STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1
W WOLSZTYNIE
Z
SZKOŁĄ FILIALNĄ
W TŁOKACH
Wolsztyn 3 września 2012 r.
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) szkole, należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową Nr 1 w Wolsztynie z Szkołą
Filialną w Tłokach.
2) rodzicach, należy przez to rozumieć rodziców lub prawnych opiekunów dziecka.
3) nauczycielach, należy przez to rozumieć wszystkich pracowników pedagogicznych
Szkoły Podstawowej Nr 1w Wolsztynie i Szkoły Filialnej w Tłokach.
4) Radzie Pedagogicznej, należy przez to Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej Nr 1 w
Wolsztynie oraz Szkoły Filialnej w Tłokach
5) Radzie Rodziców, należy przez to rozumieć Radę Rodziców w Wolsztynie oraz
w Szkole Filialnej w Tłokach
§ 2
1. Pełna nazwa Szkoły brzmi: Szkoła Podstawowa Nr 1 w Wolsztynie.
2. Siedziba Szkoły: ul. Poniatowskiego 1, 64-200 Wolsztyn, tel. 683843337.
3. Szkole Podstawowej Nr 1 w Wolsztynie organizacyjnie podporządkowana jest Szkoła
Filialna w Tłokach.
4. Szkoła Filialna w Tłokach nosi nazwę: Szkoła Podstawowa Nr 1 w Wolsztynie Szkoła
Filialna w Tłokach.
5. Siedziba Szkoły Filialnej: Tłoki 43, 64 – 200 Wolsztyn, tel. 683843129.
§ 3
1. Organem prowadzącym Szkołę jest Gmina Wolsztyn, zwany dalej Organem Prowadzącym.
2. Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje Wielkopolski Kurator Oświaty w Poznaniu.
3. Szkoła jest jednostką budżetową gminy.
4. Obsługę ekonomiczną i administracyjną Szkoła zleca Gminnemu Zespołowi Obsługi
Ekonomicznej i Administracyjnej Oświaty w Wolsztynie.
§ 4
1. Szkoła Podstawowa Nr 1 w Wolsztynie, jest publiczną, sześcioklasową szkołą kończącą
się sprawdzianem, uprawniającą do kontynuowania nauki w gimnazjum.
2. Do obwodu Szkoły Podstawowej Nr 1 w Wolsztynie należą:
1) w Wolsztynie ulice: Adwentowskiego, Aleja Niepodległości, Bohaterów Bielnika,
Doktora Kocha, Dworcowa, Generała Dąbrowskiego, Graniczna, Józefa Dutkowskiego,
Józefa Wybickiego, Kiełpińska, Kolejowa, Konstytucji 3 Maja, Korczaka, Kościelna,
Krótka, Krzywa, Łąkowa, Marcinkowskiego, Mickiewicza, Niałecka, Ogrodowa,
5 – ego Stycznia, Plac Józefa Marii Hoene – Wrońskiego, Plac Partnerstwa Miast,
Poniatowskiego, Poprzeczna, Poznańska, Rzeczna, Rynek, Sienkiewicza, Słodowa,
Sturnego, Tylna, Wodna, Zacisze,
2) miejscowości: Barłożnia Gościeszyńska, Barłożnia Wolsztyńska, Chorzemin, Niałek
Wielki, Nowy Młyn, Powodowo, Ruchocki Młyn, , Wola Dąbrowiecka,
3) od klasy IV: Błocko, Gościeszyn, Tłoki
3. Szkoła Filialna w Tłokach jest publiczną, trzyklasową szkołą podstawową. W szkole
funkcjonuje punkt przedszkolny.
4. Do obwodu Szkoły Filialnej w Tłokach należy miejscowość Tłoki.
§ 5
§ 6
Szkoła posiada własny ceremoniał szkolny obejmujący:
1) hymn
2) pasowanie na ucznia klasy pierwszej
3) pożegnanie uczniów klas szóstych
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 7
1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, a w szczególności:
Ustawy o systemie oświaty, Karty Nauczyciela, Konwencji o Prawach Dziecka, a także
wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Konstytucji
Rzeczypospolitej Polski.
2. Nadrzędnym celem działań szkoły jest wszechstronny rozwój ucznia.
3. Szkoła zapewnia:
1) W zakresie dydaktyki:
2) W zakresie nabywania umiejętności:
3) W zakresie wychowania:
4) W zakresie profilaktyki:
5) W zakresie opieki:
a. stworzenie odpowiednich warunków bezpieczeństwa, higieny pracy dla uczniów i
pracowników szkoły, przeciwdziałanie oraz eliminowanie powstawaniu
zjawisk patologicznych
b. udzielanie jak największej pomocy materialnej i opiekuńczej dzieciom będącym w
trudnej sytuacji,
c. utrzymywanie stałej współpracy z domem rodzinnym uczniów, Domem Dziecka,
przedszkolami i innymi instytucjami wspierającymi ucznia,
d. dążenie do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
e. eliminowanie wad postawy poprzez zajęcia wychowania fizycznego, sport,
gimnastykę korekcyjną.
4. Szkoła zapewnia uczniom:
1) realizację programu nauczania, programu wychowawczego i programu
profilaktyki, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i
możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy
dydaktycznej i wychowawczej.
2) realizację zaleceń zawartych w opiniach oraz w orzeczeniach o potrzebie kształcenia
specjalnego.
5. Szkoła zapewnia bezpieczeństwo, higieniczne warunki nauki i opiekę podczas zajęć edu-
kacyjnych obowiązkowych, dodatkowych i pozalekcyjnych, a także podczas organizowa-
nych wycieczek i imprez szkolnych poprzez:
1) kontrolę obecności podczas zajęć
2) organizowanie raz do roku próbnego alarmu ewakuacyjnego
3) pełnienie czynnych dyżurów nauczycielskich podczas przerw między lekcjami,
przed rozpoczęciem i po zakończeniu zajęć
4) dostosowanie wymagań i form zajęć wychowania fizycznego do możliwości
fizycznych dzieci
5) omawianie zasad bezpieczeństwa podczas godzin z wychowawcą
6) systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne
7) realizację edukacji prozdrowotnej
6. Szkoła realizuje swoje zadania we współpracy z rodzicami, uczniami, oraz innymi
instytucjami i organizacjami, wspierającymi działalność szkoły.
7. Za realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych odpowiada Dyrektor
i Rada Pedagogiczna szkoły.
§ 8
1.Podstawowymi formami działalności dydaktyczno - wychowawczej szkoły są:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne,
2) dodatkowe zajęcia edukacyjne,
3) zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów
mających trudności w nauce oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci i młodzieży z
zaburzeniami rozwojowymi
4) nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne
5) zajęcia świetlicowe
2. Zajęcia wyrównawcze i pozalekcyjne mogą także być prowadzone przez wolontariuszy.
§ 9
Sposoby i formy realizacji zadań szkoły
1. Szkoła realizuje zadania uwzględniając optymalne warunki rozwoju ucznia, zasady bezpie-
czeństwa oraz ochrony zdrowia.
2. Sposoby i formy realizacji celów i zadań Szkoły są określone przez:
1) Wewnątrzszkolny system oceniania stanowiący integralną część Statutu Szkoły.
2) Szkolny program wychowawczy
3) Szkolny program profilaktyki
4) Szkolny zestaw programów nauczania
5) Szkolny zestaw podręczników
6) Ramowe i szkolne plany nauczania
7) Plan pracy szkoły
3. Szkoła realizuje cele i zadania w szczególności poprzez:
1) realizację podstawy programowej
2) organizację pomocy specjalistycznej dla uczniów z trudnościami
3) organizację zajęć sprzyjających zdobywaniu wiedzy, rozwijaniu zdolności
i umiejętności
4) współpracę z rodzicami uczniów
5) współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i innymi instytucjami
świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom
6) zapewnienie opieki nad dziećmi
§ 10
1. W szkole wprowadzono monitoring wizyjny mający na celu zapewnienie bezpieczeństwa
uczniów, pracowników i wszystkich pozostałych osób przebywających na terenie szkoły
oraz zabezpieczenie budynku szkoły przed innymi zagrożeniami.
2. Kamery wizyjne obejmują następujące obszary
1) wejście główne szkoły,
2) wejście boczne szkoły
3) korytarze
4) boisko
5) teren zielony przed szkołą
3. Rejestrator i podgląd kamer znajduje się w gabinecie dyrektora szkoły.
4. Zapis obrazu wizyjnego obejmuje 30 dni, zasady wykorzystania zapisów monitoringu są
określone w programie wychowawczym szkoły.
ROZDZIAŁ III
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
§ 11
1. Rok szkolny rozpoczyna się w dniu 1 września każdego roku, a kończy się z dniem
31 sierpnia następnego roku i dzieli się na dwa półrocza :
1) pierwsze półrocze rozpoczyna się 1 września lub w pierwszy dzień roboczy po tej dacie
i kończy się w pierwszy piątek po 15 stycznia
2) drugie półrocze kończy w ostatnim dniu zajęć dydaktycznych roku szkolnego w
czerwcu
2. Ze względu na termin ferii zimowych, pierwsze półrocze może ulec skróceniu o jeden
tydzień.
3. Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze realizowane są w pięciodniowym tygodniu nauki.
4. Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w
jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów
określonych ramowym planem nauczania.
5. Podział na grupy na zajęciach z języka obcego i zajęć komputerowych jest obowiązkowy
w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.
6. Podział na grupy na zajęciach wychowania fizycznego jest obowiązkowy w oddziałach
liczących powyżej 26 uczniów.
§ 12
1. Zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym. Godzina
lekcyjna trwa 45 minut.
2. Ze względu na liczebność klas, w Szkole Filialnej nauczanie może być organizowane w
oddziałach łączonych.
3. Czas trwania poszczególnych zajęć w I etapie kształcenia ustala nauczyciel prowadzący,
zachowując tygodniowy czas zajęć.
4. Dla celów organizacyjnych szkoły, zajęcia edukacyjne z języka obcego w I etapie
kształcenia trwają 45 minut.
5. W ramach planu zajęć dydaktycznych szkoła organizuje naukę religii w wymiarze dwóch
godzin tygodniowo w każdym oddziale.
6. W oddziale przedszkolnym szkoła organizuje zajęcia w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
7. W klasie piątej i szóstej Szkoła organizuje zajęcia „wychowanie do życia w rodzinie”.
Zajęcia te nie podlegają ocenie.
8. Rodzice mogą nie wyrazić woli uczestniczenia dziecka w zajęciach religii lub wychowania
do życia w rodzinie w formie pisemnego oświadczenia skierowanego do dyrektora szkoły
na początku roku szkolnego.
9. Uczniowie nie objęci nauką religii lub wychowania do życia w rodzinie mają zapewnioną
opiekę na terenie szkoły.
§ 13
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa
arkusz organizacji szkoły, opracowany przez Dyrektora Szkoły do dnia 30 kwietnia każdego
roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza Organ prowadzący szkołę, do dnia 30 maja.
2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników Szkoły,
łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych
finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Szkołę.
3. Tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych zajęć edukacyjnych ustala
Dyrektor Szkoły, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły z
uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 14
1. Szkoła może podejmować działania nowatorskie służące podnoszeniu skuteczności
kształcenia poprzez prowadzenie działalności innowacyjnej i eksperymentalnej.
2. Rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu możliwe jest po zapewnieniu przez szkołę
odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji
planowanych działań.
3. Innowacje i eksperymenty wymagające przyznania szkole dodatkowych środków
budżetowych, mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący pisemnej zgody
na finansowanie planowanych działań.
4. Udział nauczycieli w innowacji i eksperymencie jest dobrowolny.
5. Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji lub eksperymentu podejmuje Rada
Pedagogiczna.
6. Uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji może być podjęta po uzyskaniu:
1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji,
2) pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji.
7. Uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji, wraz z opisem jej zasad
i zgodą autora lub zespołu autorskiego innowacji, dyrektor szkoły przekazuje kuratorowi
oświaty i organowi prowadzącemu do 31 marca roku poprzedzającego ten rok szkolny, w
którym jest planowane rozpoczęcie innowacji.
§ 15
Organizacja zajęć dodatkowych i pozalekcyjnych
1. Dyrektor szkoły może wprowadzić do szkolnego planu nauczania dodatkowe zajęcia
edukacyjne po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców. W przypadku
wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych udział uczniów w tych zajęciach jest
obowiązkowy.
2. Organizowane przez szkołę zajęcia pozalekcyjne mają na celu zapewnienie harmonijnego
rozwoju uczniów, poszerzenie ich zainteresowań, rozwijanie zdolności.
3. Zajęcia pozalekcyjne mogą być prowadzone w grupach międzyklasowych i
międzyoddziałowych poza systemem klasowo-lekcyjnym.
4. Zajęcia pozalekcyjne organizowane są w ramach posiadanych przez Szkołę środków
finansowych, w ramach godzin z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela, oraz w
ramach wolontariatu.
5. Udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych jest dobrowolny, odbywa się na zasadach
powszechnej dostępności. Nie narusza też prawa ucznia do bezpłatnej nauki.
6. Terminy zajęć pozalekcyjnych nie mogą kolidować z zajęciami obowiązkowymi ucznia.
7. Zajęciami pozalekcyjnymi organizowanymi przez szkołę są;
1) zespół muzyczny
2) teatr szkolny
3) koło dziennikarskie
4) zajęcia powtórzeniowe przed sprawdzianem
5) zajęcia wyrównawcze
6) SKS
§ 16
Organizacja i formy współdziałania szkoły z rodzicami
w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki
1. W zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki, szkoła współdziała z rodzicami
uczniów.
2. Rodzice mają prawo do:
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w danej klasie i szkole
2) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
oraz przeprowadzania egzaminów
3) uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego
zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce
4) uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swego
dziecka
5) wyrażania własnego zadania i uwag odnoszących się do szkoły i przekazywania ich dy-
rektorowi
3. Współpraca opiera się na:
1) stwarzaniu rodzicom warunków do właściwego załatwiania spraw
wychowawczych, życzliwej i przyjaznej atmosfery, zachowaniu tajemnicy, itp.
2) współdziałaniu w zakresie kształtowania pozytywnego wizerunku rodziny i szkoły
3) zachęcaniu rodziców do włączania się w organizację życia szkolnego
4. Szkoła organizuje spotkania z rodzicami stwarzając możliwość wymiany informacji oraz
dyskusji.
1) zebrania lub „dni otwarte z rodzicami” odbywają się co najmniej 4 razy w roku
2) zebrania, „dni otwarte” organizowane są zasadniczo w poniedziałki wg ka-
lendarza spotkań ustalonego na początku roku szkolnego
3) w zależności od potrzeb i organizacji roku szkolnego spotkania mogą być organizowane
w innych terminach
4) zebranie z rodzicami jednej lub kilku klas mogą być organizowane w każdym terminie
ustalonym przez wychowawcę w porozumieniu z dyrektorem szkoły
5) indywidualne spotkania rodziców z nauczycielami mogą odbywać się tylko po
wcześniejszym uzgodnieniu terminu (nie mogą odbywać się w czasie lekcji
lub przerwy, na której nauczyciel ma dyżur).
5. Podstawowym dokumentem służącym do informowania rodziców o bieżących
i okresowych wynikach w nauce, zachowaniu, oraz innych sprawach dotyczą-
cych funkcjonowania dziecka w szkole jest dzienniczek ucznia, który każdy uczeń jest zo-
bowiązany założyć na początku każdego roku nauki w szkole w formie ustalonej przez wy-
chowawcę klasy.
6. Rodzice mają obowiązek pisemnie lub osobiście usprawiedliwić każdą nieobecność
dziecka niezwłocznie po przyjściu ucznia do szkoły, nie później jednak niż do dwóch tygo-
dni. Po tym terminie nieobecności uznawane będą przez wychowawcę za nieusprawie-
dliwione.
7. Rodzice są zobowiązani do powiadomienia wychowawcy o spodziewanej dłuższej
nieobecności dziecka – w ciągu tygodnia.
§ 17
Współdziałanie z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym z poradniami specjalistycznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom
1.W realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoła współpracuje
z poradnią psychologiczno – pedagogiczną oraz z innymi instytucjami świadczącymi po-
radnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom, w tym z:
1) Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Wolsztynie
2) Kuratorami Sądowymi, Policją, OPS
2. Organizacją współdziałania z poradnią psychologiczno – pedagogiczną oraz innymi orga-
nizacjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom zaj-
muje się pedagog szkolny.
3. W ramach współpracy z wymienionymi instytucjami podejmowane są m.in. działania w
zakresie:
1) rozpoznawania przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych oraz wspierania
dziecka, nauczycieli i rodziców w ich pokonywaniu
2) rozpoznawania przyczyn trudności wychowawczych uczniów oraz podejmowania sto-
sownych działań
3) rozpoznania środowiska rówieśniczego dziecka
4) rozpoznania środowiska rodzinnego dziecka
5) wykorzystywania w pracy dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczej indywidualnych
wyników badań specjalistycznych
6) realizowania wniosków i zaleceń wynikających z przeprowadzonych badań
7) tworzenia w szkole warunków do prowadzenia zajęć wspierających ucznia
8) organizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji
życiowej.
§ 18
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole oraz w oddziałach przedszkolnych
1. Szkoła organizuje i udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom, ich
rodzicom oraz nauczycielom.
2. Korzystanie z pomocy jest dobrowolne i nieodpłatne.
3. Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej odbywa się we
współpracy z:
1) rodzicami
2) poradniami psychologiczno – pedagogicznymi w tym specjalistycznymi
3) placówkami doskonalenia nauczycieli
4) innymi szkołami i placówkami
5) organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci
4. Pomoc udzielana jest z inicjatywy:
1) ucznia
2) rodziców
3) nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem
4) poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym specjalistycznej
5. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna może być udzielana uczniom w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia
2) zajęć dydaktyczno – wyrównawczych
3) zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych,
socjoterapeutycznych, innych zajęć o charakterze terapeutycznym
4) porad i konsultacji
6. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna rodzicom i nauczycielom może być udzielana w
formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
7. Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest zadaniem dyrektora szkoły.
§ 19
Biblioteka szkolna
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań
uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy
nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o
regionie.
2. Pomieszczenia biblioteki umożliwiają:
1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów
2) korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę
3) prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów.
3. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, rodzice uczniów, nauczyciele i inni pracownicy
szkoły na zasadach określonych w regulaminie biblioteki.
1) Regulamin biblioteki uchwala Rada Pedagogiczna.
4. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po
ich zakończeniu.
5. Do najważniejszych funkcji biblioteki szkolnej należy:
1) rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych związanych z nauką
szkolną i zainteresowaniami uczniów
2) podejmowanie różnych form pracy z zakresu edukacji medialnej, czytelniczej i informa-
cyjnej
3) przygotowywanie uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji oraz do samo-
kształcenia
4) pomaganie nauczycielom w doskonaleniu zawodowym: gromadzenie i udostępnianie
zbiorów z dziedziny pedagogiki, psychologii, dydaktyki.
§ 20
Zasady współpracy z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami
1. Zasady współpracy z uczniami opierają się na:
1) angażowaniu do pomocy w pracy bibliotecznej
2) doborze odpowiedniej literatury zarówno dla uczniów zdolnych, jak dla dzieci ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
3) zachęcaniu do rozwijania zainteresowań czytelniczych i plastycznych poprzez udział w
konkursach i imprezach organizowanych przez bibliotekę
2. Współpraca z rodzicami skupia się na:
1) włączaniu się w kształtowanie kultury czytelniczej uczniów (wspólne wizyty w
bibliotece, wybór książek itp.)
2) udziale rodziców w imprezach czytelniczych
3. Współpraca z nauczycielami dotyczy:
1) analizowania czytelnictwa klas
2) organizowania zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej
3) koordynowania konkursów i imprez bibliotecznych
4) udostępnianiu materiałów repertuarowych, literatury na lekcje wychowawcze, lektur,
multimediów itp.,
5) pomocy przy egzekwowaniu od uczniów zwrotu wszystkich książek pod koniec roku
szkolnego
4. Współpraca z innymi bibliotekami
1) biblioteka szkolna współpracuje z biblioteką publiczną oraz z biblioteką pedagogiczną w
Wolsztynie
2) współpraca dotyczy: organizacji konkursów i imprez czytelniczych, wycieczek
klasowych w celu zapoznania z księgozbiorem i zasadami korzystania, a także wymiany
doświadczeń.
§ 21
Świetlica szkolna
§ 22
Klasa sportowa
1.W porozumieniu z organem prowadzącym w szkole działa klasa sportowa.
2. Nabór do klasy sportowej odbywa się zgodnie z regulaminem opracowanym przez
nauczycieli wychowania fizycznego.
3. Obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin zajęć sportowych wynosi w klasach sportowych
co najmniej 10 godzin.
4. W ramach ustalonego tygodniowego wymiaru godzin zajęć sportowych realizowane są
obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego, przewidziane w ramowym planie
nauczania.
§ 23
Stowarzyszenia i organizacje
W szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
ROZDZIAŁ IV
ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE
§ 24
W szkole tworzy się oddziały przedszkolne.
§ 25
Cele oddziału przedszkolnego
1. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych
potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji.
2. Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie w nowych i
trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek.
3. Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z
dziećmi i dorosłymi.
4. Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróż-
nicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
5. Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie ich do uczestnictwa w zaba-
wach i grach sportowych.
6. Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości,
aktywności i samodzielności, a także kształtowanie wiadomości i umiejętności ważnych w
edukacji szkolnej.
7. Współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
§ 26
Zadania oddziału przedszkolnego
1. Zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdro-
wym środowisku.
2. Uwzględnianie indywidualnych potrzeb, troska o zapewnienie równych szans.
3. Wzmacnianie wiary we własne siły i możliwość odniesienia sukcesu.
4. Rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej i wyrażania
własnych myśli i przeżyć.
5. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji
oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej.
6. Diagnozowanie gotowości szkolnej:
1) rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych dzieci w tym predyspozycji i uzdolnień
2) określenie form i sposobów udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej odpo-
wiednio do dokonanego rozpoznania i możliwości placówki
3) przedstawienie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem
4) Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w celu udzielenia dziecku pomocy
specjalistycznej.
§ 27
Sposób realizacji zadań oddziału przedszkolnego
1. Zajęcia w oddziale przedszkolnym realizowane są w wymiarze 25 godzin tygodniowo
2. Praca opiekuńcza, wychowawcza i dydaktyczna prowadzona jest w oparciu o podstawę
programową i program edukacji przedszkolnej, wspomagający rozwój aktywności dzieci.
3.Oddział przedszkolny realizuje swoje cele i zadania we współpracy z:
1) rodzicami lub opiekunami dziecka
2) poradnią psychologiczno – pedagogiczną
3)innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci
§ 28
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w oddziale oraz w czasie zajęć
poza oddziałem
1. Za bezpieczeństwo dzieci w oddziale przedszkolnym odpowiada nauczyciel, któremu dyrek-
tor powierzył prowadzenie oddziału.
2. Nauczyciel nie może pozostawić dzieci bez opieki.
3. W razie chwilowej nieobecności opiekę nad dziećmi może przejąć wskazany przez nauczy-
ciela pracownik szkoły.
4. W czasie zajęć organizowanych na indywidualne życzenia rodziców odpowiedzialność za
bezpieczeństwo dzieci ponosi osoba prowadząca zajęcia.
5.W czasie spacerów i wycieczek nauczyciel zapewnia dzieciom dodatkową opiekę wynikają-
cą z obowiązujących przepisów.
§ 29
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z oddziału przedszkolnego
1. Dzieci są przyprowadzane i odbierane z oddziału przez rodziców, prawnych opiekunów lub
upoważnioną przez nich osobę.
2. Rodzice, prawni opiekunowie deklarują na piśmie, kto będzie przyprowadzał i odbierał
dziecko z oddziału.
3. Nauczyciel może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej
odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeń-
stwa (np. osoba pod wpływem alkoholu).
4. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci określa regulamin.
§ 30
Organizacja pracy
1.Na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego przeznacza się 5 godzin
dziennie.
2. Pięciogodzinny pobyt dziecka w oddziale przedszkolnym jest bezpłatny, pozostałe godziny
mogą być płatne zgodnie z zasadami ustalonymi przez organ prowadzący.
3.Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 osób.
4. Godzina zajęć w oddziale przedszkolnym trwa 60 minut.
5. Czas trwania zajęć dydaktyczno – wychowawczych jest dostosowany do potrzeb i
możliwości psychofizycznych dzieci i wynosi od 25 do 30 minut.
6.Czas zajęć z religii wynosi 30 minut. W ciągu tygodnia są przeprowadzane 2 takie zajęcia.
7. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez nauczyciela
prowadzącego oddział przedszkolny, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny
pracy.
8.Ramowy rozkład dnia jest zgodny z obowiązującą podstawą programową.
9.Ramowy rozkład dnia określa: czas przyprowadzania i odbierania dzieci, godziny posiłków,
czas realizacji 5 godzin podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
10.Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel ustala szczegółowy rozkład dnia z
uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
11.Oddział przedszkolny funkcjonuje przez cały rok szkolny od poniedziałku do piątku z
przerwami ustalonymi w porozumieniu z organem prowadzącym.
§ 31
Zasady rekrutacji
1. Do oddziału przedszkolnego przyjmowane są:
1)z urzędu dzieci, które w danym roku kończą 6 lat, zamieszkałe w obwodzie szkoły
Podstawowej Nr 1 w Wolsztynie, które nie podjęły nauki w klasie pierwszej, w oparciu o
dane z ewidencji ludności.
2)dzieci, które w danym roku kończą 5 lat, zamieszkałe w obwodzie Szkoły Podstawowej
Nr 1 w Wolsztynie (w miarę posiadanych miejsc)
3) na pisemną prośbę za zgodą dyrektora szkoły dzieci, które w danym roku kończą 6 lat,
zamieszkałe poza obwodem szkoły, które nie podjęły nauki w klasie pierwszej
2. Rekrutację na kolejny rok szkolny ogłasza dyrektor szkoły w formie pisma skierowanego do
rodziców.
3. Osobami uprawnionymi do dokonania zapisu dziecka do oddziału przedszkolnego są
rodzice po okazaniu dowodu tożsamości.
4. Zapisy na kolejny rok dokonywane są do końca lutego każdego roku.
5. Zapisów dzieci do oddziału przedszkolnego dokonuje się w sekretariacie szkoły.
6. Podstawą przyjęcia dziecka do oddziału jest „Karta zgłoszenia dziecka do oddziału
przedszkolnego” przedłożona w sekretariacie szkoły.
§ 32
Prawa i obowiązki dziecka
1. Dziecko ma prawo do:
1) podmiotowego i życzliwego traktowania;
2) spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
3) akceptacji takim jakie jest;
4) własnego tempa rozwoju;
5) kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi;
6) zabawy i wyboru towarzysza zabaw;
2. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:
1) szanowania wytworów innych dzieci,
2) podporządkowania się obowiązującym w grupie umowom i zasadom współżycia
społecznego,
3) przestrzegania zasad higieny osobistej.
ROZDZIAŁ V
ORGANY SZKOŁY
§ 33
1.Organami Szkoły są:
1) Dyrektor
2) Rada Pedagogiczna
3) Rada Rodziców
4) Samorząd Uczniowski
2) Wszystkie organy Szkoły zobowiązane są do współpracy, do dbania o dobry klimat Szkoły,
współdziałania i uczestniczenia w tworzeniu właściwych warunków rozwoju uczniów.
§ 34
Dyrektor szkoły
1. Dyrektor Szkoły w szczególności:
1) kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz
2) sprawuje nadzór pedagogiczny
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
4) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi
odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie
6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w
czasie zajęć organizowanych przez szkołę
7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych
8) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w
organizowaniu praktyk pedagogicznych
9) odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu o którym mowa w art. 9 ust.
1 ustawy o systemie oświaty
10) stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji
których celem statutowym jest działalność wychowawcza
11) inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości
pracy szkoły oraz podejmowania nowatorstwa pedagogicznego,
12) wnioskuje w sprawach doskonalenia zawodowego nauczycieli stosownie do ustalonych
w trybie nadzoru potrzeb,
13) zapewnia bieżącą informację o aktualnych problemach oświatowych i obowiązujących
przepisach prawa,
14) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy,
15) kontroluje spełniania obowiązku szkolnego oraz obowiązkowego rocznego przygotowa-
nia przedszkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie Szkoły.
2. Dyrektor Szkoły jest kierownikiem szkoły jako zakładu pracy wszystkich pracowników
tamże zatrudnionych. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły,
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w
sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników,
3. Dyrektor podejmuje decyzje w sprawie:
1) odroczenia obowiązku szkolnego oraz wcześniejszego przyjęcia dziecka do Szkoły po
zasięgnięciu opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, a także zezwolenia na speł-
nianie obowiązku szkolnego i obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza
Szkołą.
2) zezwolenia na indywidualny tok lub indywidualny program nauczania
4. Dyrektor kieruje działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą szkoły. W tym
zakresie m.in.:
1) inspiruje i wspomaga pełną realizację planów pracy szkoły tj. planu rozwoju szkoły pod-
stawowej, planu nauczania, programu wychowawczego szkoły i wewnątrzszkolnego sys-
temu oceniania,
2) składa okresowe sprawozdania z realizacji tych planów,
3) przydziela w uzgodnieniu z radą pedagogiczną nauczycielom pracę i zajęcia dydaktyczno-
wychowawcze i opiekuńcze,
4) przyjmuje uczniów do szkoły,
5. Dyrektor szkoły organizuje działalność szkoły:
1) sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną szkoły,
2) opracowuje podstawową dokumentację szkoły: arkusz organizacyjny, projekt planu
finansowego na dany rok budżetowy,
3) określa zasady odpowiedzialności materialnej pracowników zgodnie z przepisami prawa
w tym zakresie, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,
4) organizuje wyposażenie szkoły w niezbędne środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,
5) organizuje i nadzoruje działalność sekretariatu szkoły i przestrzega prowadzenia doku-
mentacji wedle rzeczowego, jednolitego wykazu akt.
6) zapewnia uczniom oraz pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki w
czasie ich pobytu w szkole jak również podczas zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych
organizowanych przez szkołę poza jej terenem.
6. W sprawach wewnątrzszkolnych wymagających trwałego unormowania, dyrektor wydaje
zarządzenia.
7. Szczegółowy tryb powoływania dyrektora szkoły określają przepisy o systemie oświaty.
8. Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą rodziców,
radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim.
§ 35
1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora
szkoły.
2. Dyrektor szkoły za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska
wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
3. Dyrektor szkoły powołuje i odwołuje pracownika z funkcji wicedyrektora lub innego sta-
nowiska kierowniczego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicz-
nej.
4. Do zadań wicedyrektora należy wypełnianie czynności kierowniczych w imieniu Dyrektora
Szkoły w ramach udzielonych mu uprawnień, a w szczególności:
1) tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i
opiekuńczych szkoły
2) koordynowanie i organizowanie imprez w szkole i poza nią
3) przygotowywanie tygodniowego rozkładu obowiązkowych zajęć dydaktyczno – wycho-
wawczych
4) przydzielanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli
5) czuwanie nad prawidłową pracą komisji inwentaryzacyjnej (jako przewodniczący)
6) rozliczanie godzin ponadwymiarowych
7) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora, a wynikających z potrzeb szkoły
8) zastępowanie dyrektora podczas jego nieobecności
§ 36
Rada Pedagogiczna
1. Rada Pedagogiczna w ramach posiadanych kompetencji stanowiących i opiniujących w
szczególności:
1) zatwierdza plan pracy szkoły
2) podejmuje uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów
3) podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów
4) ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły
5) opiniuje organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć
lekcyjnych i pozalekcyjnych
6) opiniuje projekt planu finansowego szkoły
7) opiniuje wnioski dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i
innych wyróżnień
8) opiniuje propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac
i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
9) opracowuje i uchwala zmiany do statutu szkoły
10) uchwala statut szkoły
11) opiniuje wniosek o indywidualny program lub tok nauki
2. Szczegółowe zasady działalności Rady Pedagogicznej określa regulamin.
3. Regulamin Rady Pedagogicznej uchwala większością głosów Rada Pedagogiczna w
obecności przynajmniej połowy jej członków.
4. Regulamin pracy Rady Pedagogicznej nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
§ 37
Samorząd Uczniowski
1.Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
2. Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Rodziców, Radzie Pedagogicznej oraz
Dyrektorowi Szkoły wnioski, opinie we wszystkich sprawach dotyczących pracy Szkoły,
realizowania podstawowych praw uczniów a w szczególności:
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi
wymaganiami
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji
między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych
zainteresowań
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej
zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z
dyrektorem
6) prawo opiniowania statutu, programu wychowawczego, programu profilaktyki i zajęć
pozalekcyjnych
3. Samorząd Uczniowski ma prawo do wyboru swojego opiekuna, który jednocześnie
może pełnić funkcję Rzecznika Praw Ucznia w Szkole.
4. Na wniosek Dyrektora Szkoły Samorząd wyraża opinię o pracy nauczyciela.
5. Samorząd Uczniowski dba o mienie, ład, kulturę i życzliwą atmosferę w Szkole.
6. Dyrektor Szkoły ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienie
Samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi Szkoły.
7. Zasady wybierania i działania organów samorządu oraz szczegółowe prawa i obowiązki
określa regulamin Samorządu Uczniowskiego uchwalony przez ogół uczniów w
głosowaniu tajnym, równym i powszechnym.
8. Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
§ 38
Rada Rodziców
1. Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców uczniów Szkoły.
2. Rada Rodziców liczy tylu członków, ile jest oddziałów w Szkole.
3. Kadencja Rady Rodziców trwa rok szkolny.
4. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych,
wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
5. Wewnętrzną strukturę Rady Rodziców, tryb jej pracy, oraz szczegółowy sposób
przeprowadzania wyborów określa Regulamin Rady Rodziców
6. Decyzje Rady są jawne z wyjątkiem niektórych spraw personalnych uznanych za poufne.
7. Rada Rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną do 30 września każdego roku:
1) uchwala program wychowawczy szkoły
2) uchwala program profilaktyki
8. Rada Rodziców opiniuje:
1) program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły
2) projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły
3) wyraża opinię w sprawie nauczycieli ubiegających się o stopień awansu zawodowego
przed dokonaniem przez dyrektora oceny dorobku zawodowego za okres stażu
9. Rada Rodziców może występować do dyrektora szkoły i rady pedagogicznej z wnioskami i
opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły, w tym:
1) z wnioskiem o powołanie w szkole rady szkoły
2) wnioskiem o wprowadzenie w szkole jednolitego stroju szkolnego
10. W celu wspierania statutowej działalności szkoły, Rada Rodziców może gromadzić
fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
§ 39
Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposoby rozwiązywania sporów
między nimi
1. Statut zapewnia każdemu organowi szkoły możliwość swobodnego działania i podejmowa-
nia decyzji w ramach swoich kompetencji stanowiących określonych szczegółowo w regu-
laminach.
2. Każdy organ szkoły planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany działania powinny być
uchwalone nie później niż do 15 października. Kopie dokumentów przekazywane są dyrek-
torowi szkoły.
3. Poszczególne organy szkoły przekazują sobie informacje o planowych lub podejmowanych
działaniach oraz o podjętych decyzjach.
4. Organy szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne spotkania przedstawicieli
innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.
5. Spory kompetencyjne między organami szkoły rozstrzyga komisja powołana przez dyrek-
tora szkoły, w skład której wchodzi jeden przedstawiciel każdego organu szkoły.
6. Organy szkoły wybierają swojego przedstawiciela do komisji. Dyrektor Szkoły jako organ
o charakterze jednoosobowym wyznacza swego przedstawiciela.
7. Komisja wydaje swoje rozstrzygnięcia w drodze uchwały podjętej zwykłą większością gło-
sów, przy obecności wszystkich jej członków. Jej rozstrzygnięcia są ostateczne.
8. Sprawy pod obrady komisji wnoszone są w formie pisemnej w postaci skargi organu,
którego kompetencje naruszono.
9. Rozstrzygnięcie komisji podawane jest do wiadomości wszystkich organów szkoły.
ROZDZIAŁ VI
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 40
§ 41
1.Nauczyciel w szczególności:
1) Prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za
jakość i wyniki tych prac,
a. Pracę dydaktyczno – wychowawczą nauczyciel prowadzi w oparciu o przedstawiane
dyrektorowi szkoły plany dydaktyczne
2) odpowiada za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów
3) przestrzega prawidłowego przebiegu pracy w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem
procesu dydaktycznego,
4) dba o pomoce dydaktyczne i inny sprzęt szkolny,
5) wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, troszczy się o ich zdolności i zainteresowania,
6) dokonuje systematycznej, bezstronnej i obiektywnej oceny postępów uczniów w nauce
i zachowaniu,
7) sprawiedliwie i bezstronnie traktuje wszystkich uczniów,
8) udziela pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o
rozpoznanie potrzeb ucznia,
9) doskonali umiejętności dydaktyczne, wychowawcze i podnosi poziom wiedzy
merytorycznej
§ 42
Wychowawca
1. Oddziałem opiekuje się wychowawca.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wycho-
wawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego. Dyrektor mo-
że zmienić wychowawcę w następujących przypadkach:
1) rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem
2) długotrwała nieobecność nauczyciela
3) umotywowana, pisemna prośba nauczyciela do dyrektora szkoły
4) pisemny, umotywowany wniosek rodziców złożony do dyrektora szkoły – jeśli
opowiedziało się za nim co najmniej 80% ogółu rodziców klasy
3. Formy spełniania zadań nauczyciela – wychowawcy powinny być dostosowane do wieku
uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
4. Wychowawca w szczególności:
1) Tworzy warunki wspomagające ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do
życia w rodzinie i społeczeństwie.
2) Inspiruje i wspomaga działania zespołowe uczniów.
3) Podejmuje działania umożliwiające rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz
pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
5. Wychowawca w swej działalności:
1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka
2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i rodzicami różne formy życia zespołowego
rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski oraz ustala treści i formy zajęć
tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
3) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie uzgadniając z nimi i koordynując
ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych którym potrzebna jest
indywidualna opieka,
4) utrzymuje kontakty z rodzicami uczniów w celu:
a. poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
b. współdziałania z rodzicami i okazywania pomocy w ich działaniach
wychowawczych,
c. włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły.
5) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami w rozpoznawaniu potrzeb
i trudności, także zdrowotnych, oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
6. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze
strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
7. Dyrektor szkoły ma obowiązek otaczać szczególną opieką i pomocą początkujących
nauczycieli-wychowawców.
§ 43
Kierownik świetlicy
1. Kierownik świetlicy jest powoływany i przez dyrektora szkoły za zgodą organu prowadzą-
cego.
2. Do zadań kierownika świetlicy w szczególności należy:
1) przygotowywanie wspólnie z wychowawcami świetlicy planu pracy świetlicy na rok
szkolny
2) organizowanie pracy opiekuńczo – wychowawczej w świetlicy szkolnej zgodnie z
przyjętym planem pracy oraz obowiązującym regulaminem
3) podział uczniów na grupy i przydział grup wychowawcom
4) ustalenie godzin pracy wychowawców
5) planowanie zastępstw za nieobecnych wychowawców świetlicy
6) organizacja obiadów
7) składanie półrocznych i rocznych sprawozdań z pracy świetlicy
8) wykonywanie innych obowiązków i zadań zleconych przez dyrektora szkoły.
3. Szczegółowe zadania kierownika świetlicy określone są w zakresie czynności.
§ 44
Wychowawca świetlicy
1. Do zadań wychowawcy świetlicy w szczególności należy:
1) sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w świetlicy szkolnej
2) udzielanie pomocy w nauce uczniom jej potrzebującym
3) współpraca z nauczycielami poszczególnych przedmiotów oraz z wychowawcami w
celu wspólnego rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów
4) rozwijanie umiejętności i zainteresowań uczniów
5) prezentowanie wyników prac uczniów
6) dbałość o estetykę pomieszczeń świetlicy
§ 45
Pedagog szkolny
1. W celu wsparcia realizacji zadań wychowawczych Szkoła zatrudnia pedagoga.
2.Do zadań pedagoga należy w szczególności:
1)rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowo-
dzeń szkolnych
2) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla
uczniów, rodziców i nauczycieli,
3)podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu
wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
4) wspieranie działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli,
5)organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu,
przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia
korekcyjno-kompensacyjne.
§ 46
Logopeda
1. Do zadań nauczyciela logopedy należy w szczególności:
1) dokonywanie diagnoz logopedycznych tworzenie programów terapii logopedycznej
uwzględniających indywidualne potrzeby uczniów
2) prowadzenie terapii logopedycznej
3) wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z wadą wymowy
4) utrzymywanie stałej współpracy z rodzicami dzieci pozostającymi pod opieką logopedy
5) utrzymywanie współpracy z wychowawcami, nauczycielami i pedagogiem
§ 47
Nauczyciel bibliotekarz
1. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy praca pedagogiczna z czytelnikiem poprzez:
1) aktywne udostępnianie zbiorów czytelnikom
2) współdziałanie z nauczycielami i pedagogiem w celu rozpoznania uzdolnień i
zainteresowań uczniów
3) pomoc w korzystaniu z multimedialnych programów edukacyjnych
4) kształtowanie kultury czytelniczej
2. Nauczyciel bibliotekarz wykonuje prace organizacyjne w zakresie:
1) gromadzenia zbiorów
2) ewidencji zbiorów
3) selekcji i konserwacji zbiorów
4) organizacji udostępniania zbiorów w tym: zasady wypożyczania książek, korzystania z
nich, prowadzenia zapisu wypożyczeń, prowadzenie statystyki dziennej, miesięcznej,
śródrocznej i rocznej
5) planowania, sprawozdawczości, odpowiedzialności materialnej:
a. opracowywanie rocznych planów działalności biblioteki
b. uzgadnianie stanu majątkowego z księgowością
c. analiza stanu czytelnictwa i sprawozdania z pracy biblioteki
d. odpowiedzialność za stan majątkowy i dokumentację pracy biblioteki
§ 48
Pracownicy administracji i obsługi
1. Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania szko-
ły jako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
2. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor.
3. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
4. Pracownicy administracji i obsługi współpracują z pracownikami pedagogicznymi szkoły
w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniom.
§ 49
1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w
szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego
modyfikowanie w miarę potrzeb.
2. Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne ze-
społy problemowo – zadaniowe.
3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
4. Częstotliwość zebrań zespołów przedmiotowych ustala się na, co najmniej, dwa razy w
roku szkolnym.
5. Częstotliwość zebrań zespołów zadaniowych uzależniona jest od powierzenia zadania do
wykonania.
6. Cele i zadania zespołów przedmiotowych obejmują:
1) organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów
nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania
decyzji w sprawie wyboru programów nauczania, podręczników szkolnych itp.,
2) opracowanie szczegółowych kryteriów nauczania oraz sposobów badania wyników nau-
czania,
3) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i
eksperymentalnych programów nauczania
4) organizowanie WDN
7. Wychowawcy klas równoległych tworzą zespół wychowawczy.
8. Do zadań zespołu wychowawczego należy w szczególności:
1) koordynowanie i wspieranie inicjatyw uczniowskich
2) ustalenie wspólnej strategii postępowania zarówno w stosunku do uczniów
wyróżniających się, jak i sprawiających kłopoty wychowawcze
3) dzielenie się doświadczeniami i ciekawymi pomysłami
ROZDZIAŁ VII
Uczniowie
§ 50
1. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się w tym roku kalendarzowym, w którym kończy
ono 7 lat i nie odroczono mu rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego.
2. Do szkoły przyjmuje się:
1) z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły,
2) na wniosek rodziców – dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, jeżeli szkoła
dysponuje wolnymi miejscami,
3. Do klasy programowo wyższej niż pierwsza przyjmuje się na podstawie świadectwa ukoń-
czenia klasy programowo niższej oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, do
której uczeń uczęszczał.
4. Różnice programowe z zajęć edukacyjnych realizowanych w klasie do której uczeń zostaje
przyjęty, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących te zaję-
cia.
5. O przyjęciu ucznia do określonego oddziału decyduje dyrektor szkoły.
6. Decyzją dyrektora szkoły, w uzasadnionych przypadkach – na prośbę wychowawcy klasy
lub rodzica można przenieść ucznia do innego oddziału.
7. Na wniosek rodziców obowiązkiem szkolnym może objęte być dziecko, które w danym
roku kalendarzowym kończy sześć lat i było objęte wychowaniem przedszkolnym w roku
szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podsta-
wowej, lub posiada pozytywną opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej o możli-
wości rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego.
8. Zapisu dziecka do szkoły dokonuje osobiście rodzic w sekretariacie
szkoły po okazaniu dowodu tożsamości i złożeniu wypełnionej karty zgłoszenia dziecka. 9. W uzasadnionych przypadkach rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być
odroczone, nie dłużej niż o jeden rok.
§ 51
1. Na wniosek rodziców, w drodze decyzji dyrektora szkoły uczeń może realizować obowią-
zek rocznego przygotowania przedszkolnego lub obowiązek szkolny, poza szkołą.
2. Zezwolenie, o którym mowa w punkcie 3 może być wydane jeżeli:
1) wniosek o wydanie zezwolenia złożony został do 31 maja
2) do wniosku dołączono:
a) opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej
b) oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających
c) realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia
d) zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez dziecko
spełniające obowiązek szkolny poza szkołą do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych
3. Dziecko spełniające obowiązek szkolny poza szkołą ma prawo uczestniczyć w szkole w
nadobowiązkowych zajęciach pozalekcyjnych.
4. Cofnięcie zezwolenia, o którym mowa w punkcie 3 może nastąpić:
1) na wniosek rodziców
2) jeżeli dziecko z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpiło do egzaminu
klasyfikacyjnego
3) zezwolenie wydane zostało z naruszeniem prawa
§ 52
SZKOLNY KATALOG PRAW UCZNIA
1. Prawo do znajomości swoich praw:
1) Uczeń ma prawo wiedzieć, jakie prawa mu przysługują i jakie środki może wykorzystać,
gdy te prawa są naruszane.
2) Na władzach szkoły spoczywa obowiązek umożliwienia uczniowi zapoznania się ze
Statutem Szkoły.
2. Każdy uczeń jest równy wobec prawa.
3. Prawo do nauki:
1) Zgodnie z Konstytucją RP uczeń ma prawo do bezpłatnej nauki.
2) Uczeń ma prawo do swobodnego dostępu do zajęć odbywających się w szkole.
3) Nikt nie może wyprosić ucznia danej klasy z sali lub go do niej nie wpuścić z ja-
kiegokolwiek powodu.
4) Uczeń ma prawo korzystać ze zbiorów biblioteki szkolnej.
5) Uczeń ma prawo do uzyskania pomocy w nauce, szkoła w miarę możliwości
zobowiązana jest mu to zapewnić.
6) Uczeń ma prawo do pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
7) Jeśli uczeń jest wybitnie uzdolniony - ma prawo do indywidualnego toku lub pro-
gramu nauki.
8) Uczeń ma prawo do rozwijania swoich zdolności i zainteresowań na zajęciach
pozalekcyjnych.
4. Prawo do wolności wyznania i przekonań:
1) Uczeń ma prawo do przekonań religijnych i światopoglądowych.
2) Uczeń ma prawo do równego traktowania niezależnie od wyznawanej religii,
światopoglądu, przynależności do mniejszości kulturowych lub etnicznych.
3) Uczeń ma prawo do nauki religii w szkole na podstawie deklaracji rodziców.
4) Uczeń ma prawo do uczestniczenia w obrzędach religijnych, ale nikt nie może go
do tego zmusić ani mu tego zakazać
5. Prawo do wolności wypowiedzi, wyrażania poglądów i opinii:
1) Wolność wypowiadania poglądów przysługuje każdemu uczniowi.
2) Poglądy i opinie kontrowersyjne lub niezgodne z poglądami nauczyciela nie mogą
mieć wpływu na oceny.
3) Uczeń ma prawo do swobodnej wypowiedzi. Prawo to zawiera swobodę
poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji.
4) Uczeń ma prawo, o ile nie narusza dobra innych osób, do kontrowersyjnych
poglądów i opinii niezgodnych z kanonem nauczania, co nie zwalnia go
jednocześnie od znajomości treści przewidzianych materiałem nauczania.
5) Uczeń ma prawo, o ile nie narusza dobra innych osób, do wypowiadania własnych
sądów i opinii o bohaterach historycznych, literackich itp.
6) Uczeń ma prawo do przedstawiania swojego stanowiska, gdy zapadają decyzje
dotyczące uczniów.
7) Uczeń ma prawo do wyboru Rady Samorządu Klasowego oraz Rady Samorządu Ucz-
niowskiego.
8) Uczeń ma prawo do wpływania na życie Szkoły przez działalność Samorządu.
6. Prawo do informacji:
1) Uczeń ma dostęp do wiedzy o prawach i uprawnieniach oraz o procedurach
odwoławczych.
2) Uczeń ma prawo do znajomości programów nauczania oraz obowiązujących podręczni-
ków
3) Uczeń ma prawo do znajomości kryteriów oceniania i wymagań edukacyjnych.
4) Uczeń ma prawo do jawnej i umotywowanej oceny.
5) Uczeń ma prawo do informacji o zasadach oceniania, klasyfikowania i
promowania
6) Uczeń ma prawo do informacji o zasadach i kryteriach oceniania zachowania oraz
możliwości odwołania się od wystawionej oceny.
7) Uczeń ma prawo do informacji o warunkach przystąpienia i trybie przeprowadzania
egzaminu poprawkowego oraz zasadach poprawiania ocen.
8) Uczeń ma prawo dostępu do informacji na temat życia szkolnego.
7. Prawo do wolności od przemocy fizycznej i psychicznej:
1) Uczeń ma prawo do ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej
i psychicznej.
2) Uczeń ma prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie
dydaktyczno-wychowawczym.
3) Uczeń ma prawo do nietykalności osobistej.
4) Uczeń ma prawo do poszanowania jego godności.
5) Wszelkie kary, jakie stosuje się w szkole muszą być zapisane w Statucie Szkoły
i nie mogą naruszać nietykalności osobistej i godności ucznia.
8. Prawo do ochrony prywatności:
1) Uczeń ma prawo do tajemnicy życia prywatnego i rodzinnego.
2) Wszelkie informacje dotyczące życia prywatnego ucznia (sytuacja materialna, stan
zdrowia, wyniki testów psychologicznych, informacje dotyczące rodziny -
wykształcenie rodziców, ewentualne problemy np. alkoholizm, rozwód itp.) znane
wychowawcy lub innym pracownikom szkoły nie mogą być rozpowszechniane.
3) Publiczne komentowanie sytuacji rodzinnej, społecznej czy osobistej ucznia jest
zabronione.
9. Prawo do ochrony zdrowia:
1) Uczeń ma prawo do higienicznych warunków nauki.
2) Uczeń ma prawo do odpowiedniej temperatury w salach lekcyjnych. W przypadku
braku możliwości zapewnienia minimalnej temperatury w salach lekcyjnych
(+18°) dyrektor szkoły zawiesza czasowo zajęcia szkolne.
3) Uczeń ma prawo do odpoczynku, czasu wolnego, rozrywki i zabawy. W związku z
tym:
a) w ciągu tygodnia mogą odbyć się najwyżej 3 sprawdziany,
b) na przerwy świąteczne i ferie nie zadaje się prac domowych.
10. Prawo do odpowiedniego standardu życia:
1) Uczeń będący w trudnej sytuacji materialnej ma prawo do ubiegania się o pomocy
materialnej
11. Prawo do swobodnego zrzeszania się:
1) Uczeń może należeć do organizacji i stowarzyszeń działających na terenie szkoły
2) Przynależność ucznia do organizacji i stowarzyszeń pozaszkolnych jest prywatną
sprawą ucznia i jego rodziców.
12. Prawa proceduralne:
1) Uczeń i jego rodzice mają prawo do pisemnego odwołania się od decyzji organów
szkoły lub nałożonej kary zgodnie z procedurą opisaną w § 57
§ 53
Formy opieki i pomocy uczniom
1. Szkoła organizuje pomoc uczniom, którzy wymagają jej z przyczyn rozwojowych, rodzin-
nych lub losowych. Formy pomocy obejmują:
1) indywidualny program lub tok nauki na podstawie odrębnych przepisów
2) nauczanie indywidualne na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno -
pedagogicznej
3) pomoc w nauce poprzez organizowanie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych
4) koła zainteresowań
5) gimnastyka korekcyjna
6) konsultacje udzielane przez nauczycieli
7) zachęcanie uczniów do organizowania pomocy koleżeńskiej
8) pomoc terapeutyczna organizowana przez pedagoga i logopedę
9) pomoc materialna, w tym:
a. wskazywanie możliwości i sposobów otrzymania stypendium szkolnego lub zasiłku
losowego
b. udzielanie stypendium szkolnego za wyniki w nauce i sporcie (dla uczniów klas IV –
VI)
c. dofinasowanie zakupu podręczników szkolnych
d. wskazywanie możliwości uzyskania pomocy z Ośrodka Pomocy Społecznej
10) pobyt w świetlicy środowiskowej
11) współpraca z pielęgniarką szkolną
2. Szkoła może pozyskiwać dodatkowe środki na organizowanie pomocy i opieki uczniom z
darowizn lub funduszy Rady Rodziców.
§ 54
SZKOLNY KATALOG OBOWIĄZKÓW UCZNIA
1) Każdego ucznia podczas pobytu w szkole obowiązuje bezwzględny zakaz fotografowa- nia, filmowania oraz nagrywania obrazu i dźwięku – w tym telefonem komórkowym – innych osób bez ich wiedzy i zgody.
2) W przypadku złamania przez ucznia zakazu i rozpowszechnienia nagrania, dyrektor
szkoły podejmuje czynności prawne.
3) W przypadku powtarzającego się (dwa razy) łamania tych zasad uczeń otrzymuje zakaz
posiadania w szkole telefonu komórkowego i innych urządzeń nagrywających.
13. Uczniowie mają obowiązek szanować sprzęt szkolny oraz wyposażenie klas i innych po-
mieszczeń. Wyrządzoną szkodę uczeń w porozumieniu z rodzicami lub prawnymi
opiekunami jest zobowiązany naprawić.
14. Dyżurni klasowi dbają o przygotowanie sali do lekcji oraz kontrolują jej stan po skończo-
nych zajęciach.
15. Każdy uczeń ma obowiązek korzystać z szatni.
16. Uczniowie nie mogą opuszczać samowolnie terenu szkoły podczas lekcji, imprez
klasowych i przerw.
17. Uczniowie, którzy z uzasadnionych powodów przebywają na terenie szkoły poza
godzinami swoich zajęć lekcyjnych, mają obowiązek pozostawać w świetlicy.
18. Zwolnienie z lekcji może nastąpić wyłącznie na pisemną lub osobistą prośbę rodziców.
19. Każdy uczeń powinien być ubrany odświętnie podczas:
1) Uroczystości szkolnych wynikających z ceremoniału szkolnego,
2) Grupowych bądź indywidualnych wyjść poza teren szkoły w charakterze
reprezentacji,
3) Imprez okolicznościowych, jeśli taką decyzję podejmie wychowawca klasy bądź
Rada Pedagogiczna,
4) Sprawdzianu na zakończenie szkoły podstawowej
20. Na co dzień uczniowie ubierają się zgodnie z własnymi preferencjami, odpowiednio do
miejsca i czasu, nie łamiąc jednak wskazań wymienionych dalej w Statucie, a także nie
naruszając godności szkoły.
21. Ubiór uczniów powinien schludny, czysty i skromny, w stonowanej kolorystyce
22. Uczniom zabrania się w szkole:
1) noszenia emblematów reklamujących środki odurzające, przemoc, nietolerancję, po-
wszechnie potępiane ideologie
2) noszenia akcesoriów z wulgarnymi hasłami zarówno w języku polskim, jak i obcym
3) noszenia biżuterii mogącej stanowić zagrożenie dla zdrowia ucznia lub jego kolegów,
w szczególności długich, wiszących kolczyków, ostrych bransolet
23. Na terenie szkoły uczeń zobowiązany jest nosić obuwie nie zagrażające zdrowiu.
24. Uczeń ma obowiązek przestrzegać zasad higieny osobistej i estetyki.
§ 55
Katalog nagród
1. Wychowawca lub inny nauczyciel może zwrócić się z wnioskiem do dyrektora szkoły o udzielenie uczniowi pochwały/nagrody.
2. Za rzetelną naukę i wzorową postawę, wybitne osiągnięcia, szlachetność i odwagę
uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
1) Pochwałę wychowawcy wobec klasy,
2) Pochwałę dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej,
3) Dyplom pochwalny,
4) Nagrodę rzeczową,
5) List pochwalny do rodziców,
6) Tytuł Absolwenta Roku
6) Nagroda Dyrektora Szkoły
3. Znaczące osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, turniejach i zawodach
sportowych odnotowuje się na świadectwie szkolnym.
§ 56
Katalog kar
1. Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie postanowień zawartych w Statucie Szkoły w następujący sposób:
1) Rozmowa dyscyplinująca
2) Upomnienie udzielone przez wychowawcę,
3) Zakaz udziału w imprezach organizowanych przez szkołę (np. dyskoteki, wycieczki)
4) Nagana udzielona przez dyrektora szkoły,
5) Przeniesienie ucznia do równorzędnej klasy,
6) Wnioskowanie do kuratora oświaty o przeniesienie ucznia od innej szkoły,
2. Przeniesienie ucznia do równorzędnej klasy odbywa się za zgodą jego rodziców, na
pisemny wniosek wychowawcy klasy złożony do dyrektora szkoły
3. Wniosek do kuratora oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły kieruje dyrektor, na
podstawie uchwały Rady Pedagogicznej
1) Powodem wnioskowania może być poważne naruszenie zasad i norm zachowania i
współżycia społecznego, a w szczególności:
a. picie alkoholu i przebywanie pod jego wpływem na terenie szkoły oraz na imprezach i
wycieczkach organizowanych przez szkołę
b. posiadanie, rozprowadzanie czy używanie substancji odurzających
c. stwarzanie sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa innych lub swojego
d. stosowanie przemocy w stosunku do uczniów lub nauczycieli
4. Szkoła powiadamia sąd dla nieletnich, gdy:
1) Uczeń zachowuje się w sposób demoralizujący
2) Swoim postępowaniem zagraża zdrowiu i życiu innych uczniów
3) Dopuszcza się czynów łamiących prawo np. kradzieże, wymuszenia, zastraszenia,
rozprowadzanie narkotyków itp.
4) Stosowane środki zaradcze nie przynoszą rezultatu.
5. Stosowane kary nie mogą naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia.
6. W stosunku do ucznia stosuje się gradację kar - od najmniej dotkliwej do najbardziej
ostrej.
7. Rodzaje nagród i kar mają charakter zamknięty, można je zmienić tylko drogą nowelizacji statutu.
8.Uczeń i jego rodzice mają prawo do pisemnego odwołania się od wymierzonej kary
zgodnie z procedurą opisaną w § 57
§ 57
Tryb odwoławczy
1. Wszystkie organy szkoły dbają o to, by kary były jasno określone (stopniowane), współ-
mierne do przewinienia.
2. W przypadku zastosowania kary nieujętej w statucie szkoły, dyrektor szkoły uchyla nało-
żoną karę.
3. Uczeń lub jego rodzic (opiekun prawny) ma prawo odwołać się od nałożonej kary w formie
pisemnej lub ustnej – osoba przyjmująca odwołanie sporządza notatkę służbową.
4. Uczeń lub jego rodzic (opiekun prawny) odwołuje się od nałożonej kary do dyrektora szko-
ły w terminie 7 dni od nałożenia kary.
5. Dyrektor rozpatruje odwołanie ucznia od kary poprzez: analizę dokumentu, rozmowę z
zainteresowanymi stronami.
6. Dyrektor karę może utrzymać lub zmienić, jeśli uzna, że jest niewspółmierna do przewi-
nienia.
7. Dyrektor wydaje decyzję na piśmie w terminie 14 dni.
8. Od decyzji dyrektora uczeń, rodzice mogą odwołać się do Wielkopolskiego Kuratora
Oświaty za pośrednictwem dyrektora szkoły.
ROZDZIAŁ VIIII
SPOSOBY ROZWIĄZYWANIA SPORÓW
§ 58
1. Jeśli zainteresowane strony nie rozwiążą konfliktu, mogą odwołać się do innych organów
Szkoły.
2. Każda ze stron ma prawo do pisemnego odwołania od decyzji do innych organów Szkoły w
terminie 14 dni.
3. Każdy z organów Szkoły rozpatruje odwołanie w terminie 14 dni, po uprzednim wysłucha-
niu stron konfliktu.
4. Strony konfliktu otrzymują odpowiedź na piśmie.
5. Strony konfliktu w procedurze odwoławczej nie mogą pominąć żadnego z organów
Szkoły wymienionych poniżej, ani też zmieniać ustanowionej kolejności odwoławczej.
6. Spory między stronami rozpatrywane są z uwzględnieniem kolejności.
Dotyczy konfliktów:
1) uczeń – uczeń: konflikt rozstrzyga samorząd uczniowski, wychowawca, dyrektor
2) uczeń - nauczyciel: wychowawca, pedagog, dyrektor
3) zespół klasowy – nauczyciel: wychowawca, pedagog, dyrektor
4) zespół klasowy – wychowawca: pedagog, dyrektor
5) nauczyciel – nauczyciel: Rada Pedagogiczna, dyrektor
6) nauczyciel – pracownik administracji: Rada Pedagogiczna, dyrektor
7) nauczyciel – dyrektor: Rada Pedagogiczna, Kuratorium Oświaty
8) Rada Pedagogiczna – dyrektor: organ prowadzący Szkołę, Kuratorium Oświaty.
9) rodzic – nauczyciel: dyrektor szkoły
7. Rozstrzyganie sporów winno odbywać się w formie wzajemnej wymianie poglądów, dialo-
gu, przyjmując zasadę poszanowania stron.
8. W przypadku, gdy stroną jest uczeń, dopuszcza się udział w negocjacjach przedstawicieli
rodziców z głosem doradczym.
9. Rodzice mają prawo składania skarg do instytucji zewnętrznych.
§ 59
Tryb składania skarg i wniosków w przypadku łamania praw ucznia
1. Skargęi wniosek ma prawo wnieść uczeń, rodzic, wychowawca, ustawo-
wy przedstawiciel, instytucje pozaszkolne i osoby fizyczne w ciągu 7 dni roboczych od
daty zajścia. Po tym terminie skargi i wnioski nie będą rozpatrywane.
2. Skargi i wnioski winny być składane w formie pisemnej przez zainteresowane osoby w
sekretariacie szkoły, lub w formie ustnej wychowawcy, bądź innemu pracownikowi peda-
gogicznemu szkoły.
3. W przypadku ustnego zgłoszenia sporządza się protokół, który podpisują wnoszący i
przyjmujący skargę. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi, imię i nazwisko
zgłaszającego oraz opis sprawy.
4. Skargi i wnioski anonimowe nie będą przyjmowane.
§ 60
1. Rozpatrzenie skargi następuje w ciągu 14 dni od jej zgłoszenia. W uzasadnionych przypad-
kach termin może być wydłużony do 30 dni.
2. Dyrektor powierza rozpatrywanie skarg pedagogowi szkolnemu lub wicedyrektorowi
szkoły.
3. W szczególnie trudnych przypadkach dyrektor powołuje zespół do wyjaśnienia skargi w
skład którego wchodzą:
1) dyrektor szkoły
2) pedagog
3) opiekun samorządu uczniowskiego
4. Podczas rozpatrywania skarg i wniosków gromadzone są niezbędne materiały.
5. Dyrektor informuje w formie pisemnej zainteresowane strony o sposobie rozstrzygania
skargi, podjętych środkach i działaniach oraz o trybie odwołania od wydanej decyzji w
terminie do 14 dni.
6. Skarżącemu przysługuje odwołanie od decyzji dyrektora do organu wyższej instancji za
pośrednictwem dyrektora szkoły.
7. Wszystkie złożone skargi i sposoby ich załatwiania są dokumentowane.
§ 61
ZMIANA STATUTU
1. Nowelizacja Statutu przeprowadzana jest w następujących sytuacjach:
1) Nastąpiła zmiana prawa oświatowego
2) Organy sprawujące nadzór nad szkołą wydały zarządzenie o konieczności dokonania
zmian
3) Z wnioskiem o wprowadzenie zmian wystąpił jeden z organów szkoły:
a. Rada Pedagogiczna
b. Rada Rodziców
c. Dyrektor Szkoły
2. Dyrektor szkoły ogłasza tekst ujednolicony statutu na wniosek rady pedagogicznej.
Statut uchwalono uchwałą Rady Pedagogicznej nr 1/2012/2013 w dniu 30 sierpnia 2012 roku.
Statut wchodzi w życie z dniem 3 września 2012 roku.