WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 W WOLSZTYNIE
Wewnątrzszkolny system oceniania jest integralną częścią Statutu
Szkoły Podstawowej Nr 1 w Wolsztynie.
Obowiązują podstawy programowe zawarte w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 26.02.2002 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (załącznik do rozporządzenia MENiS Dz. U. Nr 50, poz. 451) z późniejszymi zmianami, podstawy programowe zawarte w rozporządzeniu MEN z 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. nr 4, poz. 17), oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. z późniejszymi zmianami w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
Cele i zakres oceniania
§ 1
Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia
2) zachowanie ucznia
§ 2
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli
poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do
wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych
przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy,
nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia
społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
§ 3
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów z religii odbywa się w ramach oceniania
wewnątrzszkolnego.
2. Ocenianiu nie podlegają praktyki religijne.
§ 4
1) Cele ogólne:
a. Wsparcie ucznia w dążeniu do osiągnięcia sukcesu szkolnego.
b. Gromadzenie informacji, rozpoznanie i upowszechnienie przez nauczycieli
poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w
stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania dla
rzetelnego wnioskowania o jego osiągnięciach.
c. Spowodowanie świadomego udziału wszystkich zainteresowanych w procesie
oceniania.
2) Cele szczegółowe:
programów oddziaływań adekwatnych do rozpoznawanych potrzeb.
§ 5
Ocenianie odbywa się zgodnie z zasadami poszanowania praw i godności ocenianego.
§ 6
1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania
poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) Ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) Ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
według skali i w formach przyjętych w szkole;
4) Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) Ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych w skali 1 – 6 oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w skali
wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne;
6) Ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) Ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom ( prawnym opiekunom )
informacji o zachowaniu, postępach i trudnościach ucznia w nauce.
§ 7
1. Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje ustnie uczniów (zapis w dzienniku
lekcyjnym) i ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych oraz sposobach sprawdzania
wiadomości
Informacja dotyczy:
1) wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i
rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
2) wymagań zobowiązujących uczniów do udziału w sprawdzaniu osiągnięć metodami
wskazanymi przez nauczyciela,
3) określenia warunków poprawiania ocen niedostatecznych ucznia,
4) określenia warunków i trybu uzyskania wyższej niż proponowana, rocznej oceny
klasyfikacyjnej
2. Wychowawca klasy na początku roku każdego szkolnego informuje ustnie uczniów (zapis
w dzienniku lekcyjnym – lekcja wychowawcza) oraz na zebraniu ich rodziców/ prawnych
opiekunów (notatka w protokole zebrania) o:
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania
2) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej ceny klasyfikacyjnej
zachowania
3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
3. Dokumentacja dotycząca wymagań edukacyjnych, zasad oceniania z poszczególnych
zajęć oraz zasady oceniania zachowania udostępnione są do wglądu uczniom
i rodzicom przez nauczycieli i wychowawców na terenie szkoły.
4. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców Sprawdzone i ocenione pisemne prace
kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez
nauczycieli.
5. Na pisemną prośbę rodziców ucznia, nauczyciel ustalający śródroczną lub roczną ocenę
klasyfikacyjną uzasadnia ją pisemnie w terminie siedmiu od dnia wystawienia.
1) Oceny bieżące na wniosek ucznia lub jego rodziców uzasadniane są ustnie.
6. Oceny oraz uwagi o zachowaniu ucznia są na bieżąco wpisywane przez
nauczycieli odpowiednio do dziennika i zeszytu uwag. Nauczyciele wychowania fizycznego mogą prowadzić odrębne dzienniki zatwierdzone przez dyrektora szkoły. Do dziennika lekcyjnego nauczyciele wychowania fizycznego wpisują oceny cząstkowe raz w miesiącu.
§ 8
wewnątrzszkolnymi kryteriami oceniania oraz z przyjętym harmonogramem sprawdzania i oceniania osiągnięć ucznia.
§ 9
I W kl. I – III:
1. Ocena klasyfikacyjna roczna i śródroczna jest oceną opisową, zawierającą
podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia.
2. Roczna ocena opisowa uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości
i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia
ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne
ucznia związane z przezwyciężeniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień
3. Ocena bieżąca wyrażana jest opisowo
1) W ocenie bieżącej dopuszcza się stosowanie symboli
2) W drugim półroczu klasy III dopuszcza się dodatkowo stosowanie 6-ciostopniowej skali
oceniania obowiązującej w klasach IV-VI. Ocena cyfrowa opatrzona jest komentarzem
słownym lub pisemnym.
4. Ocena z religii/etyki wystawiana jest wg skali cyfrowej od 1 do 6:
- celujący – 6
- bardzo dobry – 5
- dobry – 4
- dostateczny – 3
- dopuszczający – 2
- niedostateczny – 1
II. W kl. IV – VI oceny dzielą się na:
1. Bieżące – określające poziom wiadomości i umiejętności ucznia ze zrealizowanej
części zajęć edukacyjnych,
2. Śródroczne – klasyfikacyjne, mające na celu okresowe podsumowanie osiągnięć
edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i ustalenie ocen zachowania.
3. Roczne – będące podsumowaniem osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym i
ustalenie ocen klasyfikacyjnych rocznych z przedmiotów edukacyjnych i zachowania.
III. W kl. IV – VI:
1. Oceny bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i roczne z wszystkich zajęć edukacyjnych
wyrażane są w stopniach w skali cyfrowej od 1 do 6
- celujący – 6
- bardzo dobry – 5
- dobry – 4
- dostateczny – 3
- dopuszczający – 2
- niedostateczny – 1
2. Dopuszcza się stawianie plusów i minusów w ocenie bieżącej
3. Przyjmuje się główne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia:
1) kartkówki (odpowiedzi pisemne obejmujące wiadomości z trzech ostatnich tematów lekcji, trwające 10 – 15 min, bez konieczności wcześniejszej zapowiedzi),
2) sprawdziany lub testy (odpowiedzi pisemne obejmujące materiał z całego działu lub działu tematycznego, czas trwania do 45 min, zapowiedziane nie później niż tydzień przed terminem),
3) prace klasowe z języka polskiego
4) prace dodatkowe ucznia wykraczające poza program nauczania np. referaty, własna twórczość, udział w konkursach i olimpiadach oraz inne
5) odpowiedzi ustne
6) prace domowe
7) aktywność na zajęciach
4. W ciągu jednego tygodnia mogą się odbyć najwyżej 3 dłuższe wypowiedzi pisemne.
5. Wyniki prac pisemnych powinny być przedstawione uczniom w terminie do dwóch tygodni.
6. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne przechowywane są przez nauczyciela przedmiotu i pozostają do wglądu uczniów i rodziców. Prace przechowuje się do końca roku szkolnego.
7.W przypadku usprawiedliwionej nieobecności uczeń ma obowiązek napisać zaległą pracę w trybie ustalonym przez nauczyciela.
8 Uczeń dwukrotnie uchylający się od obowiązku napisania zapowiedzianej pracy pisemnej otrzymuje ocenę niedostateczną, bez możliwości jej poprawy.
9. Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną ze sprawdzianu ma możliwość jej poprawy w terminie dwóch tygodni (w szczególnych przypadkach losowych w terminie uzgodnionym z nauczycielem).
10. Śródroczną i roczną ocenę z zajęć edukacyjnych ustala się w oparciu o systematycznie wystawiane oceny bieżące z odpowiedzi ustnych, sprawdzianów pisemnych, prac domowych, aktywności i osiągnięć obserwowanych podczas zajęć; ocena śródroczna i roczna nie jest średnią ocen bieżących uzyskanych przez ucznia.
§ 10
1. W dokumentach szkolnych oceny klasyfikacyjne roczne podawane są w pełnym
brzmieniu, przy opisie ocen klasyfikacyjnych śródrocznych można stosować
odpowiednie skróty literowe.
2. Na ocenę osiągnięć edukacyjnych ucznia nie ma wpływu jego zachowanie, wygląd,
światopogląd, status społeczny.
3. Sporadyczne, jednostkowe niepowodzenia ucznia nie mogą rzutować na całościową
ocenę klasyfikacyjną śródroczną lub roczną.
§ 11
1. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno- -pedagogicznej w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania
edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u
którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w
uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
1) Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i
edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub
specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom
następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-
pedagogicznej w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71 b
ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty
2. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zzajęć technicznych, plastyki i
muzyki należy brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie
się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§12
1. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z
zajęć wychowania fizycznego, informatyki, zajęć komputerowych.
2. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub zajęć
komputerowych na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia
w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tym zwolnieniu.
3. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania
zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
4. Uczeń zwolniony z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub zajęć komputerowych
może być klasyfikowany, jeżeli okres zwolnienia pozwala na klasyfikowanie.
§ 13
1. Podstawowymi dokumentami rejestrującymi osiągnięcia ucznia są: dziennik lekcyjny,
arkusz ocen.
2. Informacje o osiągnięciach ucznia są przekazywane jego rodzicom.
1) W klasach IV – VI bieżące oceny ucznia wpisywane są do dzienniczków uczniowskich
przez wychowawców lub nauczycieli uczących
2) dwa razy w półroczu podczas zebrań rodzice otrzymują pisemną informację dotyczącą
osiągnięć edukacyjnych, trudności w nauce i zachowaniu ucznia
3) Po pierwszym półroczu danego roku szkolnego rodzice otrzymują pisemną informację o
śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej ocenie
zachowania
3. Rodzice uzyskują informację na temat postępów, trudności i zachowania dziecka poprzez:
1) kontakt bezpośredni:
a. spotkania z rodzicami
b. rozmowy indywidualne z nauczycielami lub wychowawcą z wyjątkiem czasu, kiedy prowadzą zajęcia edukacyjne, pełnią dyżur lub wykonują inne czynności wynikające z pełnionej funkcji lub przydziału
c. w sytuacjach wyjątkowych rodzice proszeni są o przyjście do szkoły poza wcześniej ustalonym trybem
2) kontakt pośredni:
a. zapisy w zeszycie przedmiotowym
b. zapisy w dzienniczku uczniowskim
§ 14
1. Oceny są ustalane na podstawie następujących kryteriów:
1) stopień celujący (6) - otrzymuje uczeń, który, posiada wiedzę i umiejętności zawarte w programie nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikuje się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
2) stopień bardzo dobry (5) – otrzymuje uczeń, który:
opanował zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
3) stopień dobry (4) – otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie, ale opanował je
na poziomie podstawowym oraz poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.
4) stopień dostateczny (3) – otrzymuje uczeń, który: opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie podstawowym oraz wykonuje (rozwiązuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności
5) stopień dopuszczający (2) – otrzymuje uczeń, który:
ma braki w opanowaniu wiedzy i umiejętności zawartych w podstawie programowej, ale braki te nie przekraczają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki oraz rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne potrzebne w życiu
6) stopień niedostateczny (1) - otrzymuje uczeń, który: nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowe pomimo działań wspomagających i zapobiegawczych ze strony nauczyciela, nie jest w stanie rozwiązać samodzielnie zadań o niewielkim stopniu trudności, braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy
Zasady oceniania zachowania uczniów
§ 15
1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków szkolnych
2) postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej
3) dbałość o honor i tradycje szkoły
4) dbałość o piękno mowy ojczystej
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
7) okazywanie szacunku innym osobom
2. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowania na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
3. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych i promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły z wyjątkiem nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej.
4. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej
lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z
rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
§ 16
1. Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się według następującej skali:
- wzorowe /wz/
- bardzo dobre /bdb/
- dobre /db/
- poprawne /popr/
- nieodpowiednie /ndp/
- naganne /ng/
2. W klasach I – III śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ma charakter
opisowy.
2. Kryteria oceniania zachowania
1) Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
a. przestrzega norm i zasad obowiązujących w szkole, właściwie zachowuje się na
korytarzu, w sali lekcyjnej, w sali gimnastycznej, szatni i świetlicy
b. szanuje symbole narodowe, zachowuje właściwą postawę podczas uroczystości
szkolnych i państwowych
c. dba o dobre imię szkoły poprzez właściwe zachowanie się na wycieczkach i imprezach
pozaszkolnych
d. nie stwarza sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu swojemu i innych
e. zawsze dba o własny wygląd
f. zadawalająco wywiązuje się z obowiązków szkolnych (na miarę swoich możliwości),
g. nie wagaruje, nieobecności systematycznie usprawiedliwia,
h. okazuje szacunek nauczycielom i innym pracownikom szkoły, nie lekceważy ich
poleceń, jest życzliwy i tolerancyjny wobec koleżanek i kolegów
i. szanuje mienie szkolne
j. dba o kulturę języka,
2) Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymogi na ocenę dobrą i
dodatkowo:
a. bardzo dobrze wywiązuje się ze swoich obowiązków, nie spóźnia się na lekcje
i ma wszystkie nieobecności usprawiedliwione
b. wyróżnia się wysoką kulturą osobistą
c. ubiera strój stosowny do okoliczności, w ustalone dni uroczystości szkolnych i
państwowych nosi strój galowy
d. chętnie pomaga słabszym i młodszym
e. zawsze dotrzymuje ustalonych terminów
f. aktywnie uczestniczy w życiu szkoły
3) Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, którego zachowanie kwalifikuje się na ocenę bardzo
dobrą i dodatkowo spełnia następujące kryteria
a. jest pozytywnym wzorem do naśladowania
b. wykazuje się inicjatywą w pracy na rzecz klasy, szkoły, środowiska
c. dąży do rozwijania swoich zainteresowań, godnie reprezentuje szkołę w konkursach,
olimpiadach i zawodach
4) Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który nie spełnił wymagań na ocenę dobrą
a. sporadycznie wykazał się niewłaściwą postawą na lekcjach i przerwach ale reagował
na zwróconą uwagę
b. nie zawsze odnosi się z szacunkiem do nauczycieli, pracowników szkoły oraz swoich
c. kolegów
d. zdarzyło mu się zniszczyć mienie szkolne lub kolegów, lecz naprawił szkodę
e. niechętnie angażuje się w życie klasy, jest obojętny wobec podejmowanych
inicjatyw
f. łamie zakaz dotyczący sposobu używania urządzeń elektronicznych
g. nie zawsze właściwie zachowuje się na uroczystościach szkolnych
h. zdarza mu się używać wulgarnego słownictwa
i. nie zawsze przestrzega przyjętych norm dotyczących wyglądu
5) Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, którego zachowanie nie zasługuje na ocenę
poprawną, ponieważ dodatkowo popełnił co najmniej 3 z wymienionych wykroczeń:
a. wykazuje się nieodpowiednim stosunkiem do nauki, lekceważy obowiązki szkolne
i nauczycieli
b. wagaruje i często spóźnia się do szkoły
c. zniszczył mienie szkolne i nie naprawił szkody
d. przeszkadzał podczas uroczystości szkolnych, nie szanuje symboli narodowych
e. używa wulgarnych słów wobec nauczycieli, kolegów i innych osób
f. wyśmiewa innych, bierze udział w bójkach
g. kradł lub wymuszał pieniądze
h. palił papierosy
6) Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który dopuścił się jednego z wymienionych wykroczeń
a. notoryczne wagary
b. pobicia z premedytacją
c. długotrwałe psychiczne znęcanie się nad kolegami
d. rozprowadzanie lub zażywanie środków uzależniających i namawianie do ich
zażywania
e. znajdował się na terenie szkoły pod wpływem alkoholu
3. Śródroczną i roczną ocenę zachowania ustala wychowawca klasy w oparciu o:
1) liczbę punktów, które uczeń uzyskał w trakcie pierwszego półrocza oraz całego roku
2) opinię nauczycieli
3) opinię klasy
4) samoocenę
5. Nie później niż dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej wychowawca klasy informuje ucznia i jego rodziców o proponowanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania oraz o sposobach jej poprawy odpowiednio na godzinie wychowawczej i na zebraniu informacyjnym dla rodziców.
6. Rodzice ucznia w ciągu dwóch dni roboczych od momentu poinformowania mogą wnieść do dyrektora szkoły umotywowany wniosek o poprawienie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
1) Wychowawca klasy w obecności pedagoga szkolnego, ucznia i rodzica analizuje
przyznane w ciągu roku punkty
2) Przebieg posiedzenia rozpatrującego wniosek zostaje zapisany w formie notatki
i podpisany przez wszystkich uczestników posiedzenia
3) Wychowawca rozpatruje wniosek nie później niż na dwa dni robocze przed posiedzeniem
klasyfikacyjnym rady pedagogicznej od jego otrzymania.
4) Ocena ustalona przez wychowawcę podczas posiedzenia jest ostateczna
§ 17
Zasady przyznawania punktów
1. Uczeń na początku każdego semestru otrzymuje 100 punktów. W ciągu półrocza zbiera punkty dodatnie i ujemne, które przed klasyfikacją są sumowane i przekładane na ocenę przez wychowawcę klasy.
2. Punkty nieoznaczone gwiazdką mogą być przyznawane przez wszystkich pracowników pedagogicznych szkoły lub (na ich wniosek) przez wychowawcę klasy na bieżąco.
3. Nauczyciel jest zobowiązany do wpisania punktów w ciągu 7 dni od dnia, w którym posiadł wiedzę na temat zachowania ucznia.
4. Punkty oznaczone gwiazdką przyznawane są wyłącznie przez wychowawcę klasy (także na wniosek innych nauczycieli np. opiekuna samorządu) pod koniec każdego półrocza.
5. Zarówno dodatnie, jak i ujemne punkty są wpisywane przez uprawnione do tego osoby do znajdującego się w dzienniku lekcyjnym zeszytu uwag o uczniach. Każdy wpis powinien zawierać następujące elementy :
1) datę
2) liczbę punktów
3) krótką informację za co przyznano punkty
a. nauczyciel może dokonać wpisu posługując się numerami porządkowymi
przypisanymi poszczególnym przewinieniom lub zasługom w tabelach. Przykład:
zamiast uwagi – „nieusprawiedliwione spóźnienie” wpis – „U 1.b”
4) czytelny podpis osoby sporządzającej wpis
6. Wychowawcy klas są zobowiązani do prowadzenia własnych notatek ( np. w formie
tabeli) i do aktualizowania ich na podstawie wpisów do zeszytów uwag.
7. Punkty dodatnie
Lp. |
Zachowanie |
Punkty |
1. |
Wywiązywanie się z obowiązków ucznia
|
10p. 10p. |
2. |
Prezentowanie zachowań godnych naśladowania, tzn. brak punktów ujemnych oraz uzyskanie jakichkolwiek punktów dodatnich |
10p. miesięcznie |
3. |
Praca na rzecz klasy np. praca i aktualizacja gazetek, przygotowanie imprez klasowych, reprezentowanie klasy w zawodach sportowych lub turniejach szkolnych |
5-10 p. |
4. |
Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej, praca na rzecz szkoły :
( Niewywiązanie się z któregokolwiek z zadań skutkuje punktami ujemnymi ) |
5p.
10p.
5p.
5p. 5-10p. |
5. |
Pełnienie funkcji w klasie* :
|
1-30 p. 1-15 p. 1-20 p. |
6. |
Pełnienie funkcji w szkole* : a) przewodniczący samorządu uczniowskiego b) członkowie zarządu samorządu uczniowskiego
|
20 – 40p. 10 – 30p. |
7. |
Pomoc kolegom w nauce za wiedzą nauczyciela |
10p. |
8. |
Pomoc nauczycielowi w przygotowaniu zajęć ( np. przygotowanie pomocy dydaktycznych ) |
5-10p. |
9. |
Praca w szkolnym kole zainteresowań |
1-15p. |
10. |
Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób. Reagowanie na przejawy przemocy, pomoc ofiarom agresji. |
5-15p. |
11. |
Udział w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych |
Wg tabeli |
12 |
Postępy w zachowaniu ucznia i jego wysiłek w pracy nad sobą* |
Do 20 p. |
Konkursy |
Jednoetapowe |
Długoterminowe |
Wieloetapowe |
Szkolny ( udział ) |
2 p. |
3 p. |
3 p. |
Szkolny ( laureat ) |
3 p. |
2 p. |
2 p. |
Gminny ( udział ) |
2 p. |
3 p. |
10 p. |
Gminny ( laureat ) |
8 p. |
5 p. |
5 p. |
Powiatowy (udział ) |
2 p. |
5 p. |
20 p. |
Powiatowy ( laureat ) |
23 p. |
5 p. |
5 p. |
Rejonowy ( udział ) |
3 p. |
10 p. |
30 p. |
Rejonowy ( laureat ) |
37 p. |
10 p. |
10 p. |
Wojewódzki ( udział ) |
3 p. |
10 p. |
40 p. |
Wojewódzki ( laureat ) |
57 p. |
20 p. |
20 p. |
Regionalny ( udział ) |
3 p. |
15 p. |
50 p. |
Regionalny ( laureat ) |
67 p. |
20 p. |
20 p. |
Krajowy ( udział ) |
5 p. |
15 p. |
70 p. |
Krajowy ( laureat ) |
95 p. |
30 p. |
30 p. |
Międzynarodowy ( udział ) |
10 p. |
- |
- |
Międzynarodowy ( laureat ) |
100 p. |
- |
- |
Inne konkursy ( udział ) |
1 p. |
|
- |
Inne konkursy ( laureat ) |
3 p. |
|
- |
8. Punkty za udział w zawodach sportowych wpisuje wychowawca na podstawie karty sportowca.
9. Punktyoznaczone *przyznawane są przez wychowawcę klasy pod koniec półrocza.
10.Punkty ujemne
Lp. |
Zachowanie |
Punkty |
1. |
Niewywiązywanie się z obowiązków ucznia : |
3p. |
a. nieusprawiedliwiona godzina lekcyjna ( termin usprawiedliwienia – 14 |
||
b. nieusprawiedliwione spóźnienie |
1p. |
|
c. niewywiązywanie się z podjętych przez siebie zobowiązań ( odpowiednio |
5 - 40p. |
|
2. |
Nieposzanowanie honoru i tradycji szkoły |
5p. |
3. |
Brak dbałości o piękno mowy ojczystej, np. wulgarne słownictwo |
5p. |
4. |
Nieokazywanie szacunku innym osobom |
5p. |
5. |
Aroganckie zachowanie wobec pracowników szkoły |
5 - 20p. |
6. |
Niegodne i niekulturalne zachowanie się w szkole i poza nią :
|
5p. |
7. |
Brak dbałości o schludny wygląd oraz nienoszenie odpowiedniego stroju
|
3p. |
|
3p. |
|
8. |
Niewykonywanie poleceń nauczycieli zatrudnionych w świetlicy lub bibliotece, opiekunów dowozu |
5p. |
9. |
Niewłaściwe zachowanie podczas przerw ( np. niestawienie się w odpowiednim sektorze przed wejściem do szkoły , niewykonywanie poleceń nauczyciela dyżurującego, opuszczanie terenu szkoły ) |
5p. |
10. |
Postępowanie niezgodne z dobrem społeczności szkolnej : a. niewypełnienie obowiązków dyżurnego w szatni |
5p.
|
b. niszczenie sprzętu szkolnego |
20p |
|
c. niszczenie zieleni i sprzętów znajdujących się na boisku szkolnym |
20p. |
|
d. niszczenie lub przywłaszczenie sobie własności kolegów |
20p. |
|
11. |
Próby fałszowania dokumentów szkolnych ( np. dopisywanie ocen w dzienniku, fałszowanie zwolnień, usprawiedliwień, podpisów ) |
50p. |
12. |
Kradzież |
50p. |
13 |
Palenie papierosów lub ich posiadanie |
20 -30p |
14. |
Spożywanie bądź posiadanie alkoholu |
50p. |
15. |
Zażywanie bądź posiadanie środków odurzających |
50p. |
16. |
Brak dbałości o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób. Narażenie życia i zdrowia innych uczniów lub pracowników szkoły. |
50p. |
17. |
Agresywne zachowanie wobec kolegów :
|
20.p |
- popychanie, poszturchiwanie -udział w bójce - pobicie |
30p. 50p. 100p. |
|
|
40p. |
|
|
|
20 - 50p |
|
|
40 p. |
18. |
Wnoszenie na zajęcia jedzenia wymagającego natychmiastowej konsumpcji (lody, zapiekanki, itp.) |
5p |
19 |
Nieoddanie książki do biblioteki szkolnej na tydzień przed roczną radą klasyfikacyjną |
5p |
11.
SKALA OCEN |
|
Zachowanie |
Liczba punktów |
Naganne |
Punkty ujemne |
Nieodpowiednie |
0 – 60 p. |
Poprawne |
61 – 120 p. |
Dobre |
121 – 180 p. |
Bardzo dobre |
181 – 250 p. |
wzorowe |
od 251 p. |
Klasyfikacja uczniów
§ 18
2 Klasyfikację śródroczną przeprowadza się w tygodniu poprzedzającym pierwszy piątek po
15 stycznia, a jeśli w tym tygodniu przypadają ferie zimowe, to klasyfikację śródroczną
przeprowadza się w tygodniu poprzedzającym te ferie.
§ 19
1. Roczna ocena klasyfikacyjna ustalona zgodnie z postanowieniami
Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania może być zmieniona jedynie w wyniku
egzaminu poprawkowego w przypadku oceny niedostatecznej.
2. Nie później niż dwa tygodnie przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej nauczyciele
informują uczniów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych
1) Informacja pisemna zawierająca przewidywane dla ucznia oceny przekazywana jest
rodzicom podczas zebrania.
2) Rodzic potwierdza podpisem na liście obecności otrzymanie informacji o
proponowanych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz o ocenie
klasyfikacyjnej zachowania
3) Wychowawca przechowuje podpisaną informację do czasu, kiedy upływa termin
ustawowy możliwości zgłaszania zastrzeżeń do dyrektora szkoły o niezgodności z
przepisami prawa dotyczącymi trybu wystawiania rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć
edukacyjnych (siedem dni po zakończeniu zajęć dydaktycznych)
4) Informację o przewidywanej niedostatecznej śródrocznej lub rocznej ocenie
klasyfikacyjnej rodzice podpisują w dzienniku lekcyjnym w rozdziale „ Kontakty z
rodzicami”.
5) W przypadku niezgłoszenia się rodzica do szkoły, powyższa informacja o
przewidywanej ocenie niedostatecznej przesyłana jest listownie za potwierdzeniem
zwrotnym. Potwierdzenie wklejane jest do dziennika.
3. Nieobecność rodziców na zebraniu, o którym mowa w punkcie 2 podpunkcie1 lub
nieobecność ucznia na zajęciach, na których pojawia się informacja, o której mowa w pkt
2 nie oznacza nierespektowania przez szkołę zasady poinformowania rodziców i uczniów
o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych
4. Rodzice w ciągu dwóch dni roboczych od momentu otrzymania informacji mogą wnieść
do dyrektora szkoły wniosek o dodatkowe sprawdzenie osiągnięć ucznia umożliwiające
mu poprawę przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej
5. Dodatkowe sprawdzenie osiągnięć ucznia umożliwiające mu poprawę przewidywanej oceny może mieć miejsce gdy:
1) Uczeń systematycznie przygotowywał się do zajęć – posiadał podręcznik, zeszyt,
ćwiczenia, odrobione prace domowe, przybory, ich brak odnotowywany był w zeszycie
uwag
2) uczeń pisał wszystkie zapowiedziane prace kontrolne
3) uczeń w wyznaczonym terminie poprawił oceny niedostateczne
4) uczeń przebywał na dłuższym zwolnieniu lekarskim – powyżej miesiąca
5) w szczególnych przypadkach losowych
6. W przypadku odrzucenia przez dyrektora wniosku o dodatkowe sprawdzenie osiągnięć umożliwiające uczniowi poprawę przewidywanej oceny klasyfikacyjnej, dyrektor zobowiązany jest uzasadnić odmowę i przekazać ją za potwierdzeniem rodzicom.
7. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku przez dyrektora, nauczyciel
przygotowuje zestaw zadań pisemnych i ustnych zgodnie z wymaganiami na ocenę, o
którą ubiega się uczeń. Nauczyciel informuje ucznia o zakresie materiału oraz o terminie
poprawy proponowanej oceny.
8. Poprawa proponowanej oceny odbywa się poza zajęciami lekcyjnymi w obecności co
najmniej dwóch uczniów – członków samorządu klasowego powołanych na obserwatorów
9. Poprawiona praca ucznia wraz z umotywowaną decyzją o podwyższeniu lub utrzymaniu oceny przekazywana jest dyrektorowi szkoły, który w formie pisemnej informuje o wyniku wnioskodawcę. Praca pozostaje do wglądu u dyrektora szkoły
10. Dodatkowe sprawdzenie osiągnięć ucznia umożliwiające mu poprawę przewidywanej oceny klasyfikacyjnej przeprowadzane jest najpóźniej na trzy dni robocze przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej
Zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego
§ 20
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć
edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu
nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu
przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać
egzamin klasyfikacyjny. Egzamin ten zdaje w terminie uzgodnionym z dyrektorem
szkoły, jednak nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia zajęć
dydaktyczno – wychowawczych. Termin egzaminu uzgadnia się z uczniem i jego
rodzicami.
3. Na wniosek rodziców ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej
nieobecności rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4. Rodzice ucznia, który chce zdawać egzamin klasyfikacyjny, składają wniosek do dyrektora szkoły w terminie dwóch dni roboczych po posiedzeniu rady klasyfikacyjnej.
5. W przypadku niezłożenia wniosku w wymaganym terminie uczeń otrzymuje świadectwo
z wpisem o nieuzyskaniu promocji, a uczeń klasy szóstej nie kończy szkoły
podstawowej.
6. Dyrektor przedkłada wniosek radzie pedagogicznej celem uzyskania opinii w stosunku
do ucznia o nieusprawiedliwionej nieobecności.
7. Uczniowie, którzy uzyskali uprawnienia do egzaminu klasyfikacyjnego decyzją rady pedagogicznej, składają go w terminie wskazanym przez dyrektora szkoły, z zastrzeżeniem, że w jednym dniu mogą odbyć się egzaminy nie więcej niż z dwóch
przedmiotów.
8. Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego z przyczyn usprawiedliwionych ma prawo zdawać go w terminie dodatkowym wskazanym przez dyrektora.
9. Egzamin klasyfikacyjny dla uczniów wymienionych w pkt. 2 i 6 przeprowadza
nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły,
nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
10. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
1) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok nauki
2) spełniający obowiązek szkolny poza szkołą.
11. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzony dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny
poza szkołą nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych z: zajęć technicznych, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
12. Uczniowi o którym mowa wyżej, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
13. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
14. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
15. Egzamin dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą przeprowadza komisja
powołana przez dyrektora szkoły.
16. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły lub inny nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze w szkole -
jako przewodniczący komisji
2) nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie
nauczania dla danej klasy
17. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz z jego rodzicami liczbę zajęć
edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzamin w ciągu jednego dnia .
18. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów
rodzice ucznia.
19. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, który jest
przechowywany w dokumentacji szkolnej jako załącznik do arkusza ocen.
20. Protokół zawiera imiona i nazwiska nauczycieli, termin egzaminu klasyfikacyjnego,
zadania ( ćwiczenia ) egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz uzyskane oceny.
§ 21
1. Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z dwóch
zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
2. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor do dnia zakończenia zajęć
dydaktyczno – wychowawczych. Egzamin poprawkowy jest przeprowadzany w ostatnim
tygodniu ferii letnich.
3. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
1) W skład komisji wchodzą :
4. Nauczyciel może być zwolniony z udziału w komisji (pkt 3, ppkt 1), lit. b.) na własną
prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku
dyrektor powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie
same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej
szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły. Dotyczy to również
egzaminu sprawdzającego.
5. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę
ustaloną przez komisję.
6. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w
wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym terminie,
określonym przez dyrektora szkoły.
7. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji i powtarza
klasę.
8. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w
ciągu danego etapu kształcenia promować ucznia, który nie zdał egzaminu
poprawkowego z jednego przedmiotu, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia
edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo
wyższej.
9. Rodzice ucznia mogą składać zastrzeżenia do 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu
poprawkowego. Jeśli ich nie złożą, ocena komisji jest ostateczna.
§ 22
1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
1) W przypadku stwierdzenia wystąpienia niezgodności proceduralnych, dyrektor szkoły
powołuje komisję w skład której wchodzą:
a. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko
kierownicze - jako przewodniczący komisji
b. wychowawca klasy,
c. wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne
w danej klasie,
d. pedagog
e. przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
f. przedstawiciel rady rodziców.
2) Komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą
większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego
komisji.
3) Z prac komisji sporządza się protokół, który w szczególności zawiera:
a. skład komisji,
b. termin posiedzenia komisji,
c. wynik głosowania,
d. ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
4) Protokół dołącza się do arkusza ocen ucznia
2. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
3. W przypadku uwzględnienia zastrzeżeń dyrektor szkoły powołuje komisję w skład której
wchodzą:
1) dyrektor lub inny nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze w szkole jako
przewodniczący
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne
3) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie
same zajęcia edukacyjne
4. Komisja przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności w formie pisemnej i ustnej
oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną
1) Termin sprawdzianu uzgadniany jest z uczniem oraz z jego rodzicami. Egzamin
przeprowadzany jest w ciągu pięciu dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
5. Komisja może na podstawie przeprowadzonego sprawdzianu:
1) podwyższyć ocenę w przypadku pozytywnego wyniku sprawdzianu lub
2) pozostawić ocenę ustaloną przez nauczyciela w przypadku negatywnego wyniku
egzaminu.
3) ocena ustalona przez komisję jest ostateczna z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny
klasyfikacyjnej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
6. Z przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół, który jest przechowywany w dokumentacji szkolnej, jako załącznik do arkusza ocen, zgodnie z
§ 19 p.7 i 8 Rozporządzenia MEN
7. Uczeń, który z usprawiedliwionych przyczyn nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później jednak niż do końca września.
8. Przepisy pkt 2 - 7 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z
zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego.
1) Termin zgłaszania zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu
poprawkowego.
2) Ustalona przez komisję ocena jest ostateczna.
§ 23
Dyrekcja szkoły zobowiązana jest do stworzenia odpowiednich warunków do przeprowadzenia egzaminu oraz atmosfery korzystnej dla ucznia.
§ 24
1. Uczeń klasy I – III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.
2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia.
3. Na wniosek rodziców i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców, rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
4. Począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli z wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne, wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem § 15 pkt 4 oraz § 21 pkt 8.
5. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.
6. Uczeń klasy IV – VI otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem, jeżeli uzyskał średnią co najmniej 4,75 z przedmiotów objętych nauczaniem oraz wzorową lub bardzo dobrą ocenę zachowania. Do średniej wlicza się ocenę z religii lub etyki oraz z przedmiotów dodatkowych.
7. Uczeń kończy szkołę, jeżeli na zakończenie klasy szóstej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej oraz przystąpił do zewnętrznego egzaminu sprawdzającego.
§ 25
Zasady przeprowadzania sprawdzianu na koniec klasy VI określają odrębne przepisy
dotyczące oceniania zewnętrznego.
§ 26
1. Szczegółowe zasady oceniania zawierają przedmiotowe systemy oceniania.
2. Przedmiotowy system oceniania zawiera wszystkie inne nie ujęte w niniejszym
dokumencie zasady oceniania.
§ 27
1. Wewnątrzszkolny System Oceniania jest dokumentem otwartym. Wszelkie zmiany wprowadza Rada Pedagogiczna stosownie do swoich kompetencji, uwzględniając wyniki ewaluacji.
2. Wszystkie sprawy szczegółowe nieuregulowane niniejszymi ustaleniami oraz sprawy sporne wynikające z tych ustaleń rozstrzyga dyrektor szkoły zgodnie z przepisami zawartymi w Rozporządzeniu MEN z dnia 30 kwietnia 2007 roku. Decyzja dyrektora jest ostateczna.
3. Wewnątrzszkolny System Oceniania dostępny jest do wglądu uczniów, rodziców i nauczycieli w bibliotece szkolnej oraz u dyrektora szkoły.
§ 29
Wewnątrzszkolny System Oceniania w Szkole Podstawowej Nr 1 w Wolsztynie został przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej na posiedzeniu w dniu 30 sierpnia 2012 r.
Wewnątrzszkolny System Oceniania wchodzi w życie z dniem 3.09.2012 r.