Statut

 

 

 

 

 

 

 

STATUT

SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1

W WOLSZTYNIE

Z

SZKOŁĄ FILIALNĄ

W TŁOKACH

 

 

 

Wolsztyn 3 września 2012 r.

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
    1) szkole, należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową Nr 1 w Wolsztynie z Szkołą  
         Filialną w Tłokach.
    2)  rodzicach, należy przez to rozumieć rodziców lub prawnych opiekunów dziecka.
    3)  nauczycielach, należy przez to rozumieć wszystkich pracowników pedagogicznych
         Szkoły Podstawowej Nr 1w Wolsztynie i Szkoły Filialnej w Tłokach.
    4) Radzie Pedagogicznej, należy przez to Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej Nr 1 w 
        Wolsztynie oraz Szkoły Filialnej w Tłokach
    5) Radzie Rodziców, należy przez to rozumieć Radę Rodziców w  Wolsztynie oraz
       w Szkole Filialnej w Tłokach

§ 2

1. Pełna nazwa Szkoły brzmi: Szkoła Podstawowa Nr 1 w Wolsztynie.
2. Siedziba Szkoły: ul. Poniatowskiego 1, 64-200 Wolsztyn, tel. 683843337.
3. Szkole Podstawowej Nr 1 w Wolsztynie organizacyjnie podporządkowana jest Szkoła  
    Filialna w Tłokach.
4. Szkoła Filialna w Tłokach nosi nazwę: Szkoła Podstawowa Nr 1 w Wolsztynie Szkoła                                            
    Filialna w Tłokach.
5. Siedziba Szkoły Filialnej: Tłoki 43, 64 – 200 Wolsztyn, tel. 683843129.

§ 3

1. Organem prowadzącym Szkołę jest Gmina Wolsztyn, zwany dalej Organem Prowadzącym.
2. Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje Wielkopolski Kurator Oświaty w Poznaniu.
3. Szkoła jest jednostką budżetową gminy.
4. Obsługę ekonomiczną i administracyjną Szkoła zleca Gminnemu Zespołowi Obsługi           
    Ekonomicznej i Administracyjnej Oświaty w Wolsztynie.

 

§ 4

1. Szkoła Podstawowa Nr 1 w Wolsztynie, jest publiczną, sześcioklasową szkołą  kończącą 
    się sprawdzianem, uprawniającą do kontynuowania nauki w gimnazjum.
2. Do obwodu Szkoły Podstawowej Nr 1 w Wolsztynie należą:
    1) w Wolsztynie ulice: Adwentowskiego,  Aleja Niepodległości, Bohaterów Bielnika,  
        Doktora Kocha, Dworcowa, Generała Dąbrowskiego, Graniczna, Józefa Dutkowskiego,
        Józefa Wybickiego, Kiełpińska, Kolejowa, Konstytucji 3 Maja, Korczaka, Kościelna,
        Krótka, Krzywa, Łąkowa, Marcinkowskiego,   Mickiewicza, Niałecka, Ogrodowa,
        5 – ego Stycznia,  Plac Józefa Marii Hoene – Wrońskiego, Plac Partnerstwa Miast,
        Poniatowskiego, Poprzeczna, Poznańska, Rzeczna, Rynek, Sienkiewicza, Słodowa,
        Sturnego, Tylna, Wodna, Zacisze,
    2) miejscowości: Barłożnia Gościeszyńska, Barłożnia Wolsztyńska, Chorzemin, Niałek                            
        Wielki, Nowy Młyn, Powodowo, Ruchocki Młyn, , Wola Dąbrowiecka,
    3) od klasy IV: Błocko, Gościeszyn, Tłoki
3. Szkoła Filialna w Tłokach jest publiczną, trzyklasową szkołą podstawową. W szkole 
    funkcjonuje punkt przedszkolny.
4. Do obwodu Szkoły Filialnej w Tłokach należy miejscowość Tłoki.

§ 5

  1. Szkoła działa zgodnie z aktualnie obowiązującymi aktami prawnymi.
    2. Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami. 
    3. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 6

 

Szkoła posiada własny ceremoniał szkolny obejmujący:

    1) hymn
    2) pasowanie na ucznia klasy pierwszej
    3) pożegnanie uczniów klas szóstych

 

ROZDZIAŁ II
 CELE I ZADANIA SZKOŁY

§ 7

1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, a w szczególności:
    Ustawy o systemie oświaty, Karty Nauczyciela, Konwencji  o Prawach Dzieckaa także  
    wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i  Konstytucji
    Rzeczypospolitej Polski.
2. Nadrzędnym celem działań szkoły jest wszechstronny rozwój ucznia.

3. Szkoła zapewnia:

    1) W zakresie dydaktyki:

  1. naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania, czytania ze
    zrozumieniem,
  2. poznawanie   wymaganych  pojęć, zdobywanie  rzetelnej   wiedzy  na  poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia,
  3. dochodzenie   do   rozumienia,   a   nie tylko   do   pamięciowego   opanowania przekazywanych treści,
  4. rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności
    (przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.),
  5. rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
  6. przekazywanie wiadomości przedmiotowych w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,
  7. poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,
  8. poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej,

      2)   W zakresie nabywania umiejętności:

  1. planowanie, organizowanie i ocenianie własnej nauki, przyjmowanie za nią coraz większej odpowiedzialności,
  2. skuteczne porozumiewanie  się w różnych sytuacjach, prezentacje własnego
    punktu widzenia i uwzględnianie poglądów innych ludzi, poprawne posługiwanie się językiem ojczystym, przygotowanie do publicznych wystąpień,
  3. efektywne  współdziałanie  w  zespole  i  pracy  w  grupie,  budowanie  więzi
    międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji, skuteczne działanie na gruncie zachowania obowiązujących norm, rozwiązywanie problemów w sposób twórczy, poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł oraz efektywne posługiwanie się technologią informacyjną,
  4. odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenie potrzebnych doświadczeń i nawyków,
  5. rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,
  6. przyswajanie sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów
    i problemów społecznych.

  3)  W zakresie wychowania:

  1. stwarzanie   warunków   wszechstronnego   rozwoju   osobowego   w   wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, moralnym, estetycznym  i duchowym,
  2. przygotowanie do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów
    i hierarchizacji wartości,
  3. kształtowanie   w   sobie   postawy   dialogu,   umiejętności   słuchania   innych 
     i rozumienia ich poglądów,
  4. przygotowanie do pełnienia określonych ról w społeczeństwie i do życia we
    współczesnym świecie, przekazywanie uczniom umiejętności i nawyków świadomego korzystania z dorobku kultury narodowej oraz europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności poruszania się w bogatym świecie ofert medialnych,
  5. utrzymywanie tradycji szkolnej oraz kształtowanie postaw patriotycznych,
  6. promowanie  wychowania  zdrowotnego  i  ekologicznego  poprzez  działalność organizacji szkolnych oraz systematyczną pracę wychowawczą,
  7.  przywiązywanie szczególnej wagi do kwestii pomocy uczniom i ich rodzinom, które dotknięte są problemami związanymi z ubóstwem materialnym, a także trudnościami związanymi z szeroko rozumianym niedostosowaniem społecznym oraz uwrażliwianie wychowanków na problem biedy.

 

   4) W zakresie profilaktyki:

  1. kształtowanie umiejętności porozumiewania się i utrzymywania poprawnych  kontaktów z innymi dziećmi, dorosłymi,
  2. wykształcenie umiejętności działania w różnych sytuacjach szkolnych i  pozaszkolnych
  3. uczenie zwyczajów, obyczajów, właściwych zachowań w środowisku rodzinnym, w szkole i wobec obcych,
  4. budowanie pozytywnego obrazu samego siebie, wspieranie oddziaływań rodziny,
  5. wdrażanie uczniów do samodzielności w dążeniu do dobra indywidualnego
    i społecznego,
  6. wyposażanie w umiejętność przewidywania zagrożeń, unikania ich, radzenia sobie z trudną sytuacją,
  7. stworzenie możliwości do doskonalenia się.

    5) W zakresie opieki:

             a.  stworzenie odpowiednich warunków  bezpieczeństwa, higieny pracy dla uczniów i 
                  pracowników szkoły,   przeciwdziałanie   oraz eliminowanie powstawaniu  
                  zjawisk patologicznych
            b.   udzielanie jak największej pomocy materialnej i opiekuńczej dzieciom będącym w
                  trudnej sytuacji,
            c.  utrzymywanie stałej współpracy z domem rodzinnym uczniów, Domem Dziecka, 
                  przedszkolami i innymi instytucjami wspierającymi ucznia,
            d.  dążenie do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
            e.  eliminowanie  wad postawy poprzez  zajęcia wychowania  fizycznego, sport,
                gimnastykę korekcyjną.
4. Szkoła zapewnia uczniom:
   1)  realizację   programu    nauczania,    programu    wychowawczego    i    programu
        profilaktyki,    dostosowanych    do    indywidualnych   potrzeb    edukacyjnych   i 
        możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod  pracy  
        dydaktycznej i wychowawczej.
    2) realizację zaleceń zawartych w opiniach oraz w  orzeczeniach o potrzebie kształcenia  
        specjalnego.
5. Szkoła zapewnia bezpieczeństwo, higieniczne warunki nauki i opiekę podczas zajęć edu-
    kacyjnych obowiązkowych, dodatkowych i pozalekcyjnych, a także podczas organizowa-
    nych wycieczek i imprez szkolnych poprzez:
    1) kontrolę obecności podczas zajęć
    2) organizowanie raz do roku próbnego alarmu ewakuacyjnego
    3) pełnienie czynnych dyżurów nauczycielskich podczas przerw między lekcjami,         
        przed rozpoczęciem i po zakończeniu zajęć
   4) dostosowanie wymagań i form zajęć wychowania fizycznego do możliwości
        fizycznych dzieci
    5) omawianie zasad bezpieczeństwa podczas godzin z wychowawcą
    6) systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne
    7) realizację edukacji prozdrowotnej
6. Szkoła realizuje swoje zadania we współpracy z rodzicami, uczniami, oraz innymi  
    instytucjami i organizacjami, wspierającymi działalność szkoły.
7. Za realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych odpowiada Dyrektor     
    i Rada Pedagogiczna szkoły.

§ 8

1.Podstawowymi formami działalności dydaktyczno - wychowawczej szkoły są:
    1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne,
    2) dodatkowe zajęcia edukacyjne,
    3) zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów
      ma­jących trudności w nauce oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci i młodzieży z 
     zaburzeniami rozwojowymi
     4) nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne
    5) zajęcia świetlicowe
2. Zajęcia wyrównawcze i pozalekcyjne mogą także być prowadzone przez wolontariuszy.

§ 9  

Sposoby i formy realizacji zadań szkoły

1. Szkoła realizuje zadania uwzględniając optymalne warunki rozwoju ucznia, zasady bezpie-
     czeństwa oraz ochrony zdrowia.
2. Sposoby i formy  realizacji celów i zadań Szkoły są określone przez:
    1) Wewnątrzszkolny system oceniania stanowiący integralną część Statutu Szkoły.
    2) Szkolny program wychowawczy
    3) Szkolny program profilaktyki
    4) Szkolny zestaw programów nauczania
    5) Szkolny zestaw podręczników
    6) Ramowe i szkolne plany nauczania
    7) Plan pracy szkoły
3. Szkoła realizuje cele i zadania w szczególności poprzez: 
     1) realizację podstawy programowej
     2) organizację pomocy specjalistycznej dla uczniów z trudnościami
     3) organizację zajęć sprzyjających zdobywaniu wiedzy, rozwijaniu zdolności   
         i umiejętności
     4) współpracę z rodzicami uczniów
     5) współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i innymi instytucjami  
         świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom
     6) zapewnienie opieki nad dziećmi

§ 10

1. W szkole wprowadzono monitoring wizyjny mający na celu zapewnienie bezpieczeństwa
     uczniów, pracowników i wszystkich pozostałych osób przebywających na terenie szkoły
     oraz zabezpieczenie budynku szkoły przed innymi zagrożeniami.
2. Kamery wizyjne obejmują następujące obszary
    1) wejście główne szkoły,
     2) wejście boczne szkoły
     3)  korytarze
     4) boisko
     5) teren zielony przed szkołą
3.  Rejestrator i podgląd kamer znajduje się w gabinecie dyrektora szkoły.
4. Zapis obrazu wizyjnego obejmuje 30 dni, zasady wykorzystania zapisów monitoringu są
     określone w programie wychowawczym szkoły.

ROZDZIAŁ III
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY

§ 11

1. Rok szkolny rozpoczyna się w dniu 1 września każdego roku, a kończy się z dniem
    31 sierpnia następnego roku i dzieli się na dwa półrocza :
    1) pierwsze półrocze rozpoczyna się 1 września lub w pierwszy dzień roboczy po tej dacie
       i  kończy się w pierwszy piątek po 15 stycznia
    2) drugie półrocze kończy w ostatnim dniu zajęć dydaktycznych roku szkolnego w
        czerwcu
2. Ze względu na termin ferii zimowych, pierwsze półrocze może ulec skróceniu o jeden
    tydzień.
3. Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze realizowane są w pięciodniowym tygodniu nauki.
4. Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w
    jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów
    określonych ramowym planem nauczania.
5. Podział na grupy na zajęciach z języka obcego i zajęć komputerowych jest obowiązkowy   
    w  oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.
6. Podział na grupy na zajęciach wychowania fizycznego jest obowiązkowy w oddziałach
   liczących powyżej 26 uczniów.

 

§ 12

1. Zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym. Godzina   
   lekcyjna trwa 45 minut.
2. Ze względu na liczebność klas, w Szkole Filialnej nauczanie może być organizowane w  
    oddziałach łączonych.
3. Czas trwania poszczególnych zajęć w I etapie kształcenia ustala nauczyciel prowadzący,  
    zachowując tygodniowy czas zajęć.
4. Dla celów organizacyjnych szkoły, zajęcia edukacyjne z języka obcego w I etapie
    kształcenia trwają 45 minut.
5. W ramach planu zajęć dydaktycznych szkoła organizuje naukę religii w wymiarze dwóch
    godzin tygodniowo w każdym oddziale.
6. W oddziale przedszkolnym szkoła organizuje zajęcia w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
7. W klasie piątej i szóstej Szkoła organizuje zajęcia „wychowanie do życia w rodzinie”. 
    Zajęcia te  nie podlegają ocenie.
8. Rodzice mogą nie wyrazić woli uczestniczenia dziecka w zajęciach religii  lub wychowania 
    do życia w rodzinie w formie pisemnego oświadczenia skierowanego do dyrektora szkoły
    na początku roku szkolnego.
9. Uczniowie nie objęci nauką religii lub wychowania do życia w rodzinie mają zapewnioną  
     opiekę na terenie szkoły.

                                                                       § 13
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa 
   arkusz organizacji szkoły, opracowany przez Dyrektora Szkoły do dnia 30 kwietnia każdego
   roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza Organ prowadzący szkołę, do dnia 30 maja.
2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników Szkoły, 
    łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych
    finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Szkołę.
3. Tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych zajęć edukacyjnych ustala 
    Dyrektor Szkoły, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły z
    uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

§ 14

1. Szkoła może podejmować działania nowatorskie służące podnoszeniu skuteczności
    kształcenia poprzez prowadzenie działalności innowacyjnej i eksperymentalnej.
2. Rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu możliwe jest po zapewnieniu przez szkołę
    odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji
    planowanych działań.
3. Innowacje i eksperymenty wymagające przyznania szkole dodatkowych środków
    budżetowych, mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący pisemnej zgody
    na finansowanie planowanych działań.
4. Udział nauczycieli w innowacji i eksperymencie jest dobrowolny.
5. Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji lub eksperymentu podejmuje Rada
    Pedagogiczna.
6. Uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji może być podjęta po uzyskaniu:
    1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji,
    2) pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji.
7. Uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji, wraz z opisem jej zasad
    i zgodą autora lub zespołu autorskiego innowacji, dyrektor szkoły przekazuje kuratorowi
    oświaty i organowi prowadzącemu do 31 marca roku poprzedzającego ten rok szkolny, w    
    którym jest planowane rozpoczęcie innowacji.

 

§ 15
Organizacja zajęć dodatkowych i pozalekcyjnych

1. Dyrektor szkoły może wprowadzić do szkolnego planu nauczania dodatkowe zajęcia  
    edukacyjne po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców. W przypadku
    wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych udział uczniów w tych zajęciach jest
    obowiązkowy.

2. Organizowane przez szkołę zajęcia pozalekcyjne mają na celu zapewnienie harmonijnego
    rozwoju uczniów, poszerzenie ich zainteresowań, rozwijanie zdolności.

3. Zajęcia pozalekcyjne mogą być prowadzone w grupach międzyklasowych i   
    międzyoddziałowych poza systemem klasowo-lekcyjnym.

4. Zajęcia pozalekcyjne organizowane  są w ramach posiadanych przez Szkołę środków
     finansowych,  w ramach godzin z art. 42 ust. 2 pkt 2  ustawy Karta Nauczyciela, oraz w
    ramach wolontariatu.

5. Udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych jest dobrowolny, odbywa się na zasadach
    powszechnej dostępności. Nie narusza też prawa ucznia do bezpłatnej nauki.

6. Terminy zajęć pozalekcyjnych nie mogą kolidować z zajęciami obowiązkowymi ucznia.

7. Zajęciami pozalekcyjnymi organizowanymi przez szkołę są;

1) zespół muzyczny
2) teatr szkolny
3)  koło dziennikarskie
4) zajęcia powtórzeniowe przed sprawdzianem
5) zajęcia wyrównawcze
6) SKS

§ 16

Organizacja i formy współdziałania szkoły z rodzicami

w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki

1. W zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki, szkoła współdziała z rodzicami   
    uczniów.

2. Rodzice mają prawo do:

    1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w danej klasie i szkole

    2) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

       oraz przeprowadzania egzaminów

    3) uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego          
        zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce

    4) uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swego
     dziecka

    5) wyrażania własnego zadania i uwag odnoszących się do szkoły i przekazywania ich dy-
     rektorowi

3. Współpraca opiera się na:

   1) stwarzaniu rodzicom warunków do właściwego załatwiania spraw
      wychowawczych, życzliwej i przyjaznej atmosfery, zachowaniu tajemnicy, itp.

    2) współdziałaniu w zakresie kształtowania pozytywnego wizerunku rodziny i szkoły

    3) zachęcaniu rodziców do włączania się w organizację życia szkolnego

4. Szkoła organizuje spotkania z rodzicami stwarzając możliwość wymiany informacji oraz   
    dyskusji.

    1) zebrania lub „dni otwarte z rodzicami” odbywają się co najmniej 4 razy w roku

    2) zebrania, „dni otwarte” organizowane są zasadniczo w poniedziałki wg ka-
      lendarza spotkań ustalonego na początku roku szkolnego

    3) w zależności od potrzeb i organizacji roku szkolnego spotkania mogą być organizowane
      w innych terminach

    4) zebranie z rodzicami jednej lub kilku klas mogą być organizowane w każdym terminie

    ustalonym przez wychowawcę w porozumieniu z dyrektorem szkoły

    5) indywidualne spotkania rodziców z nauczycielami mogą odbywać się tylko po   
     wcześniejszym uzgodnieniu terminu (nie mogą odbywać się w czasie lekcji
      lub przerwy, na której nauczyciel ma dyżur).

5. Podstawowym dokumentem służącym do informowania rodziców o bieżących

     i okresowych wynikach w nauce, zachowaniu, oraz innych sprawach dotyczą-
    cych funkcjonowania dziecka w szkole jest dzienniczek ucznia, który każdy uczeń jest zo-
    bowiązany założyć na początku każdego roku nauki w szkole w formie ustalonej przez wy-
   chowawcę klasy.

6. Rodzice mają obowiązek pisemnie lub osobiście usprawiedliwić każdą nieobecność                                                     
    dziecka niezwłocznie po przyjściu ucznia do szkoły, nie później jednak niż do dwóch  tygo­-
    dni. Po tym terminie nieobecności uznawane będą przez wychowawcę za nieusprawie­-
    dliwione.
7. Rodzice są zobowiązani do powiadomienia wychowawcy o spodziewanej dłuższej  
    nieobecności dziecka – w ciągu tygodnia.

 

 

§ 17

Współdziałanie z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym z poradniami specjalistycznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom

1.W realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoła współpracuje  
    z poradnią psychologiczno – pedagogiczną oraz z innymi instytucjami świadczącymi po-
    radnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom, w tym z:

     1) Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Wolsztynie

     2) Kuratorami Sądowymi, Policją, OPS

2. Organizacją współdziałania z poradnią psychologiczno – pedagogiczną oraz innymi orga-
     nizacjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom zaj-
     muje się pedagog szkolny.

3. W ramach współpracy z wymienionymi instytucjami podejmowane są m.in. działania w
     zakresie:

    1) rozpoznawania przyczyn  trudności w nauce i niepowodzeń  szkolnych oraz wspierania

     dziecka, nauczycieli i rodziców w ich pokonywaniu

    2) rozpoznawania przyczyn trudności wychowawczych uczniów oraz podejmowania sto-
       sownych działań

   3) rozpoznania środowiska rówieśniczego dziecka

   4) rozpoznania środowiska rodzinnego dziecka

   5) wykorzystywania w pracy dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczej indywidualnych
      wyników badań specjalistycznych

   6) realizowania wniosków i zaleceń wynikających z przeprowadzonych badań

   7) tworzenia w szkole warunków do prowadzenia zajęć wspierających ucznia

   8) organizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji
      życiowej.

 

§ 18
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole oraz w oddziałach przedszkolnych

1. Szkoła organizuje i udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom, ich      
    rodzicom oraz nauczycielom.
2. Korzystanie z pomocy jest dobrowolne i nieodpłatne.

3. Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej odbywa się we
    współpracy z:
  1) rodzicami
  2) poradniami psychologiczno – pedagogicznymi w tym specjalistycznymi
  3) placówkami doskonalenia nauczycieli
  4) innymi szkołami i placówkami
  5) organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci

4. Pomoc udzielana jest z inicjatywy:
   1) ucznia

   2) rodziców
   3) nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem
   4) poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym specjalistycznej
5. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna może być udzielana uczniom w formie:
   1) zajęć rozwijających uzdolnienia
   2) zajęć dydaktyczno – wyrównawczych
   3) zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych,
       socjoterapeutycznych, innych zajęć o charakterze terapeutycznym
   4) porad i konsultacji
6. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna rodzicom i nauczycielom może być udzielana w   

     formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
7. Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest zadaniem dyrektora szkoły.

§ 19

Biblioteka szkolna

1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań
    uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy
    nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o   
    regionie.
2. Pomieszczenia biblioteki umożliwiają:
    1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów
    2) korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę
    3) prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów.

3. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, rodzice uczniów, nauczyciele i inni pracownicy

    szkoły na zasadach określonych w regulaminie biblioteki.

1) Regulamin biblioteki uchwala Rada Pedagogiczna.

4. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po
     ich zakończeniu.
5. Do najważniejszych funkcji biblioteki szkolnej należy:
   1)  rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych związanych z nauką
       szkolną i zainteresowaniami uczniów
    2) podejmowanie różnych form pracy z zakresu edukacji medialnej, czytelniczej i informa-
        cyjnej
    3) przygotowywanie uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji oraz do samo-
      kształcenia 
   4) pomaganie nauczycielom w doskonaleniu zawodowym: gromadzenie i udostępnianie
        zbiorów z dziedziny pedagogiki, psychologii, dydaktyki.

§ 20

Zasady współpracy z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami

1. Zasady współpracy z uczniami opierają się na:
   1) angażowaniu do pomocy w pracy bibliotecznej
   2) doborze odpowiedniej literatury zarówno dla uczniów zdolnych, jak dla dzieci ze  
       specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
   3) zachęcaniu do rozwijania zainteresowań czytelniczych i plastycznych poprzez udział w
       konkursach i imprezach organizowanych przez bibliotekę
2. Współpraca z rodzicami skupia się na:
    1) włączaniu się w kształtowanie kultury czytelniczej uczniów (wspólne wizyty w
        bibliotece, wybór książek itp.)
     2) udziale rodziców w imprezach czytelniczych
3. Współpraca z nauczycielami dotyczy:
    1) analizowania czytelnictwa klas
    2) organizowania zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej
    3) koordynowania konkursów i imprez bibliotecznych
    4) udostępnianiu materiałów repertuarowych, literatury na lekcje wychowawcze, lektur,
        multimediów itp.,
    5) pomocy przy egzekwowaniu od uczniów zwrotu wszystkich książek pod koniec roku
        szkolnego
4. Współpraca z innymi bibliotekami
    1) biblioteka szkolna współpracuje z biblioteką publiczną oraz z biblioteką pedagogiczną w
       Wolsztynie
    2) współpraca dotyczy: organizacji konkursów i imprez czytelniczych, wycieczek
        klasowych w celu zapoznania z księgozbiorem i zasadami korzystania, a także wymiany
        doświadczeń.

§ 21

Świetlica szkolna

  1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w Szkole Podstawowej Nr 1 w Wolsztynie ze względu na czas pracy ich rodziców lub organizację dojazdu do szkoły, szkoła organizuje świetlicę.
  2. Świetlica jest pozalekcyjną formą wychowawczo-opiekuńczej działalności szkoły.
  3. Zajęcia prowadzone są w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie
    powinna przekraczać 25.
  4. Świetlica realizuje swoje zadania według rocznego planu wychowawczo – opiekuńczego oraz planu miesięcznego.
  5. Świetlica szkolna może prowadzić zajęcia opiekuńczo – wychowawcze dla oddziałów klasowych w sytuacji nagłej nieobecności nauczycieli prowadzących zajęcia dydaktyczne.
  6. Świetlica realizuje swoje zadania zgodnie z regulaminem wewnętrznym.
  7. Regulamin świetlicy uchwala Rada Pedagogiczna.

 

§ 22  
   Klasa sportowa

1.W porozumieniu z organem prowadzącym w szkole działa klasa sportowa.
2. Nabór do klasy sportowej odbywa się zgodnie z regulaminem opracowanym przez    
     nauczycieli wychowania fizycznego.
3. Obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin zajęć sportowych wynosi w klasach sportowych
    co najmniej 10 godzin.
4. W ramach ustalonego tygodniowego wymiaru godzin zajęć sportowych realizowane są   
    obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego, przewidziane w ramowym planie
    nauczania.

§ 23
Stowarzyszenia i organizacje

 W szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły. 

 

ROZDZIAŁ IV
ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE

§ 24

W szkole tworzy się oddziały przedszkolne.
                                                                          § 25

Cele oddziału przedszkolnego

1. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych
    potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji.
2. Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie w nowych i
    trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek.
3. Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z
    dziećmi i dorosłymi.
4. Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróż-
    nicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
5. Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie ich do uczestnictwa w zaba-
    wach i grach sportowych.
6. Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości,
    aktywności i samodzielności, a także kształtowanie wiadomości i umiejętności ważnych w
    edukacji szkolnej.
7. Współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

 

 

 

§ 26

Zadania oddziału przedszkolnego

1. Zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdro-
    wym środowisku.
2. Uwzględnianie indywidualnych potrzeb, troska o zapewnienie równych szans.
3. Wzmacnianie wiary we własne siły i możliwość odniesienia sukcesu.
4.  Rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej i wyrażania
    własnych myśli i przeżyć.
5.  Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji
    oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej.
6. Diagnozowanie gotowości szkolnej:
    1) rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych
        i edukacyjnych dzieci w tym predyspozycji i uzdolnień
    2) określenie form i sposobów udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej odpo-
      wiednio do dokonanego rozpoznania i możliwości placówki
    3) przedstawienie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem
    4) Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w celu udzielenia dziecku pomocy  
        specjalistycznej.

§ 27

Sposób realizacji zadań oddziału przedszkolnego

1. Zajęcia w oddziale przedszkolnym realizowane są w wymiarze 25 godzin tygodniowo
2. Praca opiekuńcza, wychowawcza i dydaktyczna prowadzona jest w oparciu o podstawę
    programową i program edukacji przedszkolnej, wspomagający rozwój aktywności dzieci.
3.Oddział przedszkolny realizuje swoje cele i zadania we współpracy z:
     1) rodzicami lub opiekunami dziecka
     2) poradnią psychologiczno – pedagogiczną
     3)innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci

 

 

 

§ 28

Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w oddziale oraz w czasie zajęć
poza oddziałem
1. Za bezpieczeństwo dzieci w oddziale przedszkolnym odpowiada nauczyciel, któremu dyrek-
   tor powierzył prowadzenie oddziału.
2. Nauczyciel nie może pozostawić dzieci bez opieki.
3. W razie chwilowej nieobecności opiekę nad dziećmi może przejąć wskazany przez nauczy-
   ciela pracownik szkoły.
4. W czasie zajęć organizowanych na indywidualne życzenia rodziców odpowiedzialność za 
   bezpieczeństwo dzieci ponosi osoba prowadząca zajęcia.
5.W czasie spacerów i wycieczek nauczyciel zapewnia dzieciom dodatkową opiekę wynikają-
   cą z obowiązujących przepisów.

§ 29

Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z oddziału przedszkolnego

1. Dzieci są przyprowadzane i odbierane z oddziału przez rodziców, prawnych opiekunów lub  
     upoważnioną przez nich osobę.
2. Rodzice, prawni opiekunowie deklarują na piśmie, kto będzie przyprowadzał i odbierał
   dziecko z oddziału.
3. Nauczyciel może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej
   odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeń- 
   stwa (np. osoba pod wpływem alkoholu).
4. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci określa regulamin.

§ 30

Organizacja pracy
1.Na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego przeznacza się 5 godzin   
    dziennie.
2. Pięciogodzinny pobyt dziecka w oddziale przedszkolnym jest bezpłatny, pozostałe godziny
    mogą być płatne zgodnie z zasadami ustalonymi przez organ prowadzący.
3.Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 osób.
4. Godzina zajęć w oddziale przedszkolnym trwa 60 minut.
5. Czas trwania zajęć dydaktyczno – wychowawczych jest dostosowany do potrzeb i
    możliwości psychofizycznych dzieci i wynosi od 25 do 30 minut.
6.Czas zajęć z religii wynosi 30 minut. W ciągu tygodnia są przeprowadzane 2 takie zajęcia.
7.
Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez nauczyciela
    prowadzącego oddział przedszkolny, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny
    pracy.
8.Ramowy rozkład dnia jest zgodny z obowiązującą podstawą programową.
9.Ramowy rozkład dnia określa: czas przyprowadzania i odbierania dzieci, godziny posiłków,
    czas realizacji 5 godzin podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
10.Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel ustala szczegółowy rozkład dnia z
     
uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
11.Oddział przedszkolny funkcjonuje przez cały rok szkolny od poniedziałku do piątku z    
     
przerwami ustalonymi w porozumieniu z organem prowadzącym.

§ 31

Zasady rekrutacji
1. Do oddziału przedszkolnego przyjmowane są:
     1)z urzędu dzieci, które w danym roku kończą 6 lat, zamieszkałe w obwodzie szkoły
        Podstawowej Nr 1 w Wolsztynie, które nie podjęły nauki w klasie pierwszej, w oparciu o
        dane z ewidencji ludności.
     2)dzieci, które w danym roku kończą 5 lat, zamieszkałe w obwodzie Szkoły Podstawowej
         Nr 1 w Wolsztynie (w miarę posiadanych miejsc)
     3)  na pisemną prośbę za zgodą dyrektora szkoły dzieci, które w danym roku kończą 6 lat,
         zamieszkałe poza obwodem szkoły, które nie podjęły nauki w klasie pierwszej
2. Rekrutację na kolejny rok szkolny ogłasza dyrektor szkoły w formie pisma skierowanego do
    rodziców.
3. Osobami uprawnionymi do dokonania zapisu dziecka do oddziału przedszkolnego są   
    rodzice po okazaniu dowodu tożsamości.
4. Zapisy na kolejny rok dokonywane są do końca lutego każdego roku.
5. Zapisów dzieci do oddziału przedszkolnego dokonuje się w sekretariacie szkoły.
6. Podstawą przyjęcia dziecka do oddziału jest „Karta zgłoszenia dziecka do oddziału
    przedszkolnego” przedłożona w sekretariacie szkoły.

 

§ 32

Prawa i obowiązki dziecka

1. Dziecko ma prawo do:

   1) podmiotowego i życzliwego traktowania;

   2) spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;

   3) akceptacji takim jakie jest;

   4) własnego tempa rozwoju;

   5) kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi;

   6) zabawy i wyboru towarzysza zabaw;

2. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:

   1) szanowania wytworów innych dzieci,

   2) podporządkowania się obowiązującym w grupie umowom i zasadom współżycia

      społecznego,

  3) przestrzegania zasad higieny osobistej.

ROZDZIAŁ  V
             ORGANY SZKOŁY
§ 33

1.Organami Szkoły są:
   1) Dyrektor
   2) Rada Pedagogiczna
   3) Rada Rodziców
   4) Samorząd Uczniowski
2) Wszystkie organy Szkoły zobowiązane są do współpracy, do dbania o dobry klimat Szkoły,
    współdziałania i uczestniczenia w tworzeniu właściwych warunków rozwoju uczniów.

           § 34

Dyrektor szkoły

1. Dyrektor Szkoły w szczególności:
   1) kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz
   2) sprawuje nadzór pedagogiczny
   3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju
      psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.    
   4) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących
   5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi  
       odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie
   6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w
      czasie zajęć organizowanych przez szkołę 
   7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych
   8) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w
     organizowaniu praktyk pedagogicznych
  9) odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu o którym mowa w art. 9 ust.   
     1 ustawy o systemie oświaty
 10) stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji
        których celem statutowym jest działalność wychowawcza
11) inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości
      pracy szkoły oraz podejmowania nowatorstwa pedagogicznego,  
12) wnioskuje w sprawach doskonalenia zawodowego nauczycieli stosownie do ustalonych
       w trybie nadzoru potrzeb,    
13) zapewnia bieżącą informację o  aktualnych problemach oświatowych i obowiązujących   
       przepisach prawa,
14) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy,
15) kontroluje spełniania obowiązku szkolnego oraz obowiązkowego rocznego przygotowa-
        nia przedszkolnego  przez dzieci zamieszkujące w obwodzie Szkoły.  

2. Dyrektor Szkoły jest kierownikiem szkoły jako zakładu pracy wszystkich pracowników
     tamże zatrudnionych. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

1)      zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,   

2)      przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły,

3)      występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w
sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników, 

3. Dyrektor podejmuje decyzje w sprawie:

    1) odroczenia obowiązku szkolnego oraz wcześniejszego przyjęcia dziecka do Szkoły po
       zasięgnięciu opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, a także zezwolenia na speł-
       nianie obowiązku szkolnego i obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza
       Szkołą.

    2) zezwolenia na indywidualny tok lub indywidualny program nauczania

4. Dyrektor kieruje działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą szkoły. W tym

     zakresie m.in.:

   1) inspiruje i wspomaga pełną realizację planów pracy szkoły tj. planu rozwoju szkoły pod-
      stawowej,  planu nauczania, programu wychowawczego szkoły i wewnątrzszkolnego sys-
      temu oceniania,

  2) składa okresowe sprawozdania z realizacji tych planów,                                      

  3) przydziela w uzgodnieniu z radą pedagogiczną nauczycielom pracę i zajęcia dydaktyczno-
      wychowawcze i opiekuńcze,                                                                          

  4) przyjmuje uczniów do szkoły,                                                                                      
5. Dyrektor szkoły organizuje działalność szkoły:                                                        

1) sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną szkoły,                           

   2) opracowuje podstawową dokumentację szkoły: arkusz organizacyjny, projekt planu   
      finansowego na dany rok budżetowy,                                                                       

   3) określa zasady odpowiedzialności materialnej pracowników zgodnie z przepisami prawa 
      w tym zakresie, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,

   4) organizuje wyposażenie szkoły w niezbędne środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,

   5) organizuje i nadzoruje działalność sekretariatu szkoły i przestrzega prowadzenia doku-
      mentacji wedle rzeczowego, jednolitego wykazu akt. 

    6) zapewnia uczniom oraz pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki w
     czasie ich pobytu w szkole jak również podczas zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych
     organizowanych przez szkołę poza jej terenem.

6. W sprawach wewnątrzszkolnych wymagających trwałego unormowania, dyrektor wydaje
    zarządzenia.

7. Szczegółowy tryb powoływania dyrektora szkoły określają przepisy o systemie oświaty.                                                                                                                         

8. Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą rodziców, 
    radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim.

 

§ 35

1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora
    szkoły.

2. Dyrektor szkoły za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska

    wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.

3. Dyrektor szkoły powołuje i odwołuje pracownika z funkcji wicedyrektora lub innego sta-
    nowiska kierowniczego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicz-
    nej.

4. Do zadań wicedyrektora należy wypełnianie czynności kierowniczych w imieniu Dyrektora
    Szkoły w ramach udzielonych mu uprawnień, a w szczególności:

   1) tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i     
      opiekuńczych szkoły

  2) koordynowanie i organizowanie imprez w szkole i poza nią

  3) przygotowywanie tygodniowego rozkładu obowiązkowych zajęć dydaktyczno – wycho-
      wawczych

  4) przydzielanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli

  5) czuwanie nad prawidłową pracą komisji inwentaryzacyjnej (jako przewodniczący)

  6) rozliczanie godzin ponadwymiarowych

  7) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora, a wynikających z potrzeb szkoły

   8) zastępowanie dyrektora podczas jego nieobecności

 

§ 36

 Rada Pedagogiczna

1. Rada Pedagogiczna w ramach posiadanych kompetencji stanowiących i opiniujących w
    szczególności:
     1) zatwierdza plan pracy szkoły
     2) podejmuje uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów
     3) podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów
     4) ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły
     5) opiniuje organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć 
          lekcyjnych i pozalekcyjnych
     6) opiniuje projekt planu finansowego szkoły
     7) opiniuje wnioski dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i
         innych wyróżnień
     8) opiniuje propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac   
         i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć
        dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
      9) opracowuje i uchwala zmiany do statutu szkoły
     10) uchwala statut szkoły
     11) opiniuje wniosek o indywidualny program lub tok nauki
2. Szczegółowe zasady działalności Rady Pedagogicznej określa regulamin.
3. Regulamin Rady Pedagogicznej uchwala większością głosów Rada Pedagogiczna w                
    obecności przynajmniej połowy jej członków. 
4. Regulamin pracy Rady  Pedagogicznej nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.

§ 37

                          Samorząd Uczniowski

1.Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.

2. Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Rodziców, Radzie Pedagogicznej oraz
    Dyrektorowi Szkoły wnioski, opinie we wszystkich sprawach dotyczących pracy Szkoły,  
    realizowania podstawowych praw uczniów a w szczególności:
     1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi
       wymaganiami
    2)  prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
    3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji   
       między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych
        zainteresowań
    4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej
    5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej
       zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z
       dyrektorem 
     6) prawo opiniowania statutu, programu wychowawczego, programu profilaktyki i zajęć
      pozalekcyjnych
3. Samorząd Uczniowski ma prawo do wyboru swojego opiekuna, który jednocześnie 
    może pełnić funkcję Rzecznika Praw Ucznia w Szkole.
4. Na wniosek Dyrektora Szkoły Samorząd wyraża opinię o pracy nauczyciela.
5. Samorząd Uczniowski dba o mienie, ład, kulturę i życzliwą atmosferę w Szkole.
6. Dyrektor Szkoły ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienie   
    Samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi Szkoły.
7. Zasady wybierania i działania organów samorządu oraz szczegółowe prawa i obowiązki  
    określa regulamin Samorządu Uczniowskiego uchwalony przez ogół uczniów w
    głosowaniu tajnym, równym i powszechnym.
8. Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.

§ 38

Rada   Rodziców

1. Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców uczniów Szkoły.

2. Rada Rodziców liczy tylu członków, ile jest oddziałów w Szkole.

3. Kadencja Rady Rodziców trwa rok szkolny.
4. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych,
    wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
5. Wewnętrzną strukturę Rady Rodziców, tryb jej pracy, oraz szczegółowy sposób
    przeprowadzania wyborów określa Regulamin Rady Rodziców
6. Decyzje Rady są jawne z wyjątkiem niektórych spraw personalnych uznanych za poufne.
7.  Rada Rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną do 30 września każdego roku:   
    1) uchwala program wychowawczy szkoły
    2) uchwala program profilaktyki
8.  Rada Rodziców opiniuje:
    1)  program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły
    2) projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły
    3) wyraża opinię w sprawie nauczycieli ubiegających się o stopień awansu zawodowego
      przed dokonaniem przez dyrektora oceny dorobku zawodowego za okres stażu
9. Rada Rodziców może występować do dyrektora szkoły i rady pedagogicznej z wnioskami i 
     opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły, w tym:
     1) z wnioskiem o powołanie w szkole rady szkoły
     2) wnioskiem o wprowadzenie w szkole jednolitego stroju szkolnego
10. W celu wspierania statutowej działalności szkoły, Rada Rodziców może gromadzić
       fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

§ 39

Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposoby rozwiązywania sporów
między nimi

1. Statut zapewnia każdemu organowi szkoły możliwość swobodnego działania i podejmowa-
    nia decyzji w ramach swoich kompetencji stanowiących określonych szczegółowo w regu- 
   laminach.
2. Każdy organ szkoły planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany działania powinny być
   uchwalone nie później niż do 15 października. Kopie dokumentów przekazywane są dyrek-
   torowi szkoły.
3. Poszczególne organy szkoły przekazują sobie informacje o planowych lub podejmowanych
    działaniach oraz o podjętych decyzjach.
4. Organy szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne spotkania przedstawicieli
    innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.
5. Spory kompetencyjne między organami szkoły rozstrzyga komisja powołana przez dyrek-
     tora szkoły, w skład której wchodzi jeden przedstawiciel każdego organu szkoły.
6. Organy szkoły wybierają swojego przedstawiciela do komisji. Dyrektor Szkoły jako organ 
    o charakterze jednoosobowym wyznacza swego przedstawiciela.
7. Komisja wydaje swoje rozstrzygnięcia w drodze uchwały podjętej zwykłą większością gło-
    sów, przy obecności wszystkich jej członków. Jej rozstrzygnięcia są ostateczne.
8. Sprawy pod obrady komisji wnoszone są w formie pisemnej w postaci skargi organu,
      którego kompetencje naruszono.
9. Rozstrzygnięcie komisji podawane jest do wiadomości wszystkich organów szkoły.

                                             

ROZDZIAŁ VI

Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

§ 40

  1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i innych      pracowników obsługi.
  2. Zasady zatrudnienia nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w pkt. 1 określają odrębne przepisy.

 

§ 41

1.Nauczyciel w szczególności:
   1) Prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za
        jakość i wyniki tych prac,
        a. Pracę dydaktyczno – wychowawczą nauczyciel prowadzi w oparciu o przedstawiane
            dyrektorowi szkoły plany dydaktyczne
   2) odpowiada za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów
   3) przestrzega prawidłowego przebiegu pracy w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem
      procesu dydaktycznego,
  4) dba o pomoce dydaktyczne i inny sprzęt szkolny,
  5) wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, troszczy się o ich zdolności i zainteresowania,
  6) dokonuje systematycznej, bezstronnej i obiektywnej oceny postępów uczniów w nauce
       i zachowaniu,
   7) sprawiedliwie i bezstronnie traktuje wszystkich uczniów,
   8) udziela pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o
        rozpoznanie potrzeb ucznia,
   9) doskonali umiejętności dydaktyczne, wychowawcze i podnosi poziom wiedzy
      merytorycznej

§ 42

Wychowawca

1. Oddziałem opiekuje się wychowawca.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wycho-
    wawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego. Dyrektor mo-
    że zmienić wychowawcę w następujących przypadkach:
   1)  rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem
   2) długotrwała nieobecność nauczyciela
   3) umotywowana, pisemna prośba nauczyciela do dyrektora szkoły
   4) pisemny, umotywowany wniosek rodziców złożony do dyrektora szkoły – jeśli  
      opowiedziało się za nim co najmniej 80% ogółu rodziców klasy
3. Formy spełniania zadań nauczyciela – wychowawcy powinny być dostosowane do wieku
    uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
4. Wychowawca w szczególności:
    1) Tworzy warunki wspomagające ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do
        życia w rodzinie i społeczeństwie.
    2) Inspiruje i wspomaga działania zespołowe uczniów.
    3) Podejmuje działania umożliwiające rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz
        pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
5. Wychowawca w swej działalności:
    1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka
    2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i rodzicami różne formy życia zespołowego   
        rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski oraz ustala treści i formy zajęć
        tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
     3) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie uzgadniając z nimi i koordynując   
        ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych którym potrzebna jest
        indywidualna opieka,
     4) utrzymuje kontakty z rodzicami uczniów w celu:
         a.  poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
         b. współdziałania z rodzicami i okazywania pomocy w ich działaniach    
             wychowawczych,
         c. włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły.
      5) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami w rozpoznawaniu potrzeb  
         i trudności, także zdrowotnych, oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
6. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze
     strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
7. Dyrektor szkoły ma obowiązek otaczać szczególną opieką i pomocą początkujących
    nauczycieli-wychowawców.

§ 43

Kierownik świetlicy

1. Kierownik świetlicy jest powoływany i przez dyrektora szkoły za zgodą organu prowadzą-
    cego.
2.  Do zadań kierownika świetlicy w szczególności należy:
    1) przygotowywanie wspólnie z wychowawcami świetlicy planu pracy świetlicy na rok
     szkolny
     2) organizowanie pracy opiekuńczo – wychowawczej w świetlicy szkolnej zgodnie z
         przyjętym planem pracy oraz obowiązującym regulaminem
     3) podział uczniów na grupy i przydział grup wychowawcom
     4)  ustalenie godzin pracy wychowawców
     5) planowanie zastępstw za nieobecnych wychowawców świetlicy
     6) organizacja obiadów
     7) składanie półrocznych i rocznych sprawozdań z pracy świetlicy
     8) wykonywanie innych obowiązków i zadań zleconych przez dyrektora szkoły.
3. Szczegółowe zadania kierownika świetlicy określone są w zakresie czynności.

§ 44

Wychowawca świetlicy

1. Do zadań wychowawcy świetlicy w szczególności należy:
   1) sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w świetlicy szkolnej
   2) udzielanie pomocy w nauce uczniom jej potrzebującym
   3) współpraca z nauczycielami poszczególnych przedmiotów  oraz z wychowawcami w
      celu wspólnego rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów
    4) rozwijanie umiejętności i zainteresowań uczniów 
    5) prezentowanie wyników prac uczniów
    6) dbałość o estetykę pomieszczeń świetlicy

§ 45

Pedagog szkolny

1. W celu wsparcia realizacji zadań wychowawczych Szkoła zatrudnia pedagoga.
2.Do zadań pedagoga należy w szczególności:
    1)rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowo-
      dzeń szkolnych
    2) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla
       uczniów, rodziców i nauczycieli,
    3)podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu  
      wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
    4) wspieranie działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli,
   
5)organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu,
        przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia   
       korekcyjno-kompensacyjne.

 

 

 

§ 46

Logopeda

1. Do zadań nauczyciela logopedy należy w szczególności:
   1) dokonywanie diagnoz logopedycznych tworzenie programów terapii logopedycznej   
       uwzględniających indywidualne potrzeby uczniów
    2) prowadzenie terapii logopedycznej
    3) wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z wadą wymowy
    4) utrzymywanie stałej współpracy z rodzicami dzieci pozostającymi pod opieką logopedy
    5) utrzymywanie współpracy z wychowawcami, nauczycielami i pedagogiem

§ 47

Nauczyciel bibliotekarz

1. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy praca pedagogiczna z czytelnikiem poprzez:
    1) aktywne udostępnianie zbiorów czytelnikom

   2) współdziałanie z nauczycielami i pedagogiem w celu rozpoznania uzdolnień i
       zainteresowań uczniów
   3) pomoc w korzystaniu z multimedialnych programów edukacyjnych
   4) kształtowanie kultury czytelniczej
2. Nauczyciel bibliotekarz wykonuje prace organizacyjne w zakresie:
    1) gromadzenia zbiorów
    2) ewidencji zbiorów
    3) selekcji i konserwacji zbiorów
    4) organizacji udostępniania zbiorów w tym: zasady wypożyczania książek, korzystania z    
        nich, prowadzenia zapisu wypożyczeń, prowadzenie statystyki dziennej, miesięcznej, 
       śródrocznej i rocznej
    5) planowania, sprawozdawczości, odpowiedzialności materialnej:
       a. opracowywanie rocznych planów działalności biblioteki
       b. uzgadnianie stanu majątkowego z księgowością
       c. analiza stanu czytelnictwa i sprawozdania z pracy biblioteki
       d. odpowiedzialność za stan majątkowy i dokumentację pracy biblioteki

§ 48

Pracownicy administracji i obsługi

1. Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania szko-
   ły jako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
2. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor.
3. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
4. Pracownicy administracji i obsługi współpracują z pracownikami pedagogicznymi szkoły
    w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniom.

§ 49

1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w  
   szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego
   modyfikowanie w miarę potrzeb.
2. Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne ze-
  społy problemowo – zadaniowe.
3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.

4. Częstotliwość zebrań zespołów przedmiotowych ustala się na, co najmniej, dwa razy w 
     roku szkolnym.
5. Częstotliwość zebrań zespołów zadaniowych uzależniona jest od powierzenia zadania do
    wykonania.
6. Cele i zadania zespołów przedmiotowych obejmują:
    1) organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów
      nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania
     decyzji w sprawie wyboru programów nauczania, podręczników szkolnych itp.,
     2) opracowanie szczegółowych kryteriów nauczania oraz sposobów badania wyników nau-
     czania,
    3) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i
       eksperymentalnych programów nauczania
    4) organizowanie WDN
7. Wychowawcy klas równoległych tworzą zespół wychowawczy.
8. Do zadań zespołu wychowawczego należy w szczególności:
    1) koordynowanie i wspieranie inicjatyw uczniowskich
    2) ustalenie wspólnej strategii postępowania zarówno w stosunku do uczniów  
         wyróżniających się, jak i sprawiających kłopoty wychowawcze
    3) dzielenie się doświadczeniami i ciekawymi pomysłami

ROZDZIAŁ VII

Uczniowie

§ 50

1. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się w tym roku kalendarzowym, w którym kończy      
     ono 7 lat i nie odroczono mu rozpoczęcia spełniania  obowiązku szkolnego.
2. Do szkoły przyjmuje się:
    1) z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły,
    2) na wniosek rodziców – dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, jeżeli szkoła 
       dysponuje wolnymi miejscami,
 3. Do klasy programowo wyższej niż pierwsza przyjmuje się na podstawie świadectwa ukoń-
     czenia klasy programowo niższej oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, do
     której uczeń uczęszczał.

4. Różnice programowe z zajęć edukacyjnych realizowanych w klasie do której uczeń zostaje
    przyjęty, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących te zaję-
    cia.
5. O przyjęciu ucznia do określonego oddziału decyduje dyrektor szkoły.
6.  Decyzją dyrektora szkoły, w uzasadnionych przypadkach – na prośbę wychowawcy klasy
      lub rodzica można przenieść ucznia do innego oddziału.
7. Na wniosek rodziców obowiązkiem szkolnym może objęte być dziecko, które w danym
     roku kalendarzowym kończy sześć lat i było objęte wychowaniem przedszkolnym w roku
     szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podsta-
     wowej, lub posiada pozytywną opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej o możli-
    wości rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego.
 8. Zapisu dziecka do szkoły dokonuje osobiście rodzic w sekretariacie
     szkoły po okazaniu dowodu tożsamości i złożeniu wypełnionej karty zgłoszenia dziecka. 9. W uzasadnionych przypadkach rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być  
    odroczone, nie dłużej niż o jeden rok.

                                                                        § 51
1. Na wniosek rodziców, w drodze decyzji dyrektora szkoły uczeń może realizować obowią-
    zek rocznego przygotowania przedszkolnego lub obowiązek szkolny, poza szkołą.
2. Zezwolenie, o którym mowa w punkcie 3 może być wydane jeżeli:
    1) wniosek o wydanie zezwolenia złożony został do 31 maja
    2) do wniosku dołączono:
        a) opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej
        b) oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających
        c) realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia
        d) zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez dziecko 
            spełniające obowiązek szkolny poza szkołą do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych
3. Dziecko spełniające obowiązek szkolny poza szkołą ma prawo uczestniczyć w szkole w  
    nadobowiązkowych zajęciach pozalekcyjnych.
4. Cofnięcie zezwolenia, o którym mowa w punkcie 3 może nastąpić:
    1) na wniosek rodziców
    2) jeżeli dziecko z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpiło do egzaminu 
        klasyfikacyjnego
   3) zezwolenie wydane zostało z naruszeniem prawa

§ 52

SZKOLNY KATALOG PRAW UCZNIA

1. Prawo do znajomości swoich praw:
  1) Uczeń ma prawo wiedzieć, jakie prawa mu przysługują i jakie środki może wykorzystać,
       gdy te prawa są naruszane.
   2)  Na władzach szkoły spoczywa obowiązek umożliwienia uczniowi zapoznania się ze   
       Statutem Szkoły.
2. Każdy uczeń jest równy wobec prawa.
3. Prawo do nauki:
    1) Zgodnie z Konstytucją RP uczeń ma prawo do bezpłatnej nauki.
    2) Uczeń ma prawo do swobodnego dostępu do zajęć odbywających się w szkole.
   3) Nikt  nie  może  wyprosić ucznia  danej klasy z sali  lub  go  do  niej  nie  wpuścić  z ja-
       kiegokolwiek powodu.
    4) Uczeń ma prawo korzystać ze zbiorów biblioteki szkolnej.
    5) Uczeń ma prawo do uzyskania pomocy w nauce, szkoła w miarę możliwości
       zobowiązana jest mu to zapewnić.
    6) Uczeń ma prawo do pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
    7) Jeśli uczeń jest wybitnie uzdolniony - ma prawo do indywidualnego toku lub pro-
      gramu nauki.
   8) Uczeń ma prawo do rozwijania swoich zdolności i zainteresowań na zajęciach
       pozalekcyjnych.
4. Prawo do wolności wyznania i przekonań:
    1) Uczeń ma prawo do przekonań religijnych i światopoglądowych.
    2) Uczeń ma prawo do równego traktowania niezależnie od wyznawanej religii,
      światopoglądu, przynależności do mniejszości kulturowych lub etnicznych.
     3) Uczeń ma prawo do nauki religii w szkole na podstawie deklaracji rodziców.
     4) Uczeń ma prawo do uczestniczenia w obrzędach religijnych, ale nikt nie może go
      do tego zmusić ani mu tego zakazać
5. Prawo do wolności wypowiedzi, wyrażania poglądów i opinii:
    1) Wolność wypowiadania poglądów przysługuje każdemu uczniowi.
    2) Poglądy i opinie kontrowersyjne lub niezgodne z poglądami nauczyciela nie mogą
        mieć wpływu na oceny.
   3) Uczeń  ma  prawo do swobodnej  wypowiedzi. Prawo  to   zawiera  swobodę
     poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji.
   4) Uczeń ma prawo, o ile nie narusza dobra innych osób, do kontrowersyjnych
      poglądów  i  opinii  niezgodnych  z  kanonem  nauczania,   co  nie  zwalnia  go
      jednocześnie od znajomości treści przewidzianych materiałem nauczania.
   5) Uczeń ma prawo, o ile nie narusza dobra innych osób,  do wypowiadania własnych
       sądów i opinii o bohaterach historycznych, literackich itp.
    6) Uczeń ma prawo do przedstawiania swojego stanowiska, gdy zapadają decyzje
     dotyczące uczniów.
    7) Uczeń ma prawo do wyboru Rady Samorządu Klasowego oraz Rady Samorządu Ucz-
     niowskiego.
    8) Uczeń ma prawo do wpływania na życie Szkoły przez działalność Samorządu.
6. Prawo do informacji:
    1) Uczeń ma dostęp do wiedzy o prawach i uprawnieniach oraz o procedurach
         odwoławczych.
  

   2)  Uczeń ma prawo do znajomości programów nauczania oraz obowiązujących podręczni-
         ków
   3) Uczeń ma prawo do znajomości kryteriów oceniania i wymagań edukacyjnych.
   4) Uczeń ma prawo do jawnej i umotywowanej oceny.
   5) Uczeń   ma   prawo   do   informacji   o   zasadach   oceniania,   klasyfikowania   i
      promowania
   6) Uczeń ma prawo do informacji o zasadach i kryteriach oceniania zachowania oraz
      możliwości odwołania się od wystawionej oceny.
   7)  Uczeń ma prawo do informacji o warunkach przystąpienia i trybie przeprowadzania
      egzaminu poprawkowego oraz zasadach poprawiania ocen.
   8) Uczeń ma prawo dostępu do informacji na temat życia szkolnego.
7.  Prawo do wolności od przemocy fizycznej i psychicznej:
     1) Uczeń ma prawo do ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej
         i psychicznej.
     2) Uczeń  ma  prawo   do   życzliwego,  podmiotowego  traktowania     w  procesie
         dydaktyczno-wychowawczym.
     3) Uczeń ma prawo do nietykalności osobistej.
     4) Uczeń ma prawo do poszanowania jego godności.
     5) Wszelkie kary, jakie stosuje się w szkole muszą być zapisane w Statucie Szkoły
         i nie mogą naruszać nietykalności osobistej i godności ucznia.
8. Prawo do ochrony prywatności:
    1) Uczeń ma prawo do tajemnicy życia prywatnego i rodzinnego.
    2) Wszelkie informacje dotyczące życia prywatnego ucznia (sytuacja materialna, stan
      zdrowia,   wyniki   testów  psychologicznych,   informacje   dotyczące   rodziny  -
      wykształcenie rodziców, ewentualne problemy np. alkoholizm, rozwód itp.) znane
      wychowawcy lub innym pracownikom szkoły nie mogą być rozpowszechniane.
    3) Publiczne komentowanie sytuacji rodzinnej, społecznej czy osobistej ucznia jest
        zabronione.
9. Prawo do ochrony zdrowia:
    1) Uczeń ma prawo do higienicznych warunków nauki.
    2) Uczeń ma prawo do odpowiedniej temperatury w salach lekcyjnych. W przypadku
       braku możliwości  zapewnienia minimalnej  temperatury w  salach lekcyjnych
      (+18°) dyrektor szkoły zawiesza czasowo zajęcia szkolne.
     3) Uczeń ma prawo do odpoczynku, czasu wolnego, rozrywki i zabawy. W związku z
      tym:
          a) w ciągu tygodnia mogą odbyć się najwyżej 3 sprawdziany,
          b) na przerwy świąteczne i ferie nie zadaje się prac domowych.
10. Prawo do odpowiedniego standardu życia:
      1) Uczeń będący w trudnej sytuacji materialnej ma prawo do ubiegania się o pomocy
          materialnej
11. Prawo do swobodnego zrzeszania się:
      1) Uczeń może należeć do organizacji i stowarzyszeń działających na terenie szkoły     
      2) Przynależność ucznia do organizacji i stowarzyszeń pozaszkolnych jest prywatną
       sprawą ucznia i jego rodziców.
12. Prawa proceduralne:
      1) Uczeń i jego rodzice mają prawo do pisemnego odwołania się od decyzji organów
          szkoły lub nałożonej kary zgodnie z procedurą opisaną w § 57

§ 53

Formy opieki i pomocy uczniom

1. Szkoła organizuje pomoc uczniom, którzy wymagają jej z przyczyn rozwojowych, rodzin-
     nych lub losowych. Formy pomocy obejmują:
    1)  indywidualny program lub tok nauki na podstawie odrębnych przepisów
    2)  nauczanie indywidualne na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno -   
         pedagogicznej
     3) pomoc w nauce poprzez organizowanie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych
     4) koła zainteresowań
     5) gimnastyka korekcyjna
     6) konsultacje udzielane przez nauczycieli
     7)  zachęcanie uczniów do organizowania pomocy koleżeńskiej
     8) pomoc terapeutyczna organizowana przez pedagoga i logopedę
     9) pomoc materialna, w tym:
         a. wskazywanie możliwości i sposobów otrzymania stypendium szkolnego lub zasiłku   
             losowego
        b. udzielanie stypendium szkolnego za wyniki w nauce i sporcie (dla uczniów klas IV – 
          VI)
        c. dofinasowanie zakupu podręczników szkolnych       
        d. wskazywanie możliwości uzyskania pomocy z Ośrodka Pomocy Społecznej
     10) pobyt w świetlicy środowiskowej  
     11) współpraca z pielęgniarką szkolną
2. Szkoła może pozyskiwać dodatkowe środki na organizowanie pomocy i opieki uczniom z   
    darowizn lub funduszy Rady Rodziców.

§ 54
SZKOLNY KATALOG OBOWIĄZKÓW UCZNIA

  1. Uczeń ma obowiązek przestrzegać postanowień zawartych w Statucie Szkoły.
  2. Uczeń ma obowiązek dbać o honor i tradycję Szkoły.
  3. Uczeń ma obowiązek podporządkowywać się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora, Rady Pedagogicznej, wychowawcy oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego.
  4. Uczeń ma obowiązek dbać o kulturę słowa w szkole i poza nią.
  5. Uczeń ma obowiązek szanować przekonania i własność innych osób.
  6. Uczeń ma obowiązek przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
  7. Uczeń ma obowiązek dbać o bezpieczeństwo, zdrowie własne i swoich kolegów.
  8. Uczeń ma obowiązek dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.
  9. Uczeń ma obowiązek przygotowywać się do lekcji, brać aktywny w nich udział, odrabiać prace domowe oraz uzupełniać braki wynikające z absencji.
  10. Uczeń ma obowiązek przestrzegać regulaminów pomieszczeń szkolnych, wynikających z ich specyfiki (pracownie, świetlica, biblioteka, szatnia, sala gimnastyczna).
  11. Uczniom   zabrania   się   wnoszenia   na   teren   szkoły   przedmiotów   i   środków zagrażających życiu i zdrowiu jego i innych.
  12. Każdego ucznia obowiązuje zakaz korzystania z telefonu komórkowego w czasie trwania zajęć.

1) Każdego ucznia podczas pobytu w szkole obowiązuje bezwzględny zakaz fotografowa- nia, filmowania oraz nagrywania obrazu i dźwięku – w tym telefonem komórkowym – innych osób bez ich wiedzy i zgody.
2) W przypadku złamania przez ucznia zakazu i rozpowszechnienia nagrania, dyrektor
     szkoły podejmuje czynności prawne.
3) W przypadku powtarzającego się (dwa razy) łamania tych zasad uczeń otrzymuje zakaz
     posiadania w szkole telefonu komórkowego i innych urządzeń nagrywających.

13. Uczniowie mają obowiązek szanować sprzęt szkolny oraz wyposażenie klas i innych po-
       mieszczeń. Wyrządzoną szkodę uczeń w porozumieniu z rodzicami lub prawnymi
       opiekunami jest zobowiązany naprawić.

14. Dyżurni klasowi dbają o przygotowanie sali do lekcji oraz kontrolują jej stan po skończo-
       nych zajęciach.
15. Każdy uczeń ma obowiązek korzystać z szatni.
16. Uczniowie nie mogą opuszczać samowolnie terenu szkoły podczas lekcji, imprez
      klasowych i przerw.
17. Uczniowie, którzy z uzasadnionych powodów przebywają na terenie szkoły poza
      godzinami swoich zajęć lekcyjnych, mają obowiązek pozostawać w świetlicy.
18. Zwolnienie z lekcji może nastąpić wyłącznie na pisemną lub osobistą prośbę rodziców.
19. Każdy uczeń powinien być ubrany odświętnie podczas:
      1) Uroczystości szkolnych wynikających z ceremoniału szkolnego,
      2) Grupowych  bądź  indywidualnych  wyjść  poza  teren   szkoły  w  charakterze
        reprezentacji,
       3) Imprez okolicznościowych, jeśli taką decyzję podejmie wychowawca klasy bądź
         Rada Pedagogiczna,
      4) Sprawdzianu na zakończenie szkoły podstawowej

20. Na co dzień uczniowie ubierają się zgodnie z własnymi preferencjami, odpowiednio do
       miejsca i czasu, nie łamiąc jednak wskazań wymienionych dalej w Statucie, a także nie
      naruszając godności szkoły.
21. Ubiór uczniów powinien schludny, czysty i skromny, w stonowanej kolorystyce
22. Uczniom zabrania się w szkole:
      1) noszenia emblematów reklamujących środki odurzające, przemoc, nietolerancję, po-
           wszechnie potępiane ideologie
       2) noszenia akcesoriów z wulgarnymi hasłami zarówno w języku polskim, jak i obcym   
       3) noszenia biżuterii mogącej stanowić zagrożenie dla zdrowia ucznia lub jego kolegów,
          w szczególności długich, wiszących kolczyków, ostrych bransolet
23. Na terenie szkoły uczeń zobowiązany jest nosić obuwie nie zagrażające zdrowiu.
24. Uczeń ma obowiązek przestrzegać zasad higieny osobistej i estetyki.

 

§ 55

Katalog nagród

1. Wychowawca lub inny nauczyciel może zwrócić się z wnioskiem do dyrektora szkoły o udzielenie uczniowi pochwały/nagrody.

2.  Za rzetelną naukę i wzorową postawę, wybitne osiągnięcia, szlachetność i odwagę
uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
1)  Pochwałę wychowawcy wobec klasy,
2) Pochwałę dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej,
3)  Dyplom pochwalny,
4)  Nagrodę rzeczową,
5) List pochwalny do rodziców,
6) Tytuł Absolwenta Roku
6) Nagroda Dyrektora Szkoły

3.  Znaczące   osiągnięcia   w   konkursach   przedmiotowych,   turniejach   i   zawodach
sportowych odnotowuje się na świadectwie szkolnym.

§ 56
Katalog kar

1. Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie postanowień zawartych w Statucie Szkoły w następujący sposób:
1)  Rozmowa dyscyplinująca
2) Upomnienie udzielone przez wychowawcę,
3) Zakaz udziału w imprezach organizowanych przez szkołę (np. dyskoteki, wycieczki)
4) Nagana udzielona przez dyrektora szkoły,
5)  Przeniesienie ucznia do równorzędnej klasy,
6) Wnioskowanie do kuratora oświaty o przeniesienie ucznia od innej szkoły,

2.  Przeniesienie ucznia do równorzędnej klasy odbywa się za zgodą jego rodziców, na
    pisemny wniosek wychowawcy klasy złożony do dyrektora szkoły
3. Wniosek do kuratora oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły kieruje dyrektor, na  
    podstawie uchwały  Rady Pedagogicznej  
   1) Powodem wnioskowania może być poważne naruszenie zasad i norm zachowania i
      współżycia społecznego, a w szczególności:
       a. picie alkoholu i przebywanie pod jego wpływem na terenie szkoły oraz na imprezach i 
          wycieczkach organizowanych przez szkołę
      b.  posiadanie, rozprowadzanie czy używanie substancji odurzających
      c. stwarzanie sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa innych lub swojego
      d. stosowanie przemocy w stosunku do uczniów lub nauczycieli
4. Szkoła powiadamia sąd dla nieletnich, gdy:
    1) Uczeń zachowuje się w sposób demoralizujący
     2) Swoim postępowaniem zagraża zdrowiu i życiu innych uczniów
     3) Dopuszcza się czynów łamiących prawo np. kradzieże, wymuszenia, zastraszenia,
      rozprowadzanie narkotyków itp.
     4)  Stosowane środki zaradcze nie przynoszą rezultatu.
5. Stosowane kary nie mogą naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia.
6. W stosunku do ucznia stosuje się gradację kar - od najmniej dotkliwej do najbardziej
ostrej.
7. Rodzaje nagród i kar mają charakter zamknięty, można je zmienić tylko drogą nowelizacji statutu.

8.Uczeń i jego rodzice mają prawo do pisemnego odwołania się od wymierzonej kary

zgodnie z procedurą opisaną w § 57

§ 57

Tryb odwoławczy

1. Wszystkie organy szkoły dbają o to, by kary były jasno określone (stopniowane), współ-
    mierne do przewinienia.
2. W przypadku zastosowania kary nieujętej w statucie szkoły, dyrektor szkoły uchyla nało-
    żoną karę.
3. Uczeń lub jego rodzic (opiekun prawny) ma prawo odwołać się od nałożonej kary w formie
    pisemnej lub ustnej – osoba przyjmująca odwołanie sporządza notatkę służbową.
4. Uczeń lub jego rodzic (opiekun prawny) odwołuje się od nałożonej kary do dyrektora szko-
   ły w terminie 7 dni od nałożenia kary.
5. Dyrektor rozpatruje odwołanie ucznia od kary poprzez: analizę dokumentu, rozmowę z
    zainteresowanymi stronami.

6. Dyrektor karę może utrzymać lub zmienić, jeśli uzna, że jest niewspółmierna do przewi-
    nienia.
7. Dyrektor wydaje decyzję na piśmie w terminie 14 dni.
8. Od decyzji dyrektora uczeń, rodzice mogą odwołać się do Wielkopolskiego Kuratora   
    Oświaty za pośrednictwem dyrektora szkoły.

ROZDZIAŁ VIIII

SPOSOBY ROZWIĄZYWANIA SPORÓW

§ 58

1. Jeśli zainteresowane strony nie rozwiążą konfliktu, mogą odwołać się do innych organów
    Szkoły.
2. Każda ze stron ma prawo do pisemnego odwołania od decyzji do innych organów Szkoły w
    terminie 14 dni.
3. Każdy z organów Szkoły rozpatruje odwołanie w terminie 14 dni, po uprzednim wysłucha-
    niu stron konfliktu. 

4. Strony konfliktu otrzymują odpowiedź na piśmie.
5. Strony konfliktu w procedurze odwoławczej nie mogą pominąć żadnego z organów
    Szkoły wymienionych poniżej, ani też zmieniać ustanowionej kolejności odwoławczej.
6. Spory między stronami rozpatrywane są z uwzględnieniem kolejności.
    Dotyczy konfliktów:
    1) uczeń – uczeń: konflikt rozstrzyga samorząd uczniowski, wychowawca, dyrektor
    2) uczeń -  nauczyciel: wychowawca, pedagog, dyrektor
    3) zespół klasowy – nauczyciel: wychowawca, pedagog, dyrektor
    4) zespół klasowy – wychowawca: pedagog, dyrektor
    5) nauczyciel – nauczyciel: Rada Pedagogiczna, dyrektor
    6) nauczyciel – pracownik administracji: Rada Pedagogiczna, dyrektor
    7) nauczyciel – dyrektor:  Rada Pedagogiczna, Kuratorium Oświaty
    8)  Rada Pedagogiczna – dyrektor: organ prowadzący Szkołę, Kuratorium Oświaty.
    9) rodzic – nauczyciel: dyrektor szkoły
7. Rozstrzyganie sporów winno odbywać się w formie wzajemnej wymianie poglądów, dialo-
    gu, przyjmując zasadę poszanowania stron.
8. W przypadku, gdy stroną jest uczeń, dopuszcza się udział w negocjacjach przedstawicieli
    rodziców z głosem doradczym.
9. Rodzice mają prawo składania skarg do instytucji zewnętrznych.

 § 59

Tryb składania skarg i wniosków w przypadku łamania praw ucznia

1. Skargęi wniosek ma prawo wnieść uczeń, rodzic, wychowawca, ustawo-
    wy przedstawiciel, instytucje pozaszkolne i osoby fizyczne w ciągu 7 dni roboczych od    
   daty zajścia. Po tym terminie skargi i wnioski nie będą rozpatrywane.
2. Skargi i wnioski winny być składane w formie pisemnej przez zainteresowane osoby w
    sekretariacie szkoły, lub w formie ustnej wychowawcy, bądź innemu pracownikowi peda-
    gogicznemu szkoły.
3. W przypadku ustnego zgłoszenia sporządza się protokół, który podpisują wnoszący i
    przyjmujący skargę. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi, imię i nazwisko
    zgłaszającego oraz opis sprawy.

4. Skargi i wnioski anonimowe nie będą przyjmowane.

§ 60

1. Rozpatrzenie skargi następuje w ciągu 14 dni od jej zgłoszenia. W uzasadnionych przypad-
    kach termin może być wydłużony do 30 dni.
2.  Dyrektor powierza rozpatrywanie skarg pedagogowi szkolnemu lub wicedyrektorowi
    szkoły.
3. W szczególnie trudnych przypadkach dyrektor powołuje zespół do wyjaśnienia skargi w  
   skład którego wchodzą:
   1) dyrektor szkoły
   2) pedagog
   3) opiekun samorządu uczniowskiego
4.  Podczas rozpatrywania skarg i wniosków gromadzone są niezbędne materiały.
5. Dyrektor informuje w formie pisemnej zainteresowane strony o sposobie rozstrzygania   
    skargi, podjętych środkach i działaniach oraz o trybie odwołania od wydanej decyzji w
    terminie do 14 dni.
6. Skarżącemu przysługuje odwołanie od decyzji dyrektora do organu wyższej instancji za
    pośrednictwem dyrektora szkoły.
7. Wszystkie złożone skargi i sposoby ich załatwiania są dokumentowane.

§ 61

                                                      ZMIANA STATUTU

1. Nowelizacja Statutu przeprowadzana jest w następujących sytuacjach:
   1) Nastąpiła zmiana prawa oświatowego
   2) Organy sprawujące nadzór nad szkołą wydały zarządzenie o konieczności dokonania
      zmian
   3) Z wnioskiem o wprowadzenie zmian wystąpił jeden z organów szkoły:
       a. Rada Pedagogiczna
       b. Rada Rodziców
       c. Dyrektor Szkoły
2. Dyrektor szkoły ogłasza tekst ujednolicony statutu na wniosek rady pedagogicznej.

 

Statut uchwalono uchwałą  Rady Pedagogicznej nr 1/2012/2013 w dniu 30 sierpnia 2012 roku.
Statut wchodzi w życie z dniem 3 września 2012 roku.







SP1 Wolsztyn

SP1 Wolsztyn


SP1 Wolsztyn






Wszystkie prawa zastrzeżone. Copyright © by www.sp1wolsztyn.pl 2010 - 2024
"Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach,
pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia"


Osób online: 1

stat4u