) osiągnięcia edukacyjne ucznia
 2) zachowanie ucznia

§ 2

1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli
     poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do
    wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych
    przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.

2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy,
    nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia  
    społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.

 

 

§ 3

1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów z religii odbywa się w ramach oceniania 
    wewnątrzszkolnego.

2. Ocenianiu nie podlegają praktyki religijne.

 

§ 4

1. Cele  oceniania  wewnątrzszkolnego:

    1) Cele  ogólne:

    a.  Wsparcie  ucznia  w  dążeniu  do  osiągnięcia  sukcesu  szkolnego.

    b. Gromadzenie  informacji,  rozpoznanie  i  upowszechnienie  przez  nauczycieli 
         poziomu  i  postępów  w  opanowaniu  przez  ucznia  wiadomości  i  umiejętności  w    
         stosunku  do  wymagań  edukacyjnych  wynikających  z  programów  nauczania  dla 
         rzetelnego  wnioskowania  o  jego  osiągnięciach.

     c. Spowodowanie  świadomego  udziału  wszystkich  zainteresowanych  w  procesie 
         oceniania.

  1. Umożliwienie  nauczycielom  doskonalenia  organizacji  i  metod  pracy 
    dydaktyczno-wychowawczej  dla  podniesienia  efektów  nauczania  w  naszej  szkole.

    2) Cele  szczegółowe:

  1. Wspieranie  rozwoju  umysłowego  ucznia.
  2. Ukierunkowanie  jego  dalszej,  samodzielnej  pracy.
  3. Wdrożenie  ucznia  do  systematycznej  pracy,  samokontroli  i  samooceny.
  4. Kształtowanie  umiejętności  wyboru  wartości  pożądanych  społecznie  i  kierowania  się  nimi  we  własnym  działaniu.
  5. Dostarczanie  rodzicom  (prawnym  opiekunom)  bieżącej  informacji  o  postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach  ich  dzieci  (podopiecznych)
  6. Budowanie  przez  szkołę,  przy  współpracy  z  rodzicami  i  środowiskiem  lokalnym,

       programów  oddziaływań  adekwatnych  do  rozpoznawanych  potrzeb.

 

§ 5

Ocenianie  odbywa  się  zgodnie  z  zasadami  poszanowania  praw  i  godności ocenianego.

 

 

 

§ 6

1. Ocenianie  wewnątrzszkolne  obejmuje:

1) Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania
      poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
     dodatkowych zajęć edukacyjnych;

2)  Ustalanie kryteriów oceniania zachowania;

3) Ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
      dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
      według skali i w formach przyjętych w szkole;

4)   Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;

5) Ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
      edukacyjnych  w skali 1 – 6 oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w skali
      wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne;

6) Ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen
      klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej     
      oceny klasyfikacyjnej zachowania;

7)  Ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom ( prawnym opiekunom )
     informacji o zachowaniu, postępach i trudnościach ucznia w nauce.

              Zasady  oceniania  osiągnięć  edukacyjnych

                                                            § 7

1. Nauczyciel  na początku  roku  szkolnego  informuje ustnie uczniów (zapis w  dzienniku
    lekcyjnym)  i  ich  rodziców  o  wymaganiach  edukacyjnych  oraz sposobach  sprawdzania 
   wiadomości 

   Informacja  dotyczy:

   1) wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i
       rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
      wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania

 2) wymagań  zobowiązujących  uczniów  do  udziału  w  sprawdzaniu  osiągnięć  metodami 
     wskazanymi  przez  nauczyciela,

 3) określenia  warunków  poprawiania  ocen  niedostatecznych  ucznia,

  4) określenia warunków i trybu uzyskania wyższej niż proponowana, rocznej oceny
     klasyfikacyjnej

2. Wychowawca klasy na początku roku każdego  szkolnego informuje ustnie uczniów (zapis 
  w dzienniku lekcyjnym – lekcja wychowawcza) oraz na zebraniu ich rodziców/ prawnych 
  opiekunów (notatka w protokole zebrania) o: 

   1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania

   2) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej ceny klasyfikacyjnej
       zachowania

   3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

3. Dokumentacja dotycząca wymagań  edukacyjnych, zasad oceniania  z  poszczególnych

  zajęć  oraz  zasady  oceniania  zachowania  udostępnione  są do  wglądu  uczniom 

    i rodzicom  przez  nauczycieli  i  wychowawców  na  terenie szkoły.

4. Oceny  są  jawne  dla  ucznia  i  jego  rodziców  Sprawdzone  i  ocenione  pisemne  prace     
    kontrolne  uczeń  i  jego  rodzice  otrzymują  do  wglądu  na  zasadach  określonych  przez 
    nauczycieli.

5. Na pisemną prośbę  rodziców  ucznia,  nauczyciel ustalający śródroczną lub roczną ocenę  
    klasyfikacyjną   uzasadnia ją pisemnie w terminie siedmiu od dnia wystawienia.

    1) Oceny bieżące na wniosek ucznia lub jego rodziców  uzasadniane są ustnie.  

6.  Oceny  oraz  uwagi  o  zachowaniu  ucznia są  na  bieżąco  wpisywane  przez 

        nauczycieli odpowiednio do  dziennika  i  zeszytu  uwag.  Nauczyciele wychowania fizycznego mogą prowadzić odrębne dzienniki zatwierdzone przez dyrektora szkoły. Do dziennika lekcyjnego nauczyciele wychowania fizycznego wpisują oceny cząstkowe raz w miesiącu.

 

§ 8

  1. Ocenianie  ma  charakter  ciągły,  a  oceny  są  wystawiane  systematycznie,  zgodnie  z 

wewnątrzszkolnymi  kryteriami  oceniania  oraz  z  przyjętym  harmonogramem  sprawdzania  i  oceniania  osiągnięć  ucznia.

  1. Ocena śródroczna  i roczna nie może być wystawiona na podstawie tylko 2 ocen cząstkowych.

 

 

 

 

 

 

§ 9

Szczegółowe  zasady oceniania:

I  W  kl.  I – III:

1. Ocena  klasyfikacyjna roczna  i  śródroczna jest  oceną  opisową,  zawierającą
    podsumowanie  osiągnięć  edukacyjnych  ucznia.

2. Roczna ocena opisowa uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości
    i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia
    ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne
     ucznia związane z przezwyciężeniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień

 3. Ocena  bieżąca  wyrażana  jest  opisowo

     1) W ocenie bieżącej dopuszcza się stosowanie symboli

     2) W drugim półroczu klasy III dopuszcza się dodatkowo stosowanie 6-ciostopniowej skali            
         oceniania obowiązującej w klasach IV-VI. Ocena cyfrowa opatrzona jest komentarzem
         słownym lub pisemnym.

4. Ocena z religii/etyki wystawiana jest wg skali cyfrowej od 1 do 6:

- celujący – 6

- bardzo dobry – 5

- dobry – 4

- dostateczny – 3

- dopuszczający – 2

- niedostateczny – 1

II. W  kl.  IV – VI  oceny  dzielą  się  na:

1. Bieżące – określające  poziom  wiadomości  i  umiejętności  ucznia  ze  zrealizowanej   
  części  zajęć  edukacyjnych,

2.  Śródroczne – klasyfikacyjne, mające  na  celu  okresowe  podsumowanie  osiągnięć   
    edukacyjnych  ucznia  z  zajęć  edukacyjnych  i  ustalenie  ocen   zachowania.
 3.  Roczne – będące  podsumowaniem  osiągnięć  ucznia  w  danym  roku szkolnym  i 
     ustalenie  ocen klasyfikacyjnych rocznych  z przedmiotów edukacyjnych i   zachowania.

III. W  kl. IV – VI:

1. Oceny bieżące,  klasyfikacyjne  śródroczne i roczne z wszystkich zajęć edukacyjnych   
    wyrażane są  w  stopniach  w  skali cyfrowej od 1 do 6

- celujący – 6

- bardzo dobry – 5

- dobry – 4

- dostateczny – 3

- dopuszczający – 2

- niedostateczny – 1

2. Dopuszcza  się  stawianie  plusów  i  minusów  w  ocenie  bieżącej

3. Przyjmuje się główne formy sprawdzania wiedzy  i umiejętności ucznia:

1) kartkówki  (odpowiedzi  pisemne  obejmujące  wiadomości z  trzech  ostatnich  tematów  lekcji, trwające  10 – 15  min,  bez  konieczności  wcześniejszej  zapowiedzi), 

2) sprawdziany lub testy  (odpowiedzi  pisemne  obejmujące  materiał  z  całego  działu  lub  działu  tematycznego,  czas  trwania  do  45 min,  zapowiedziane  nie  później  niż  tydzień przed  terminem),

3) prace klasowe z języka polskiego

4) prace  dodatkowe  ucznia  wykraczające  poza  program  nauczania  np.  referaty,  własna  twórczość,  udział  w  konkursach  i  olimpiadach  oraz  inne

5) odpowiedzi ustne
6) prace domowe
7) aktywność na zajęciach

4. W  ciągu  jednego  tygodnia  mogą się odbyć najwyżej  3  dłuższe  wypowiedzi  pisemne.
5. Wyniki  prac  pisemnych  powinny  być  przedstawione  uczniom  w  terminie do              dwóch  tygodni. 

6. Sprawdzone i ocenione pisemne  prace  kontrolne przechowywane  są przez  nauczyciela    przedmiotu i  pozostają  do  wglądu  uczniów  i  rodziców. Prace przechowuje się do końca  roku szkolnego.

7.W  przypadku  usprawiedliwionej  nieobecności  uczeń  ma  obowiązek  napisać  zaległą  pracę  w  trybie  ustalonym  przez  nauczyciela.

8 Uczeń  dwukrotnie  uchylający  się  od  obowiązku  napisania  zapowiedzianej  pracy  pisemnej  otrzymuje  ocenę  niedostateczną,   bez  możliwości  jej  poprawy.

9. Uczeń,  który  otrzymał  ocenę  niedostateczną  ze  sprawdzianu  ma  możliwość  jej  poprawy  w  terminie  dwóch  tygodni  (w  szczególnych  przypadkach  losowych  w  terminie  uzgodnionym  z  nauczycielem).

10. Śródroczną i roczną ocenę z zajęć edukacyjnych ustala się w oparciu o systematycznie wystawiane oceny bieżące z odpowiedzi ustnych, sprawdzianów pisemnych, prac domowych, aktywności i osiągnięć obserwowanych podczas zajęć; ocena śródroczna i roczna nie jest średnią ocen bieżących uzyskanych przez ucznia.

§ 10

1.  W  dokumentach  szkolnych  oceny  klasyfikacyjne  roczne  podawane  są  w  pełnym 
      brzmieniu,  przy  opisie  ocen  klasyfikacyjnych  śródrocznych  można  stosować 
      odpowiednie  skróty  literowe.

2.  Na  ocenę  osiągnięć  edukacyjnych  ucznia  nie  ma  wpływu  jego  zachowanie,  wygląd, 
      światopogląd,  status  społeczny.

3.   Sporadyczne,  jednostkowe  niepowodzenia  ucznia  nie  mogą  rzutować  na  całościową 
      ocenę  klasyfikacyjną  śródroczną  lub roczną.

§ 11

1.  Nauczyciel  jest  zobowiązany  na  podstawie  opinii  publicznej poradni  psychologiczno-  -pedagogicznej w tym publicznej   poradni  specjalistycznej,   dostosować wymagania  
 edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia,   u
 którego  stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub  specyficzne  trudności  w 
 uczeniu  się   uniemożliwiające  sprostanie tym wymaganiom.

   1) Dostosowanie wymagań  edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i      
   edukacyjnych ucznia,   u  którego  stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub  
   specyficzne  trudności  w  uczeniu  się   uniemożliwiające  sprostanie tym wymaganiom
   następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni  psychologiczno-

   pedagogicznej w tym niepublicznej   poradni  specjalistycznej, o której mowa w art. 71 b
    ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty

 2.  Przy  ustalaniu  oceny  z  wychowania  fizycznego,  zzajęć technicznych, plastyki i 

 muzyki należy   brać  pod  uwagę  wysiłek  wkładany  przez  ucznia  w  wywiązywanie  
 się  z  obowiązków   wynikających  ze  specyfiki  tych  zajęć.

 

§12

1.  W  uzasadnionych  przypadkach    uczeń  może  być  zwolniony  na  czas  określony  z 
     zajęć wychowania fizycznego, informatyki, zajęć komputerowych.

2.  Dyrektor  szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub zajęć 
       komputerowych na  podstawie  opinii o  ograniczonych  możliwościach  uczestniczenia 
       w  tych  zajęciach,  wydanej przez  lekarza   oraz  na czas określony w tym zwolnieniu.

3.  W  przypadku  zwolnienia  ucznia  z  zajęć  w  dokumentacji  przebiegu  nauczania      
      zamiast  oceny  klasyfikacyjnej  wpisuje  się  „zwolniony”.

4. Uczeń zwolniony z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub zajęć komputerowych  
     może być klasyfikowany, jeżeli okres zwolnienia pozwala na klasyfikowanie.

§ 13

1. Podstawowymi  dokumentami  rejestrującymi  osiągnięcia  ucznia  są:  dziennik  lekcyjny,
     arkusz  ocen.

2. Informacje  o  osiągnięciach  ucznia  są  przekazywane  jego  rodzicom. 
    1) W klasach IV – VI bieżące oceny ucznia wpisywane są do dzienniczków uczniowskich
      przez wychowawców lub nauczycieli uczących

    2) dwa razy w półroczu podczas zebrań rodzice otrzymują pisemną informację dotyczącą  
        osiągnięć edukacyjnych, trudności w nauce i zachowaniu ucznia
    3) Po pierwszym półroczu danego roku szkolnego rodzice otrzymują pisemną informację o
       śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej ocenie 
       zachowania

3. Rodzice uzyskują informację na temat postępów, trudności i zachowania dziecka poprzez:
    1) kontakt bezpośredni:

       a. spotkania z rodzicami

 b. rozmowy indywidualne z nauczycielami lub wychowawcą z wyjątkiem czasu, kiedy prowadzą zajęcia edukacyjne, pełnią dyżur lub wykonują inne czynności wynikające z pełnionej funkcji lub przydziału

c. w sytuacjach wyjątkowych rodzice proszeni są o przyjście do szkoły poza wcześniej ustalonym trybem

2) kontakt pośredni:

    a. zapisy w zeszycie przedmiotowym

    b. zapisy w dzienniczku uczniowskim


                                                                 § 14

1. Oceny  są  ustalane  na  podstawie  następujących  kryteriów:

1)      stopień  celujący (6) -  otrzymuje  uczeń,  który, posiada wiedzę i umiejętności zawarte w programie nauczania przedmiotu w danej klasie,  samodzielnie  i  twórczo  rozwija  własne  uzdolnienia,  biegle  posługuje  się  zdobytymi  wiadomościami  w  rozwiązywaniu  problemów  teoretycznych  lub  praktycznych  z  programu  nauczania  danej  klasy,  proponuje  rozwiązania  nietypowe  lub  osiąga  sukcesy  w  konkursach  i  olimpiadach  przedmiotowych,  zawodach  sportowych i  innych,  kwalifikuje  się  do  finałów  na  szczeblu  wojewódzkim  (regionalnym)  albo  krajowym  lub  posiada  inne  porównywalne  osiągnięcia.

2)      stopień  bardzo  dobry (5) – otrzymuje  uczeń,  który:
opanował  zakres  wiedzy  i  umiejętności  określony  programem  nauczania  przedmiotu  w  danej  klasie  oraz  sprawnie  posługuje  się  zdobytymi  wiadomościami,  rozwiązuje  samodzielnie  problemy  teoretyczne  i  praktyczne objęte  programem  nauczania,  potrafi  zastosować  posiadaną  wiedzę  do rozwiązywania  zadań  i  problemów  w  nowych  sytuacjach.  

3)      stopień  dobry  (4) – otrzymuje  uczeń,  który  nie  opanował  w  pełni  wiadomości   określonych  programem  nauczania przedmiotu  w  danej  klasie,  ale  opanował  je
 na poziomie podstawowym oraz poprawnie  stosuje   wiadomości,  rozwiązuje (wykonuje)  samodzielnie  typowe zadania  teoretyczne   lub  praktyczne.    

4)      stopień  dostateczny (3) – otrzymuje  uczeń,  który: opanował  wiadomości  i  umiejętności  określone  programem  nauczania  w  danej  klasie  na  poziomie podstawowym oraz  wykonuje  (rozwiązuje)  typowe  zadania  teoretyczne  lub  praktyczne  o  niewielkim stopniu  trudności

5)      stopień  dopuszczający (2) – otrzymuje  uczeń, który:
ma  braki  w  opanowaniu  wiedzy i umiejętności zawartych w podstawie  programowej,  ale  braki  te  nie przekraczają  możliwości  uzyskania  przez  ucznia  podstawowej  wiedzy  w  ciągu  dalszej  nauki  oraz  rozwiązuje  zadania  teoretyczne  i  praktyczne potrzebne w życiu

6)    stopień  niedostateczny (1) -  otrzymuje  uczeń,  który: nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowe pomimo  działań  wspomagających  i  zapobiegawczych  ze  strony  nauczyciela, nie jest w stanie rozwiązać samodzielnie zadań o niewielkim stopniu trudności, braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy

 

Zasady oceniania zachowania uczniów

 

              § 15

1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

    1)  wywiązywanie się z obowiązków szkolnych

2) postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej

      3) dbałość o honor i tradycje szkoły

4) dbałość o piękno mowy ojczystej

5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób

         6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią

         7) okazywanie szacunku innym osobom

2. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowania na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii  poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

3. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych i promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły z wyjątkiem nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej.

4. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej
     lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z
     rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

 

§ 16

1. Ocenę  zachowania śródroczną i  roczną ustala się według następującej skali:

-          wzorowe                          /wz/

-          bardzo dobre                    /bdb/

-          dobre                                /db/

-          poprawne                         /popr/

-          nieodpowiednie               /ndp/

-          naganne                            /ng/

2. W klasach I – III śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ma charakter   
    opisowy.

2. Kryteria oceniania zachowania

   1) Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

       a. przestrzega norm i zasad obowiązujących w szkole, właściwie zachowuje się na
           korytarzu, w sali lekcyjnej, w sali gimnastycznej, szatni i świetlicy

      b. szanuje symbole narodowe, zachowuje właściwą postawę podczas uroczystości
          szkolnych i państwowych

      c. dba o dobre imię szkoły poprzez właściwe zachowanie się na wycieczkach i  imprezach   

          pozaszkolnych

      d. nie stwarza sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu swojemu i innych

      e. zawsze dba o własny wygląd

      f. zadawalająco wywiązuje się z obowiązków szkolnych (na miarę swoich możliwości),  
      g. nie wagaruje, nieobecności systematycznie usprawiedliwia,

      h. okazuje szacunek nauczycielom i innym pracownikom szkoły, nie lekceważy ich
         poleceń, jest życzliwy i tolerancyjny wobec koleżanek i kolegów

      i. szanuje mienie szkolne

      j. dba o kulturę języka,

2) Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymogi na ocenę dobrą  i   
     dodatkowo:

    a. bardzo dobrze wywiązuje się ze swoich obowiązków, nie spóźnia się na lekcje

        i ma wszystkie nieobecności usprawiedliwione
    b. wyróżnia się wysoką kulturą osobistą
    c. ubiera strój stosowny do okoliczności, w ustalone dni uroczystości szkolnych i
         państwowych nosi strój galowy

    d. chętnie pomaga słabszym i młodszym

     e. zawsze dotrzymuje ustalonych terminów

     f. aktywnie uczestniczy w życiu szkoły

  3) Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, którego zachowanie kwalifikuje się na ocenę bardzo

      dobrą i dodatkowo spełnia następujące kryteria

       a. jest pozytywnym wzorem do naśladowania

       b. wykazuje się inicjatywą w pracy na rzecz klasy, szkoły, środowiska

       c. dąży do rozwijania swoich zainteresowań, godnie reprezentuje szkołę w konkursach,

          olimpiadach i zawodach

   4) Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który nie spełnił wymagań na ocenę dobrą

        a. sporadycznie wykazał się niewłaściwą postawą na lekcjach i przerwach ale reagował

              na zwróconą uwagę

        b. nie zawsze odnosi się z szacunkiem do nauczycieli, pracowników szkoły oraz swoich

        c. kolegów

        d. zdarzyło mu się zniszczyć mienie szkolne lub kolegów, lecz naprawił szkodę

        e. niechętnie angażuje się w życie klasy, jest obojętny wobec podejmowanych

  inicjatyw

         f. łamie zakaz dotyczący sposobu używania urządzeń elektronicznych

         g. nie zawsze właściwie zachowuje się na uroczystościach szkolnych

         h. zdarza mu się używać wulgarnego słownictwa

         i.  nie zawsze przestrzega przyjętych norm dotyczących wyglądu

   5) Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń,  którego zachowanie nie zasługuje na ocenę   
        poprawną, ponieważ dodatkowo popełnił co najmniej 3 z wymienionych wykroczeń:

        a. wykazuje się nieodpowiednim stosunkiem do nauki, lekceważy obowiązki szkolne

         i nauczycieli

        b. wagaruje i często spóźnia się do szkoły

        c. zniszczył mienie szkolne i nie naprawił szkody

        d. przeszkadzał podczas uroczystości szkolnych, nie szanuje symboli narodowych

        e. używa wulgarnych słów wobec nauczycieli, kolegów i innych osób

        f. wyśmiewa innych, bierze udział w bójkach

        g. kradł  lub wymuszał pieniądze

        h. palił papierosy

6) Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który dopuścił się jednego z wymienionych wykroczeń

        a. notoryczne wagary

        b. pobicia z premedytacją

        c. długotrwałe psychiczne znęcanie się nad kolegami

        d. rozprowadzanie lub zażywanie środków uzależniających i namawianie do ich   

             zażywania  

         e. znajdował się na terenie szkoły pod wpływem alkoholu

3. Śródroczną i roczną ocenę zachowania ustala wychowawca klasy w oparciu o:

    1)  liczbę punktów, które uczeń uzyskał w trakcie pierwszego półrocza oraz całego roku

     2) opinię nauczycieli

     3) opinię klasy

     4) samoocenę

5. Nie później niż dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej wychowawca klasy informuje ucznia i jego rodziców o proponowanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania oraz o sposobach jej poprawy odpowiednio na godzinie wychowawczej i na zebraniu informacyjnym dla rodziców.

6. Rodzice ucznia w ciągu dwóch dni roboczych od momentu poinformowania mogą wnieść do dyrektora szkoły umotywowany wniosek o poprawienie przewidywanej  rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

  1) Wychowawca klasy w obecności pedagoga szkolnego, ucznia i rodzica analizuje  
       przyznane w ciągu roku punkty

   2) Przebieg posiedzenia rozpatrującego wniosek zostaje zapisany w formie notatki
       i podpisany przez wszystkich uczestników posiedzenia

   3) Wychowawca rozpatruje wniosek nie później niż na dwa dni robocze przed posiedzeniem
        klasyfikacyjnym rady pedagogicznej od jego otrzymania.

    4) Ocena ustalona  przez wychowawcę podczas posiedzenia jest ostateczna

 

§ 17

Zasady przyznawania punktów


1. Uczeń na początku każdego semestru otrzymuje 100 punktów. W ciągu półrocza zbiera punkty dodatnie i ujemne, które przed klasyfikacją są sumowane i przekładane na ocenę przez wychowawcę klasy.

2. Punkty nieoznaczone gwiazdką mogą być przyznawane przez wszystkich pracowników pedagogicznych szkoły lub (na ich wniosek) przez wychowawcę klasy na bieżąco.

3. Nauczyciel jest zobowiązany do wpisania punktów w ciągu 7 dni od dnia, w którym posiadł wiedzę na temat zachowania ucznia.
4. Punkty oznaczone gwiazdką przyznawane są wyłącznie przez wychowawcę klasy  (także na wniosek innych nauczycieli np. opiekuna samorządu)  pod koniec każdego półrocza.

5. Zarówno dodatnie, jak i ujemne punkty są wpisywane przez uprawnione do tego osoby do znajdującego się w dzienniku lekcyjnym zeszytu uwag o uczniach. Każdy wpis powinien zawierać następujące elementy :

   1) datę

   2) liczbę punktów

   3) krótką informację za co przyznano punkty

       a. nauczyciel może dokonać wpisu posługując się numerami porządkowymi           
          przypisanymi poszczególnym przewinieniom lub zasługom w tabelach. Przykład:    
         zamiast uwagi – „nieusprawiedliwione spóźnienie” wpis – „U 1.b”

    4) czytelny podpis osoby sporządzającej wpis

6. Wychowawcy klas są zobowiązani do prowadzenia własnych notatek ( np. w formie

    tabeli) i do aktualizowania ich na podstawie wpisów do zeszytów uwag.

 

 

 

 

 

7. Punkty dodatnie

Lp.

Zachowanie

Punkty

1.

Wywiązywanie się z obowiązków ucznia

  1. brak godzin nieusprawiedliwionych *
  2. brak spóźnień nieusprawiedliwionych *

 

10p.

10p.

2.

Prezentowanie zachowań godnych naśladowania, tzn. brak punktów ujemnych oraz uzyskanie jakichkolwiek punktów dodatnich

10p.

miesięcznie

3.

Praca na rzecz klasy  np. praca i aktualizacja gazetek, przygotowanie imprez klasowych, reprezentowanie klasy w zawodach sportowych lub turniejach szkolnych

 

5-10 p.

4.

Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej, praca na rzecz szkoły :

  1. godne reprezentowanie szkoły podczas imprez, rocznic itp. w czasie trwania lekcji
  2. reprezentowanie szkoły podczas imprez, rocznic itp. w czasie wolnym od zajęć
  3. pomoc w przygotowaniu i przeprowadzeniu projektów edukacyjnych, konkursów
  4. przygotowanie lub prowadzenie imprez szkolnych
  5. inna aktywność ucznia na terenie szkoły np. przygotowanie i przeprowadzenie akcji charytatywnych

( Niewywiązanie się z któregokolwiek z zadań skutkuje punktami ujemnymi )

 

 

5p.

 

10p.

 

5p.

 

5p.

5-10p.

5.

Pełnienie funkcji w klasie* :

  1. przewodniczący samorządu  klasowego
  2. zastępca przewodniczącego samorządu klasowego
  3. skarbnik

 

 

1-30 p.

1-15 p.

1-20 p.

6.

Pełnienie funkcji w szkole* :

a) przewodniczący samorządu uczniowskiego

b) członkowie zarządu samorządu uczniowskiego

 

 

20 – 40p.

10 – 30p.

7.

Pomoc kolegom w nauce za wiedzą nauczyciela

10p.

8.

Pomoc nauczycielowi  w przygotowaniu zajęć ( np. przygotowanie pomocy dydaktycznych )

5-10p.

9.

Praca w szkolnym kole zainteresowań

1-15p.

10.

Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób. Reagowanie na przejawy przemocy, pomoc ofiarom agresji.

5-15p.

11.

Udział w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych

Wg tabeli

12

Postępy w zachowaniu ucznia i jego wysiłek w pracy nad sobą*

Do 20 p.

 

 

 Konkursy

   Jednoetapowe      

   Długoterminowe

   Wieloetapowe

Szkolny ( udział )

2 p.

3 p.

3 p.

Szkolny ( laureat )

3 p.

2 p.

2 p.

Gminny ( udział )

2 p.

3 p.

10 p.

Gminny ( laureat )

8 p.

5 p.

5 p.

Powiatowy (udział )

2 p.

5 p.

20 p.

Powiatowy ( laureat )

23 p.

5 p.

5 p.

Rejonowy ( udział )

3 p.

10 p.

30 p.

Rejonowy ( laureat )

37 p.

10 p.

10 p.

Wojewódzki ( udział )

3 p.

10 p.

40 p.

Wojewódzki ( laureat )

57 p.

20 p.

20 p.

Regionalny ( udział )

3 p.

15 p.

50 p.

Regionalny ( laureat )

67 p.

20 p.

20 p.

Krajowy ( udział )

5 p.

15 p.

70 p.

Krajowy ( laureat )

95 p.

30 p.

30 p.

Międzynarodowy ( udział )

10 p.

-

-

Międzynarodowy ( laureat )

100 p.

-

-

Inne konkursy ( udział )

1 p.

 

-

Inne konkursy ( laureat )

3 p.

 

-

 

8. Punkty za udział w zawodach sportowych wpisuje wychowawca na podstawie karty sportowca.

9. Punktyoznaczone *przyznawane są przez wychowawcę klasy pod koniec półrocza.

 

10.Punkty ujemne

 

Lp.

Zachowanie

Punkty

1.

Niewywiązywanie się z obowiązków ucznia :

 

 

3p.

   a. nieusprawiedliwiona godzina lekcyjna ( termin usprawiedliwienia – 14  
      dni po powrocie do szkoły )

   b. nieusprawiedliwione spóźnienie

1p.

   c. niewywiązywanie się z podjętych przez siebie zobowiązań ( odpowiednio  
      do liczby punktów za określone zobowiązania), np. nieuzasadniona
      rezygnacja z udziału w zawodach sportowych, przedstawieniu lub  
      uroczystości przygotowywanej przez klasę

5 - 40p.

2.

Nieposzanowanie honoru i tradycji szkoły

5p.

3.

Brak dbałości o piękno mowy ojczystej, np. wulgarne słownictwo

5p.

4.

Nieokazywanie szacunku innym osobom

5p.

5.

Aroganckie zachowanie wobec pracowników szkoły

5 - 20p.

6.

Niegodne i niekulturalne zachowanie się w szkole i poza nią :

  1. niewłaściwe zachowanie się podczas lekcji ( np. przeszkadzanie w prowadzeniu zajęć, niewykonywanie poleceń nauczyciela, korzystanie z telefonów komórkowych podczas zajęć )

 

 

5p.

7.

Brak dbałości o schludny wygląd oraz nienoszenie odpowiedniego stroju

  1. a.      wyzywający makijaż, prowokujący strój, noszenie biżuterii ( dopuszcza się skromne kolczyki )

 

3p.

  1. b.      stroju galowego w czasie uroczystości szkolnych, środowiskowych i na zarządzenie dyrektora ( na strój galowy składa się odpowiednio biała bluzka lub koszula, odpowiednio ciemna spódnica lub spodnie)

 

 

3p.

8.

Niewykonywanie poleceń nauczycieli zatrudnionych w świetlicy lub bibliotece, opiekunów dowozu

5p.

9.

Niewłaściwe zachowanie podczas przerw ( np. niestawienie się w odpowiednim sektorze przed wejściem do szkoły , niewykonywanie poleceń  nauczyciela dyżurującego, opuszczanie terenu szkoły )

 

 

5p.

10.

Postępowanie niezgodne z dobrem społeczności szkolnej :

   a. niewypełnienie obowiązków dyżurnego w szatni

5p.

 

   b. niszczenie sprzętu szkolnego

20p

   c. niszczenie  zieleni i sprzętów znajdujących się na boisku szkolnym

20p.

   d. niszczenie lub przywłaszczenie sobie własności kolegów

20p.

11.

Próby fałszowania dokumentów szkolnych ( np. dopisywanie ocen w dzienniku, fałszowanie zwolnień, usprawiedliwień, podpisów )

 

50p.

12.

Kradzież

50p.

13

Palenie papierosów lub ich posiadanie

20 -30p

14.

Spożywanie bądź posiadanie alkoholu

50p.

15.

Zażywanie bądź posiadanie środków odurzających

50p.

16.

Brak dbałości o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób. Narażenie życia i zdrowia innych uczniów lub pracowników szkoły.

 

50p.

17.

Agresywne zachowanie wobec kolegów :

  1. a.      agresja słowna ( np. rzucanie oszczerstw, prowokowanie bójek, zastraszanie, szantaż )

 

 

20.p

  1. b.      agresja fizyczna :

- popychanie, poszturchiwanie

-udział w bójce

- pobicie

 

30p.

50p.

100p.

  1. c.       wyłudzanie, wymuszanie pieniędzy

40p.

 

  1. d.      wysyłanie obraźliwych lub wulgarnych treści przy użyciu telefonu lub internetu

20 - 50p

 

  1. e.       umieszczanie w internecie ośmieszających inne osoby zdjęć lub filmów

40 p.

18.

Wnoszenie na zajęcia jedzenia wymagającego natychmiastowej konsumpcji (lody, zapiekanki, itp.)

5p

19

Nieoddanie książki do biblioteki szkolnej na tydzień przed roczną radą klasyfikacyjną

5p

 

11.

                                                                             

SKALA OCEN

Zachowanie

Liczba punktów

Naganne

Punkty ujemne

Nieodpowiednie

0 – 60 p.

Poprawne

61 – 120 p.

Dobre

121 – 180 p.

Bardzo dobre

181 – 250 p.

wzorowe

od 251 p.

 

 

 

 

 

 

 

 

Klasyfikacja  uczniów

§ 18

  1. Rok  szkolny  podzielony  jest  na  dwa półrocza.

2    Klasyfikację śródroczną przeprowadza się w tygodniu poprzedzającym pierwszy piątek po
      15 stycznia, a jeśli w tym tygodniu przypadają ferie zimowe, to klasyfikację śródroczną
      przeprowadza się w tygodniu poprzedzającym te ferie.

  1. Klasyfikację roczną przeprowadza się w tygodniu poprzedzającym zakończenie zajęć dydaktycznych.
  2. Dokładne terminy klasyfikacji śródrocznej i rocznej zatwierdzane są na sierpniowej radzie pedagogicznej przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.

 

§ 19

1. Roczna ocena  klasyfikacyjna  ustalona  zgodnie  z  postanowieniami 
      Wewnątrzszkolnego  Systemu  Oceniania  może  być  zmieniona  jedynie  w  wyniku 

       egzaminu  poprawkowego w przypadku oceny niedostatecznej.

2.   Nie później niż dwa tygodnie  przed  posiedzeniem  rady  klasyfikacyjnej  nauczyciele  
        informują   uczniów  o  przewidywanych  ocenach klasyfikacyjnych z obowiązkowych i 
        dodatkowych zajęć edukacyjnych

        1) Informacja pisemna zawierająca przewidywane dla ucznia oceny przekazywana jest 
        rodzicom podczas zebrania.

        2) Rodzic potwierdza podpisem na liście obecności otrzymanie informacji o
       proponowanych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz o ocenie
       klasyfikacyjnej zachowania

        3) Wychowawca przechowuje podpisaną informację do czasu, kiedy upływa termin
        ustawowy możliwości zgłaszania zastrzeżeń do dyrektora szkoły o niezgodności z
        przepisami prawa dotyczącymi trybu wystawiania rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć
        edukacyjnych  (siedem dni po zakończeniu zajęć dydaktycznych)

        4) Informację o przewidywanej niedostatecznej śródrocznej lub rocznej ocenie
        klasyfikacyjnej rodzice podpisują w dzienniku lekcyjnym w rozdziale „ Kontakty z

        rodzicami”.

       5) W przypadku niezgłoszenia się rodzica do szkoły, powyższa informacja o  
        przewidywanej ocenie niedostatecznej przesyłana jest listownie za potwierdzeniem
       zwrotnym. Potwierdzenie wklejane jest do dziennika. 

3. Nieobecność rodziców na zebraniu, o którym mowa w punkcie 2 podpunkcie1 lub
     nieobecność ucznia na zajęciach, na których pojawia się informacja, o której mowa w pkt
    2 nie oznacza nierespektowania przez szkołę zasady poinformowania rodziców i uczniów
    o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych

4.  Rodzice w ciągu dwóch dni roboczych od momentu otrzymania informacji mogą wnieść   
    do dyrektora szkoły  wniosek o dodatkowe sprawdzenie osiągnięć ucznia umożliwiające
    mu poprawę  przewidywanej rocznej  oceny  klasyfikacyjnej

 5. Dodatkowe sprawdzenie osiągnięć ucznia umożliwiające mu poprawę przewidywanej oceny może mieć miejsce gdy:

     1) Uczeń systematycznie przygotowywał się do zajęć – posiadał podręcznik, zeszyt,  
        ćwiczenia, odrobione prace domowe, przybory, ich brak odnotowywany był w zeszycie  
        uwag
      2) uczeń pisał wszystkie zapowiedziane prace kontrolne

      3) uczeń w wyznaczonym terminie poprawił oceny niedostateczne

      4) uczeń przebywał na dłuższym zwolnieniu lekarskim – powyżej miesiąca

      5) w szczególnych przypadkach losowych

6. W przypadku odrzucenia przez dyrektora wniosku o dodatkowe sprawdzenie osiągnięć umożliwiające uczniowi poprawę przewidywanej oceny klasyfikacyjnej, dyrektor zobowiązany jest uzasadnić odmowę i przekazać ją za potwierdzeniem rodzicom.

7. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku przez dyrektora, nauczyciel

 przygotowuje zestaw zadań pisemnych i ustnych zgodnie z wymaganiami na ocenę, o 
 którą ubiega się uczeń. Nauczyciel informuje ucznia o zakresie materiału oraz o terminie          
  poprawy proponowanej oceny.

8. Poprawa proponowanej oceny odbywa się poza zajęciami lekcyjnymi w obecności co           
  najmniej dwóch uczniów – członków samorządu klasowego powołanych na obserwatorów

9. Poprawiona praca ucznia wraz z umotywowaną decyzją o podwyższeniu lub utrzymaniu oceny przekazywana jest dyrektorowi szkoły, który w formie pisemnej informuje o wyniku wnioskodawcę. Praca pozostaje do wglądu u dyrektora szkoły

10. Dodatkowe sprawdzenie osiągnięć ucznia umożliwiające mu poprawę przewidywanej oceny klasyfikacyjnej przeprowadzane jest najpóźniej na trzy dni robocze przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej

 

 

 

Zasady  przeprowadzania  egzaminu  klasyfikacyjnego i  poprawkowego   

§ 20

1. Uczeń  może  nie  być  klasyfikowany  z  jednego,  kilku  lub  wszystkich  zajęć 
     edukacyjnych,  jeżeli  brak  jest  podstaw  do  ustalenia  oceny  klasyfikacyjnej  z  powodu 
     nieobecności  ucznia  na  zajęciach  edukacyjnych  przekraczających  połowę  czasu 

     przeznaczonego  na  te  zajęcia  w  szkolnym  planie  nauczania.

2.  Uczeń  nieklasyfikowany  z  powodu  usprawiedliwionej  nieobecności  może  zdawać 
     egzamin  klasyfikacyjny. Egzamin ten zdaje w terminie uzgodnionym z dyrektorem        
     szkoły, jednak nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia zajęć 

     dydaktyczno – wychowawczych. Termin egzaminu uzgadnia się z uczniem i jego
     rodzicami.

3.  Na wniosek rodziców ucznia nieklasyfikowanego z powodu  nieusprawiedliwionej  
     nieobecności rada pedagogiczna może wyrazić zgodę  na egzamin klasyfikacyjny.

4. Rodzice ucznia, który chce zdawać egzamin klasyfikacyjny, składają wniosek do dyrektora szkoły w terminie dwóch dni roboczych po posiedzeniu  rady klasyfikacyjnej.

5.  W przypadku niezłożenia wniosku w wymaganym terminie uczeń otrzymuje świadectwo
     z wpisem o nieuzyskaniu promocji,  a uczeń klasy szóstej nie kończy szkoły  
     podstawowej.

6.  Dyrektor przedkłada wniosek radzie pedagogicznej celem uzyskania opinii w stosunku

    do ucznia o nieusprawiedliwionej  nieobecności.

7. Uczniowie, którzy uzyskali uprawnienia do egzaminu klasyfikacyjnego decyzją rady pedagogicznej, składają go w terminie wskazanym przez dyrektora szkoły, z zastrzeżeniem, że w jednym dniu mogą odbyć się egzaminy nie więcej niż z dwóch

     przedmiotów.

8.  Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego z przyczyn usprawiedliwionych ma prawo zdawać go w terminie dodatkowym wskazanym przez dyrektora.

9. Egzamin klasyfikacyjny dla uczniów wymienionych w pkt. 2 i 6 przeprowadza

     nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły,
     nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

10. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:

     1)  realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok nauki

     2) spełniający obowiązek szkolny poza szkołą.

11.  Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzony dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny

poza szkołą nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych z: zajęć technicznych, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.

12. Uczniowi o którym mowa wyżej, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny  zachowania.

13. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.

14. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

15.  Egzamin dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą przeprowadza komisja
        powołana przez dyrektora szkoły.
16.   W skład komisji wchodzą:

    1) dyrektor szkoły lub inny nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze w szkole -  
     jako przewodniczący komisji

        2) nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie   

             nauczania dla danej klasy

 17. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz z jego rodzicami liczbę zajęć  
       edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzamin w ciągu  jednego dnia .

 18. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów

     rodzice ucznia. 

 19. Z  przeprowadzonego  egzaminu  klasyfikacyjnego  sporządza  się  protokół,  który  jest 
 przechowywany  w  dokumentacji  szkolnej  jako  załącznik  do  arkusza  ocen.

 20. Protokół zawiera imiona i nazwiska nauczycieli, termin egzaminu klasyfikacyjnego,
       zadania ( ćwiczenia ) egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz uzyskane oceny.

 

                                                                     § 21

1.  Uczeń,  który  w  wyniku rocznej  klasyfikacji  uzyskał  ocenę  niedostateczną  z   dwóch   
      zajęć  edukacyjnych,  może  zdawać  egzamin  poprawkowy.  

2. Termin  egzaminu  poprawkowego  wyznacza  dyrektor  do dnia zakończenia zajęć
     dydaktyczno – wychowawczych. Egzamin poprawkowy jest przeprowadzany w ostatnim
     tygodniu ferii letnich.    

3. Egzamin  poprawkowy  przeprowadza  komisja  powołana  przez  dyrektora  szkoły.
    1)  W  skład  komisji wchodzą  :

  1. dyrektor  szkoły lub wicedyrektor -  jako  przewodniczący  komisji
  2. nauczyciel  prowadzący  dane  zajęcia  edukacyjne  -  jako  egzaminujący
  3.  nauczyciel  prowadzący  takie  same  lub  pokrewne  zajęcia  edukacyjne  -  jako 
    członek  komisji

4. Nauczyciel  może  być  zwolniony  z  udziału  w  komisji  (pkt 3, ppkt 1), lit. b.)  na  własną 
    prośbę  lub  w  innych  szczególnie  uzasadnionych  przypadkach.  W  takim  przypadku
    dyrektor  powołuje  jako  osobę  egzaminującą  innego  nauczyciela  prowadzącego  takie 

    same  zajęcia  edukacyjne,  z  tym  że  powołanie  nauczyciela  zatrudnionego  w  innej 
    szkole  następuje  w  porozumieniu  z  dyrektorem  tej  szkoły. Dotyczy to również  
    egzaminu sprawdzającego.

5.  Z  przeprowadzonego  egzaminu  poprawkowego  sporządza  się  protokół  zawierający: 
     skład  komisji,  termin  egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu  oraz  ocenę 

     ustaloną  przez  komisję.

6. Uczeń,  który  z  przyczyn  losowych  nie  przystąpił  do  egzaminu  poprawkowego  w 
     wyznaczonym  terminie  może  przystąpić  do  niego  w  dodatkowym  terminie, 

     określonym  przez  dyrektora  szkoły.

7. Uczeń,  który  nie  zdał  egzaminu  poprawkowego  nie  otrzymuje  promocji  i  powtarza 
   klasę.
8. Uwzględniając  możliwości  edukacyjne  ucznia,  rada  pedagogiczna  może  jeden  raz  w
     ciągu  danego  etapu  kształcenia  promować  ucznia,  który  nie  zdał  egzaminu
     poprawkowego  z  jednego  przedmiotu, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia

    edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo

    wyższej.

9.  Rodzice ucznia mogą składać zastrzeżenia do 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu  
   poprawkowego. Jeśli ich nie złożą, ocena komisji jest ostateczna.

 

§ 22

1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły jeżeli uznają, że roczna  ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

   1) W przypadku stwierdzenia wystąpienia niezgodności proceduralnych, dyrektor szkoły
        powołuje komisję w skład której wchodzą:
       a. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko

          kierownicze - jako przewodniczący komisji
       b. wychowawca klasy,

  c. wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne

         w danej klasie,
      d. pedagog
     e. przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
     f. przedstawiciel rady rodziców.

   2) Komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą
       większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego
      komisji.

   3) Z prac komisji sporządza się protokół, który w szczególności zawiera:
      a.  skład komisji,

      b. termin posiedzenia komisji,

      c. wynik głosowania,

      d. ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
    4) Protokół dołącza się do arkusza ocen ucznia

2.  Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna  z zajęć edukacyjnych została  ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.     

3. W  przypadku  uwzględnienia  zastrzeżeń dyrektor szkoły powołuje komisję w skład której 
    wchodzą:
    1) dyrektor lub inny nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze w szkole jako
        przewodniczący
    2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne
    3)  dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie

         same zajęcia edukacyjne
4. Komisja przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności w formie pisemnej i ustnej 
    oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną

    1) Termin sprawdzianu uzgadniany jest z uczniem oraz z jego rodzicami. Egzamin  
        przeprowadzany jest w ciągu pięciu dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.

5.  Komisja  może  na  podstawie  przeprowadzonego sprawdzianu:

    1)  podwyższyć  ocenę  w  przypadku  pozytywnego  wyniku  sprawdzianu  lub

    2) pozostawić  ocenę  ustaloną  przez  nauczyciela  w  przypadku  negatywnego  wyniku  
         egzaminu.

    3) ocena ustalona przez komisję jest ostateczna z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny  
        klasyfikacyjnej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

6. Z  przeprowadzonego  egzaminu  sprawdzającego  sporządza  się  protokół,  który  jest przechowywany  w  dokumentacji  szkolnej,  jako  załącznik  do  arkusza  ocen, zgodnie z

§ 19 p.7 i 8 Rozporządzenia MEN

7. Uczeń, który z usprawiedliwionych przyczyn nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później jednak niż do końca września.

8. Przepisy pkt 2 - 7 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z   
zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego.

   1) Termin zgłaszania zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu  
         poprawkowego.

   2)  Ustalona przez komisję ocena jest ostateczna.

 

§ 23

Dyrekcja  szkoły  zobowiązana  jest  do  stworzenia  odpowiednich warunków  do  przeprowadzenia  egzaminu  oraz  atmosfery  korzystnej  dla  ucznia.

 

§ 24

1. Uczeń klasy I – III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.

2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III  na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia.

3. Na wniosek rodziców i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców, rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.

4. Począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli z wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne, wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem § 15 pkt 4 oraz  § 21 pkt 8.

5. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.

6. Uczeń  klasy  IV – VI  otrzymuje  świadectwo  z  wyróżnieniem,  jeżeli  uzyskał  średnią  co  najmniej  4,75  z przedmiotów  objętych  nauczaniem oraz  wzorową  lub  bardzo dobrą ocenę zachowania. Do średniej wlicza się ocenę z religii lub etyki oraz z przedmiotów dodatkowych.

7. Uczeń  kończy  szkołę,  jeżeli  na  zakończenie  klasy  szóstej  uzyskał  oceny  klasyfikacyjne  wyższe  od  oceny  niedostatecznej  oraz  przystąpił  do zewnętrznego egzaminu  sprawdzającego.

 

§ 25

Zasady  przeprowadzania  sprawdzianu  na  koniec  klasy VI  określają  odrębne  przepisy 
dotyczące  oceniania  zewnętrznego.

                                                                  § 26

1. Szczegółowe zasady oceniania zawierają przedmiotowe systemy oceniania.

2. Przedmiotowy system oceniania zawiera wszystkie inne nie ujęte w niniejszym   
   dokumencie zasady oceniania.

 

§ 27

1. Wewnątrzszkolny System Oceniania jest dokumentem otwartym. Wszelkie zmiany wprowadza Rada Pedagogiczna stosownie do swoich kompetencji, uwzględniając wyniki ewaluacji.

2. Wszystkie sprawy szczegółowe nieuregulowane niniejszymi ustaleniami oraz sprawy sporne wynikające z tych ustaleń rozstrzyga dyrektor szkoły zgodnie z przepisami zawartymi w Rozporządzeniu MEN z dnia 30 kwietnia 2007 roku. Decyzja dyrektora jest ostateczna.

3. Wewnątrzszkolny System Oceniania dostępny jest do wglądu uczniów, rodziców i nauczycieli w bibliotece szkolnej oraz u dyrektora szkoły.

 

§ 29

Wewnątrzszkolny System Oceniania w Szkole Podstawowej Nr 1 w Wolsztynie został przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej na posiedzeniu w dniu 30 sierpnia 2012 r.

Wewnątrzszkolny System Oceniania wchodzi w życie z dniem 3.09.2012 r.







SP1 Wolsztyn

SP1 Wolsztyn


SP1 Wolsztyn






Wszystkie prawa zastrzeżone. Copyright © by www.sp1wolsztyn.pl 2010 - 2024
"Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach,
pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia"


Osób online: 4

stat4u